|
Kolejne rozszerzenie tytułu Forgotten Battles, tym razem o teatr działań na Pacyfiku podczas IIWŚ. Gra jednak może działać również samodzielnie co oznacza, że osoby nie posiadające IL-2FB mogą również ją nabyć. Jeśli ktoś ma już FB/AEP, Pacific Fighters powinien się na to nadinstalować (wyjątek wersja PL, patrz niżej).
PACIFIC FIGHTERS PL: 28.01.2005 (premiera)
Pacific Fighters w obecnej wersja jaką można kupić na terenia Polski ( PF 3.04 PL) różni się o wydania zachodniego. Pierwszą rzeczą jest brak możliwości zainstalowania PF na IL-2 FB / AEP (jeśli ktoś jest posiadaczem takiego zestawu na swoim komputerze). W sumie trzeba też usprawiedliwić polskiego dystrybutora. Wydanie PF w PL w wersji PF+FB+AEP, gdzie AEP w ogóle się nie ukazał w naszym kraju byłoby troszkę bez sensu, po pierwsze irytowało by rzesze nowych nabywców PF PL którzy nie wiedzą o co chodzi z AEP, byc może próbowali by go zdobyć (bez rezulatatu) po drugie nakręciłoby to rynek piracki tego tytułu co też nie jest tutaj celem i w tym też przypadku należy LEM usprawiedliwić z takiego "zamierzonego błędu". PF 3.04 PL funkcjonuje jako produkt samodzielny (ale jak to obejść jest podane na końcu tekstu :). Dosyć zastanawiający jest też fakt że wersja Stand Alone PF 3.04 PL nie jest kompatybilna z wersją Stand Alone 3.04 angielską w sieci (ale też da się to załatwić). Oto zebrane informacje na temat PF PL przez G.Ossolińskiego:
Do gry [2CD] załączona jest polska instrukcja i wkładka zamieszczająca skróty klawiszowe. W instrukcji do gry znaleźć można bardzo dokładny opis wszelkich możliwych ustawień gry między innymi ustawienia karty graficznej i joysticka. Pod tym względem instrukcja wydaje się lepiej przygotowana niż instrukcja z polskiego wydania IŁ-2 Forgotten Battles.
Wersja gry po zainstalowaniu na komputerze to 3.04. Jeśli ktoś sądzi że otrzymał tym samym produkt zaopatrzony już we wszystkie możliwe patche które opublikowano do tej gry to nic bardziej mylnego, podstawowa wersja gry wydanej przez UBI Soft to 3.00. Z niewiadomych przyczyn polscy wydawcy nadali akurat taki numerek swemu produktowi nie mający nic wspólnego z swym odpowiednikiem w wersji angielskiej.
Niestety polskie wydanie gry Pacific Fighters nie jest również kompatybilne z IŁ-2 Forgotten Battles + Ace Expansion Pack. Co miało być jej głównym atutem. Przy instalacji tej gry na komputerze nie ma możliwości zainstalowania jej na FB+AEP tak jak ma to miejsce w "normalnej" wersji PF. Pacific Fighters PL funkcjonuje zatem jako produkt STAND ALONE
Kolejnym błędem jaki popełnili polscy wydawcy PF jest to że nie można tą wersją gry w żaden sposób rozpocząć rozgrywki w Internecie na serwerach UBI com lub innych próbując np dołączyć się do gier w wersji stand alone również 3.04. Istnieje możliwość gry jedynie w ramach tej wersji czyli Pacific Fighters 3.04 PL jeśli nic nie będziemy modyfikować.
Reasumując. Polskie wydanie gry Pacific Fighters to wersja stand alone (samodzielna) na dodatek bez możliwości gry na światowych serwerach poświęconych tej grze (obie rzeczy da się jednak obejść, patrz FAQ). Nasi wydawcy nie dali nam pełnego produktu uniemożliwiając połączenie z IŁ-2FB+AEP co jest jednym z głównych założeń w wersji oryginalnej PF'a. Jeśli ktoś chce polatać na wirtualnym niebie polskim wydaniem PF jedynie na własnym komputerze lub w sieci LAN, bądź z innymi osobami, które mają dokładnie tę samą wersje 3.04 PL to gra jest warta polecenia. Pacific Fighters można kupić m.innymi w sieci EMPIK za 99.90 PLN, w sieciach Saturn oraz Media Markt za 89zł/99zł i w sklepie Wirtus TUTAJ.
Strona polskiego dystrybutora PF'a L.E.M: http://www.lem.com.pl/
* *
FAQ dla wersji polskiej Pacific Fighters
1. Uwaga! Oto sposób na instalację Pacific Fighters PL na FB/AEP jaki podał BlueDog na naszym Forum (pozwala na kompatybilność w sieci światowej gry on-line oraz instalację patchy z serii "m"):
Do pełnej instalacji są wymagane CD z:
- Forgotten Battles wersja polska (lub ang.)
- Ace Expansion Pack wersja angielska
- Pacific Fighters wersja Polska z LEM (3.04)
Kolejno należy zainstalować:
1 instalacja FB + patche
2 instalacja AEP + patche
3 Instalacja PF w wersji pudelkowej 3.04 do katalogu ( u mnie ):
D:Program FilesUbi SoftIL-2 Sturmovik Forgotten Battles -- wszystkie instalki do jednego wora wrzucamy
4 na to instalujemy patch 3.03m i później 3.04m + ew. inne z serii m
5 i już możemy grac na serwerach 3.04m gra wykazuje wersje 3.04m i wszystko działa jak należy :)
Uwaga! Instalując patche z serii m (angielskie) PF zmieni nam się na wersję angielską gry!
Enjoy! :D
2. Uwaga! Wersja Stand Alone kompatybilna z serwerami światowymi możliwa:
Jeśli ktoś chciałby być kompatybilny w sieci na Hyperlobby czy na serwerach Ubi-Softu należ na naszą polską wersję wgrać istniejące już patche Stand Alone pomimo tego, że LEM podaje, że niby wersja jest już odpowiednia. Patche należy wgrać jeszcze raz wszystkie od początku, czyli kolejno wszystkie z serii 3.00 przeznaczone dla Pacific Fighters (wersja nie PL) Stand Alone. Informacja na temat patchy w dziale TUTAJ. Należy dodać, że zmieni to język gry na angielski (menu) jednak odprawy przed misjami powinny pozostać w języku polskim.
"Przed premierą..."
Pacific Fighters? Na co to komu? Przecież światek IL-2 FB/AEP jest wystarczająco wielki, a wiele walk, powietrznych epizodów, map, samolotów nie zostało tu ujętych, pozostało wiele niedopowiedzianych tematów. Nagle zatem Ubi zmienia totalnie front i chce nas przenieść do walk nad Pacyfikiem? Czy to działanie celowe, czy chęć podreperowania budżetu chodliwymi tematami? IL-2 Sturmovik wniósł coś czego do tej pory nie było, teatr działań wschodnich, o czym przeciętny Europejczyk nie ma zielonego pojęcia (poza że ZSRR też brało udział w II WŚ oraz poza znajomością słowa Lenin czy Stalin) nie mówiąc już o przeciętnym „Amerykaninie”.
Dla nich wojna najczęściej kojarzy się tylko z D-Day i walkami z Japońcami, dobre i to. Zresztą czy mamy się dziwić? To była ich wojna i to ich mocarstwo zostało zaatakowane (obecnie Stany przyjęły zupełnie inna politykę zagraniczną, ale to nie temat tutaj, tylko na bardziej zacne strony www i gazety). Czyżby zatem Ubi zadecydowało, że temat walk przedstawianych w FB/AEP już się wyczerpał? Pewnie nie, ale wyczerpała się możliwość zarobkowania wciąż na tym tytule. Ileż można wydawać patchy, map płatnych, misji itp. By ludziska nie zwariowali i wciąż to kupowali. W pewnym momencie zostali by już tylko fanatycy iłkowej zabawy (ci prawdziwy), dla których jednak Efbek to zabawa do poobiadowego deseru. Tak wg. mnie można opisać genezę Pacific Fighters. Nie należy też zapomnieć, że rynek USA jest największym rynkiem gier na świecie, nie ma takiego drugiego kraju, gdzie sprzedaje się tylu gier rocznie. Tak wiec co będzie najbliższe sercu przeciętnego Amerykanina siedzącego przed kompem? Czerwcowe walki powietrzne z 41 nad Ukrainą czy wojna o ocean? Oczywiście walki nad Pacyfikiem i Pearl Harbore i tak też rozpoczęły się prace nad PF by Luthier (nad projektem nie czuwa Oleg, temu pozostał teatr wschodni, a bardziej już następny projekt sima czyli Battle of Britan). Przed Luthierem stanęło zatem zadanie stworzenie sima - dalszej kontynuacji Forgotten Battles. Podobno jednak FB/AEP nie ma zostać odłożony na półkę przez Olega i Ubi. Niby, mają wyjść kolejne darmowe patche, niby ma wyjść włoski dodatek, niby ma być więcej map, ale niby też już dawno jest ukończony Ju-88 w wersji flyable i miał już być dawno w ostatnich dwóch patach i co? I nic...d....blada.
Sadzę, ze może coś tam jeszcze wyjdzie, ale ręki za to już nie dałbym uciąć. Jak tylko wyjdzie PF nacisk Ubi Softu pójdzie na darmowe (czy później płatne) rozszerzenia tego tytułu a nie zabawę z już prawie dwuletnim efbekiem. Obym się mylił. Skupmy się jednak nad nowościami. Luthier dysponował już enginem gry, zatem „wystarczyło” poprawić parę rzeczy, dodać nowe maszynki do latania, obiekty, mapki, tło historyczne i już „dość” małym kosztem pracy Ubi-Soft ma „nowy” symulator na którym na pewno sporo zarobi w Europie, ale przede wszystkim w USA. To coś jak ten sam telewizor marki Beryl ale w nowej, zupełnie innej obudowie sprzedany dwa razy. Czy to nie plan doskonały? Od razu pewnie wielu z was nachodzi do głowy pytanie: a czy ja to kupie w Polsce? Na dzień dzisiejszy nie, na jutrzejszy, też nie, no może na „pojutrzejszy”. Tuż przed premierą światową (pod koniec października 2004 jeśli nie będzie obsuwa, PF ma być ozłocony na początku października wg.planów Ubi i wyznaczonych terminów dystrybucji) w PL tymczasem żaden dystrybutor nie mów nic o PF. FB wydał LEM, a na razie nie zanosi się nad kontynuacją tego tytułu. Jeszcze zresztą nie ukazał się nawet Ace Expansion Pack (premiera światowa w marcu 2004) w naszym kraju. Fani symulatorów dość często idą w odstawkę w naszym kraju. Nic dziwnego zatem, że rynek piracki u nas i w tej branży rozwija się i ma się doskonale. Ponieważ PF jednak ma się ukazać w dwóch wersjach : dla posiadaczy AEP i FB (PF automatycznie wgra się na to co już mamy na HDD) oraz ma być w sprzedaży jako osobna, indywidualnie działająca gra, skłonny jestem uznać, że AEP w Polsce zostanie pominięty i ktoś kiedyś wpadnie na pomysł, że PF u nas można by wydać.
Może przyszły rok? Pożyjemy zobaczymy. Pozostawmy jednak producentów samych i skupmy się na tym co najbardziej nas dotyczy – czyli przyjemności grania, a w zasadzie wirtualnego latania. Podobnież pomysł stworzenia dodatku dla FB z tematem walk w Wojnie o Pacyfik narodził się już pod koniec 2002 w stajni Ubika vel Olo M. W sumie... jest to wielce prawdopodobne, po co bowiem wypuścili nagle nie stąd ni zowąd w Fb takie samoloty jak Ki-84 czy A6M2 i A6M5a? By zbadać rynek, zobaczyć jak to się przyjmie...? W sumie, czemu nie? Ostatni sim jaki pamiętam z tematem Pacific War to wydany blisko 4 lata temu CFS2, którego można jeszcze zaliczyć do tych dobrych symulatorów poprzedniej generacji. W końcu po 4 latach mamy okazję znów zagościć w wirtualnym światku nad Pacyfikiem okresu drugiej wojny światowej, tym razem w najpopularniejszym i co by nie było w danej chwili najlepszym simem traktującym o temacie IIWŚ. To na co wielu z nas może od razu się załapać pragnąc wejść w posiadanie PF to na pewno klimat. Ci, którzy czytali np. Kamikadze Boski Wiatr, czy wspomnienia Saburo Sakai widzą o czym mówię.
