Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Nawigacja

TACAN, ILS, ADF, NDB, VOR, HSI, radionamiernik, radiokompas, zintegrowany wskaźnik kursu ... co to takiego? Jeśli nie znasz tych pojęć zajrzyj tutaj za jakiś czas.

obrazek

Dział obecnie znajduje się w budowie.

obrazek

jeśli chcesz opublikować tutaj swój tekst 

zapraszam do kontaktu

 


ATLASY:

 

THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS EASTERN HEMISPHERE Europe, S. E. Asie, Middle East

THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS USA, CANADA/ MEXICO published by absoluteZERO

obrazek

Do naszej redakcji trafił dość nietypowy, ale jakże niezbędny element w prowadzeniu nawigacji lotniczej zarówno podczas rzeczywistych jak i wirtualnych lotów. Opisowi poddałem atlasy przygotowane z myślą o prowadzeniu rzeczywistych lotów metodą VFR (Visual Flight Rules). 
Cena atlasów na dzień dzisiejszy wynosi: (dane przedstawiam na podstawie sklepu firmowego absoluteZERO - http://www.absolutezero.de/store/ ) THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS EASTERN HEMISPHERE Europe, S. E. Asie, Middle East – 25, 55 Euro
THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS USA, CANADA/ MEXICO – 25, 55 Euro

Komputerowe symulatory lotu są już na tyle zaawansowane, że swobodnie można stosować w nich rzeczywiste mapy lotnicze, a więc zapraszam do lektury niniejszej recenzji.

Jako, że nie mam doświadczeniu w recenzowaniu map lotniczych, na wstępie postaram się maksymalnie ogólnikowo przedstawić charakterystykę tychże map. 

obrazek

Mapy stosowane w lotnictwie – podstawy

W zależności od wykorzystania map do wykonywania różnych zadań związanych z nawigowaniem, mapy dzielą się na:

1. Mapy lotu w skali l : 500 000 (na samolotach o prędkości do 600 km/h) i l : 1000000 (na samolotach o prędkości od 300 km/h), na których wykreśla się trasy lotu, wykonuje obliczenia lotu, prowadzi się orientację i rozwiązywanie nawigacyjnych zadań w czasie lotu.

2. Mapy szczegółowej orientacji w skali l : 200 000, l : 100 000 wykorzystywane w czasie lotu do prowadzenia szczegółowej orientacji, np. podczas wyjścia na mały obiekt orientacyjny (cel), podczas rozpoznania, desantowania itp.

3. Mapy celu w skali l : 50 000, l : 100 000, wykorzystywane podczas studiowania rejonu celu, wyboru manewru nad celem i sposobu ataku, podczas lotu do dokładnego wyjścia nad cel, a przy rozpoznaniu w celu dokładnego umiejscowienia rozpoznanych obiektów.

4. Mapy specjalne w skali l : 2 500 000 do nawigowania według środków radiotechnicznych. Nanosi się na nie orbity systemów odległościowych, linie równych radionamiarów systemów kątowo-odległościowych lub hiperbole systemów hiperbolicznych.
Najczęściej używane są mapy w skalach l : l 000 000, l : 500 000 i l : 200 000.
Mapy w skali l : l 000 000 (l cm == 10 km) sporządzane są na arkuszach typowych dla odwzorowania międzynarodowego.

Mapy w skali l : 500 000 (l cm = 5 km) sporządzane są na arkuszach obejmujących teren 1/4 arkusza l : l 000000 (tj. 2° szerokości geograficznej i 3° długości geograficznej). Ujmują one wszystkie obiekty terenowe mające znaczenie w prowadzeniu orientacji wzrokowej. Rzeźbę terenu przedstawiają warstwice prowadzone, co 40 m.
Mapy w skali l : 200 000 (l cm = 2 km) sporządzane są na arkuszach obejmujących 40' szerokości geograficznej i 1° długości geograficznej. Ujmują one wszystkie obiekty terenowe mające znaczenie w prowadzeniu orientacji wzrokowej oraz umiejscawianiu obiektów podczas rozpoznania. Rzeźbę terenu przedstawiają warstwice przeprowadzone, co 40 m ciągłe i co 20 m przerywane.
Na wszystkich mapach, prócz przedstawiania rzeźby terenu za pomocą warstwic, stosuje się specjalne oznaczanie dominujących na danym terenie wzniesień z podaniem wysokości tych punktów nad poziomem morza.
Warstwice na większości map naniesione są kolorem brązowym. Kolor niebieski oznacza morze, jeziora, rzeki, kanały. Kolor zielony - lasy.
Miejscowości oznaczone są za pomocą konturów lub znaków umownych, zależnie od skali mapy i wielkości powierzchni, jaką zajmują. Ich ilość zależy od skali mapy i gęstości zaludnienia.
Sposób i szczegółowość przedstawiania sieci dróg zależy od jej gęstości, nawierzchni, skali i przeznaczenia mapy.
Ponadto na mapach mogą być naniesione elementy sytuacji nawigacyjnej, np.: rozmieszczenie środków radiotechnicznych, dróg lotniczych, stref zakazanych i niebezpiecznych, przeszkód terenowych itp.
Na początku recenzji zamieszczę kilka niezbędnych zdań na temat wydawcy THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS. Publikowaniem oraz sprzedażą atlasów zajmuje się firma absoluteZERO - http://www.absolutezero.de/

obrazek

THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS zostały opracowane w oparciu o dane udostępnione przez firmę Jeppesen - http://www.jeppesen.com/ znaną w lotniczym świecie przede wszystkim ze wspaniale opracowanych materiałów dydaktycznych dotyczących szkoleń w lotnictwie.