Lotnictwo Cesarskiej Marynarki zawsze było owiane rycerskością i samurajskim honorem, szukanie pływającego domu, czyli lotniskowca jako drobnej kropki na bezmiarze oceanu, walki powietrzne nad wodą z samolotami ze wschodzącym słońcem na skrzydłach, bitwy w terenie gdzie nie da się w zasadzie awaryjnie wylądować (w realu, w FB da : ), ataki torpedowe na okręty czy bombowe z samolotów nurkujących, wreszcie cała procedura podchodzenia do lądowania czy startu na lotniskowcach. PF wniesie na pewno niesamowity klimat, o ile ktoś wcześniej nie umrze z nudów.... Trudno bowiem też sobie wyobrazić misje w których lecimy 40 min w jedna stronę a krajobraz za owiewką to woda, woda, woda, woda, woda, woda i jeszcze raz woda. Ale nie mówmy hop. PF ma wnieść nowe generatory kampanii opracowane przez Starshoy’a. Jeden Dgen czyli generator kampanii dynamicznych dla graczy offline, a drugi Ngen, czyli netowy, dla wielbicieli onlinowych potyczek w wersji coop. Generatory mają być bardziej zaawansowane od tych obecnych w FB/AEP, np. w netowym będzie możliwość wyboru sektorów operacyjnych grup przeszukiwania. Oznacza to że coop online może skończyć się na niczym jak nie znajdziemy przeciwnika. Dopiero po znalezieniu wrogiej grupy okrętowej, będzie można przejść do misji typu Strike czyli bezpośredniego ataku. Oprócz tego w kampaniach czy misjach będą udostępnione nowe komunikaty przez radio (Tab). Będzie można np. wezwać posiłki po dostrzeżeniu wrogiego okrętu (przybędą samoloty torpedowe i bombowe z najbliższego lotniskowca?), będzie można wezwać samolot ratunkowy do wyłowienia rozbitków (np.Catalinę?), do tego jeśli będziemy kierować grupą będzie można zakazać rozmów przez radio (czyli lotnicy AI nie będą podawać komunikatów np. kursu lotu) co może się przydać np. przy coopach online, nie zdradzimy wówczas swojej pozycji przeciwnikowi.
Jeśli chodzi o zachowanie AI nic się nie zmieni, engine i sposób myślenia AI został wykorzystany z FB wersji 2.04. Miejmy tylko nadzieje, że taki strzelec z Vala nie będzie celował i robił PK z odległości 800m. Jak to ma miejsce w Pe-2 czy B-25, chociaż jeśli ma być „bez zmian” nie bądźmy raczej zbyt optymistyczni w tej kwestii. FM, czyli model lotu, również bazuje na FB/AEP. Nie ma zmian (mowa o becie) nie tylko w FM ale również w wybuchach, płomieniach i efektach eksplozji oraz modelu zniszczeń samolotów. Ponoć za to ma się zmienić model zniszczeń okrętów. Ma być większe rozróżnienie na sfery opancerzone i nie, oraz na to w jakie miejsce trafi bomba czy torpeda. Tutaj model zniszczeń ma być bardziej precyzyjny niż w FB/AEP, tak więc takiemu Maratowi będzie można zrobić już chyba kuku bombą 500kg zrzuconą idealnie na śródokręcie. Wracając jeszcze na chwilkę do AI, mają pod sterownie kompa być włączone jeszcze Kamikadze oraz piloci z biletem w jedną stronę-samobójcy w samolotach typu „jednorazówka” Ohka, a za to strzelcy okrętów mają być deczko celniejsi. Sporo ekscytacji może dać lądowanie na lotniskowcach. Jeśli będzie to dobrze dopracowane i po prostu trudne, może dać wiele dobrego PF’owi. Wygląda na to, że na początek, będziemy mieli po 4 lotniskowce dla każdej ze stron. Obecnie, podobno, w wersji beta lądowanie na lotniskowcu nie należy do prostych zadań, ja jestem nawet za tym aby było jak najbardziej trudniejsze. Piloci się uczą tego latami, więc niech Luthier ma choćby szacunek do tego tematu chociażby ze względu na nich. Pamiętacie filmy netowe z targów E3 2004? Chyba nikt nie wylądował tak z biegu, również Olo się rozwalił na którymś z filmików. Podobno może poprawić widoczność otwarcie kabiny w samolocie przy starcie czy lądowaniu na lotniskowcu, ale to raczej chyba tylko marketingowe zdanie bez pokrycia. Jeszcze niestety nie można wychylać się zza owiewki : ). Lądowania i starty na lotniskowcach mogą być mocnym atutem PF.
Mapy do Pacific Fighters mają być dość duże, ale nie wielkie. Nie da się przelecieć z Midway nad Tokyo. Standardowo jak to było znane już w IL-2 , jak w FB/AEP mapy będą dzielne, za to ich rozmiar w PF najbardziej odpowiada mapie z FB – Leningrad (jeden z Finland Gulf) czyli jest to dosyć duża mapka. Głównie woda wokół, ale zdarzą się tez mapki z „odrobiną” lądu. Łacznie map powinno być 16-cie, a są to m.in. : Oahu, Midway, Guadalcanal, Singapour, Milne Bay, Iwo-Jima, Chi-chi Jima, Okinawa, Tarawa, południowa Japonia, Wake Island, Mariannes, Palau, całe Hawaje.Być może ukarze się kilka patchy rozszerzający temat PF np. o Chiny (byłoby miło, bowiem te ruchy doprowadziły w sumie do ataku japończyków na Stany Zjednoczone Ameryki) oraz Birmę i wtedy dostaniemy też nowe mapy z większą ilością zieleniny pod naszym skrzydłem. Na razie zobaczymy tylko nowe fale z grzbietami w postaci „bałwanków” ale to zobaczyć będą mogli tylko posiadacze najnowszych kart graficznych i równie mocnych procesorów. Ponoć jednak wymaganie PF mają być większe niż FB (opis pod tekstem), ostatnio tak gdzieś poczytałem, że minimalny procesor zapewniający płynność to nawet cos koło 2.0 GHz. Wydawać by się mogło, że będzie inaczej, że przy tak znikomej ilości obiektów naziemnych PF raczej będzie śmigał lepiej niż teraz nam śmiga FB. Engine gry to ewaluacja engine'u FB, jednak nie jest on czymś nowym, tylko lekko zmienionym. Ale nie kraczmy nad czymś o czym jeszcze na 100% nic nie wiadomo.
Ogólnie zapowiada nam się ciekawy symulator, lekko co prawda naciągnięty, który jednak może okazać się wielkim spełnieniem dla fanów lotnictwa marynarki USA oraz Japonii. Pacific Fighters niewątpliwie wypełni też dziurę miedzy FB/AEP a BoBem, który pewnie wyjdzie dopiero w 2006r. Na pewno każdy z fanów tuz po premierze wzbogaci się o ten tytuł, zatem już niedługo online będziemy lądować na lotniskowcach i walczyć przeciw Korsarzom i Zero. Do ostatnich refleksji poczekajmy jednak do premiery, która będzie miała miejsce 30 października 2004. Cena sima ma wynieść 44 Euro (za wersję indywidualną) oraz ok. 30 Euro za wersję nadpisywaną na FB/AEP (będzie zawierać wtedy patche pod FB/AEP do 2.04 lub wyżej), chyba, że jeszcze się cosik zmieni. To już niedługo więc uzbrójmy się w cierpliwość !
Pozdrawiam @LL
YoYo , 2.09.2004
Poniżej screenshoty z Pacific Fighters (wersja beta), by powiększyć klikać na miniaturki (Uwaga, screeny jak i lista poniżej nie przedstawiają wersji finalnej PF) :
Wymagania sprzętowe dla PF:
-
System: Windows® 98/ME/XP/2000 (tylko)
-
Procesor: Pentium® III lub AMD Athlon™ 1 GHz (Pentium 4 2.4 GHz rekomendowany)
-
RAM: 512 MB (1 GB rekomendowany)
-
Video Card: DirectX® 9 z 64 MB RAM na poładzie (128 MB rekomendowany)
-
Karta Dźwiękowa: działająca pod DirectX 9
-
DirectX wersja: DirectX 9 lub wyższy
-
CD-ROM: 4X CD-ROM lub lepszy
-
Miejsce na dysku twardym: 1.1+ GB
-
Multiplayer: łącze z Internetem (LAN rekomendowany)
Specyfikacja samolotów, które wniesie PF nadpisany na FB na dzień 1.09.2004:
I jeszcze inna lista, bardziej optymistyczna niż ta powyżej (też datowana na betę z 1.09 + samoloty z AEP/FB) :
|