Opracowanie edytorskie THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS
Opisywane atlasy zostały oprawione w dość solidny papier. Okładki atlasów wydają się być wykonane z grubej, impregnowanej tektury. Moim zdaniem są dość odporne na uszkodzenia codziennego użytkowania podczas wykonywania rzeczywistych lub wirtualnych lotów. Z tego typu pomocy nawigacyjnych korzystam nader często. Niestety z zawartością już nie jest tak wesoło. Poszczególne mapy zostały umieszczone na bardzo delikatnym o dość niskiej gramaturze papierze. 

obrazek

Opracowanie graficzne THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS
Zbiór map znajdujący się w THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS został opracowany bardzo starannie z ogólnie przyjętymi zasadami kolorystycznymi stosowanymi w mapach dla lotnictwa. Godnym uznania jest to, że autorzy atlasów w celu szybkiego odnalezienia poszczególnych sekcji lub „wycinka” mapy np.: Europa, umieścili na każdej ze stron swojej publikacji, małą legendę, która obrazuje nam to, gdzie w danym momencie „się znajdujemy”. Musze przyznać, że bardzo usprawnia to prace z mapami znajdującymi się w atlasach.

obrazek

Opracowanie merytoryczne THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS
Obydwie edycje atlasów VFR: THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS EASTERN HEMISPHERE Europe, S. E. Asie, Middle East. THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS USA, CANADA/ MEXICO published by absoluteZERO zostały opracowane na podobnym poziomie merytorycznym. Na uwagę zasługuje tzw. „kącik kapitana”. Znajdziemy tam wiedzę na temat:

1. Kodowego oznaczenia rejestracji statków powietrznych.
2. Kodowego oznaczenia lotnisk.
3. Przynależności statków powietrznych oraz lotnisk do danego państwa.
4. Symboli meteorologicznych.
5. Sposobu dekodowania depeszy – METAR i NOTAM.
6. Podziału przestrzeni powietrznej na poszczególne klasy
7. Podziału na drogi lotnicze.
8. Podziału stref niebezpiecznych.
9. Podziału stref zakazanych.
10. Zjawisk meteorologicznych.
11. Rozmieszczenia środków radiotechnicznych.
12. Rozmieszczenia pomocy radionawigacyjnych – NDB i VOR.

obrazek
 

Podsumowanie

Opisywane w powyższej recenzji atlasy VFR: THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS EASTERN HEMISPHERE Europe, S. E. Asie, Middle East. THE PILOT’S FREE FLIGHT ATLAS USA, CANADA/ MEXICO published by absoluteZERO są wręcz niezbędna pomocą przy prowadzeniu nawigacji wzrokowej w lotach metoda VFR. Dużym plusem jest to, że opisywane pozycje są zbiorem map lotniczych całego Świata. Dla początkujących adeptów zarówno rzeczywistego jak i wirtualnego lotnictwa są to publikacje jak najbardziej obowiązkowe. Biorąc pod uwagę opracowanie merytoryczne (patrz punkt 3) są to naprawdę godne polecenia atlasy. Choć zostały opracowane z myślą o prowadzeniu nawigacji metodą wzrokową VFR, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaadoptować je do wykonywania lotów metodą IFR (Instrument Flight Rules). Osobiście stosuję opisywane atlasy, jako mapy poglądowy w lotach IFR w takich komputerowych symulatorach lotu jak: Microsoft Flight Simulator 2004, X-Plane 8.60 oraz Falcon 40. Atlasy oceniam bardzo wysoko, a mianowicie na 4, 5, minusik należy się za drobne błędy w nazewnictwie polskich miejscowości oraz za bardzo słaby papier, na którym znajdują się mapy.
Serdeczne podziękowania kieruję do Pana Rainer’a Reuter’a za udostępnienie do recenzji tak wspaniałych publikacji.

 

http://www.absolutezero.de/

Pozdrawiam,
Kołodziejski Dariusz

Dodano 30.12.08

Bibliografia:
Nawigacja Lotnicza – Podręcznik, MON, 1979.

obrazek

obrazek

 


Konfiguracja komputera:

  • System operacyjny – Microsoft Windows Home Edition
  • Procesor – Intel Core 2 Quad E 6600 (Kentsfield), 2,40 GHz, 8 MB Cache L2 + Scythe Katana + Thermaltake TWV 480W.
  • Dysk twardy – 2x Samsung 80 GB + Silicon Image Raid Controller + Seagate 320 GB.
  • Pamięć operacyjna - 2 GB RAM Dual Channel DDR2 (2x1024MB RAM Kit), Kingston PC-2 5300, CL 5.0)
  • Płyta główna – 4 CoreDual – VSTA PT 880 Pro. (PCI-EX, AGP)
  • Karta graficzna – Sapphire ATI Radeon X1950 PRO 512 MB DDR3 256bit AGP TV/DVI.
  • Dźwięk – External Sound Blaster USB 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580 + Fatal1ty Headphones.
  • 2x Monitor LCD AG Neovo F-417
  • Kontrolery lotu – CH Product's Flight Sim Yoke USB + Pro Pedals USB + CH Throttle Quadrant, CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB + CH MFP, FF Logitech WingMan Force 3D, TrackIr2 + TrackHat
  • Klawiatura, mysz – Razer Tarantula + Razer DeathAdder

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu