Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Panel: CH Multi Function Panel USB

CH (MFP) Multi Function Panel USB

 
obrazek
 
Do naszego redakcyjnego serwisu, dzięki uprzejmości sklepu Pilots.pl ( http://www.sklep.pilots.pl/) trafił do recenzji wielofunkcyjny panel CH MFP. Jest to kolejny produkt znanej od lat firmy CH. Panel skierowany jest głównie dla użytkowników komputerowych symulatorów lotu opartych o komputery klasy PC. Na wstępie recenzji chciałbym również zaznaczyć, że CH MFP testowałem tylko w dwóch typach komputerowych symulatorów lotu, a mianowicie:
 
  • Falcon 4.0 Allied Force
  • Open Falcon 4.5

Dlaczego akurat wybrałem powyższe aplikacje jako środowisko „pracy” CH MFP ? Rodzina komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0 Według mojej opinii ( i nie tylko) jest obecnie najbardziej zaawansowanym symulatorem współczesnego samolotu bojowego. Ponadto Symulator ten pozwala na jak najpełniejsze zastosowanie panelu CH MFP do roli modułu wiernie oddającego poszczególne sekcje kabiny pilota, w moim przypadku jest to samolot F-16.

Oczywiście panel CH MFP można zastosować w innych symulatorach lotu w tym także symulujących cywilne statki powietrzne (np. seria FS od Microsoft). Jednakże moją intencją było „przetestowanie” urządzenia CH MFP w komputerowym symulatorze lotu Falcon 4.0. 
Podstawą moich przemyśleń oraz inspiracji zastosowania panelu była analiza zdjęć oraz rysunków technicznych kabiny pilota samolotu F-16, oraz to, że dzięki uprzejmości Pana Kapitana Ralpha Aartsa z Royal Netherlands Air Force, miałem okazję zasiąść w kabinie pilota prawdziwej „szesnastki”. Dysponując pojedynczym egzemplarzem panelu CH MFP, wybór, co do „udawania” konkretnego modułu zbliżonego do jego rzeczywistego odpowiednika w kabinie samolotu F-16, musiał być jak najbardziej logiczny oraz oczywisty. Wybór „padł” na „zasymulowanie” zintegrowanego panelu konfiguracyjnego, ICP (Integrated Control Panel) samolotu F-16. ICP pozwala pilotowi samolotu F-16 na konfigurację między innymi:
 
1. Komunikacja 
2. Prowadzenia korespondencji radiowej
3. Nawigacja (ustalanie określonych parametrów punktów nawigacyjnych trasy lotu)
4. Ustawianie funkcji związanych z prowadzeniem walki radioelektronicznej
5. Ustawienia IFF, identyfikacji celów swój – obcy

Powyższe funkcje bez problemu „dają się” przełożyć i zaprogramować w panelu CH MFP. Ponadto zastosowanie (zaadoptowanie) CH MFP jako ICP pozwala na bardzo szybkie i w miarę pełne poznanie walorów konfiguracyjnych urządzenia.

 
obrazek
 
"Magiczne" przyciski od CH MFP jeszcze w opakowaniu
 
Panel CH MFP nie jest produktem nowym. Już jakiś czas temu powstał podobny panel o nazwie Ergodex DX-1 ( www.ergodex.com ), który znalazł swoje zastosowanie przede wszystkim jako wielofunkcyjna o dowolnej konfiguracji rozmieszczenia klawiszy klawiatura. Najważniejszą cechą z punktu widzenia użytkownika komputerowych symulatorów lotu jest zakres wykorzystania oraz funkcjonalność danego urządzenia. Na tym polu CH MFP wypada o niebo lepiej od Ergodex DX-1. Poniżej zamieszczam tabelę dla porównania urządzeń Ergodex DX-1 vs CH MFP.
 
Źródło: www.ergodex.com z dnia 22. 11. 2007
 
Feature
Ergodex
DX1
CH Products
Multi Function Panel
 
 
 
Hardware
 
 
Pad, Tray, 25 keys
Y ($149.95)
Y ($189.95)
Second set of 25 keys
Optional ($49.95)
Optional ($72.95)
n-key rollover
6 keys
6 keys
No. of pads/PC
1
Up to 16
Color
Blue
Black
USB Interface
Y
Y
 
 
 
Software
Ergodex Manager V1.3
Control Manager V4.2
Input Types
 
 
Keyboard Key
Y
Y
Keyboard Key Combinations
Y, unlimited strings
Y**
Mouse Button
Y
Y
Mouse Axis
N
Y
Joystick Button
N
Y
Joystick Axis
N
Y
 
 
 
Script Programming Language
N
Y
Arithmetic Comparisons
-
Y
Conditional Statements
-
Y
Temporal Sequences
-
Y
Logical Devices
-
Y
Axis Scale Function
-
Y
Select Function
-
Y
 
 
 
URL, File launch
Y
Y
Text Blocks
Y, unlimited size
Y**
On-the-fly Recording
Y
N
Programmed Modes
N
8
Shift states
N
8
Press/Release Macros
Y
Y
Macro Editing
Y
Y
Macro Timing Management
Y
Y
 
 
 
Profile/Map Management
Y
Y
Auto Profile Switching
Y
N
Game Controller Integration
N
Y
Profile/Map Sharing
Y
Y
Global Profile
Y
N
Profiles/Maps Included
60+
100***
 
 
 
Skin/Template Creation
Y
N
Skins/Templates Included
N
8***
 
 
 
User ID and Management
Y
N
 
 
 
Operating Systems
Windows 2000 SP3, XP SP2
Windows 98, ME, 2000, XP, XP 64, Vista 32/64 bit
Under Development
Vista
 

Powyższe zestawienie ukazuje nam ogrom możliwości konfiguracyjnych, jakie daje nam urządzenie CH MFP, Np.: paneli CH MFP możemy podłączyć aż szesnaście do jednego komputera! W efekcie otrzymujemy w pełni interaktywną kabinę repliki danego typu statku powietrznego. Oczywiście na uwadze należy mieć to, że CH MFP umożliwia nam „zasymulowanie” przełączników dwu – położeniowych, o typowych AZS – ach oraz pokrętłach możemy zapomnieć. 
 
obrazek
 
Panel CH MFP z włożonym szablonem ale jeszcze bez umieszczonych przycisków
 
Panel CH MFP został zapakowany przez producenta w solidne kartonowe pudło, oprócz urządzenia otrzymujemy również płytę CD ze sterownikami, zestaw samoprzylepnych klawiszy 1 - 25 oraz dwa arkusze kalkomanii z naniesionymi różnego rodzaju ikonami oraz piktogramami. CH MFP został wykonany z dość solidnego tworzywa sztucznego. Pokrywa, pod którą znajdować się będzie szablon z rozmieszczeniem klawiszy, została wykonana z przezroczystego plexi. Na uwagę zasługują klawisze, których wraz z panelem otrzymujemy w ilości dwudziestu pięciu. 
 
obrazek
 
Budowa klawiszy jest bardzo ciekawa, powierzchnia dolna każdego klawisza została pokryta klejem sylikonowym o konsystencji żelu. Dzięki temu klawisze można łatwo oraz wielokrotnie umieszczać na przezroczystej powierzchni panelu CH MFP. W celu odklejenia klawiszy należy delikatnie obrócić dany przycisk, a następnie lekko go oderwać od przezroczystej powierzchni panelu. Ciekawostką jest sposób, w jaki „komunikują się” klawisze z panelem CH MFP, nie znajdziemy tu połączenia mechanicznego… Przyciski „pracują” bardzo ładnie oraz delikatnie, bez opóźnień, w czasie trwania testów żaden z przycisków nie miał jakichkolwiek opóźnień oraz tendencji do wydłużania czasu reakcji znanego z tradycyjnych klawiatur komputerowych.
 
obrazek
 
obrazek
Powyżej dwa zdjęcia tego samego przycisku, na drugim widać powłokę komunikującą się już z samym panelem
Wykonanie szablonu z umiejscowieniem klawiszy na przezroczystej powierzchni panelu CH MFP jest bardzo łatwe. Wystarczy zwymiarować powierzchnię roboczą panelu, zaprojektować w programie graficznym arkusz szablonu i wydrukować interesującą nas grafikę. Można również sięgnąć do strony internetowej CH ( ftp://ftp.chproducts.com/pub/media/ ) w celu pobrania gotowych szablonów Np.: dla komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0
 
obrazek
 
Zwięczeniem wykonania grafiki szablonu rozmieszczenia klawiszy panelu CH MFP może być samodzielne wykonanie kalkomanii na powierzchnię „dotykową” klawiszy CH MFP. Osobiście wykonałem taką kalkomanię, w moim przypadku są to opisy przycisków odpowiadające rzeczywistemu panelowi ICP samolotu F-16. Poniższe zdjęcie prezentuje konfigurację panelu CH MFP jako ICP z naniesionymi napisami własnej produkcji.
Instalacja CH MFP jest bezproblemowa, pamiętać należy o zachowaniu algorytmu instalacji urządzenie oraz oprogramowania.
 
obrazek
 
Wykonane samodzielnie "kalkomanie"
 
Kolejność postępowania:
 
1. Instalacja CH Control Manager w wersji 4. 20+
2. Instalacja panelu CH MFP w wolnym porcie USB
3. Konfiguracja urządzenia w zależności od aplikacji, w której zastosujemy panel
 
obrazek
 
Skonfigurowany panel w całej krasie
 
Konfiguracja panelu jest dość pracochłonna, ale tylko ze względu na zaprogramowanie klawiszy. W przypadku urządzeń CH, są to wykonywalne skrypty. W komputerowych symulatorach Falcon 4.0 oraz Open Falcon 4.5, konfiguracja panelu nie nastręcza większych problemów. Sugeruję w tym miejscu przygotowanie mapy funkcji poszczególnych klawiszy, wystarczy rozrysować konfigurację interesujących nas klawiszy na kartce papieru, a następnie „wklepać” całość w profil oprogramowania CH manager. Proponuję, aby na pierwszym miejscu skonfigurować klawisze CH MFP przypisując im funkcje Np.: Button 1, 2, 3 ,4 etc. Panelu CH MFP, czyli Np.: Device 1.Następnie przechodzimy do interesującego nas komputerowego symulatora lotu, finalizując konfiguracją znaczenia poszczególnych klawiszy CH MFP. 
 
obrazek
 
Konfiguracja CH MFP Np.: jako ICP, daje ogromne możliwości w takim komputerowym symulatorze lotu jak Falcon 4.0. Pozwala nie tylko na rezygnację z „klikania” kursorem myszki komputerowej po ekranie monitora, ale przede wszystkim na intuicyjne posługiwanie się funkcjami zawartymi w klawiszach CH MFP. Jest to także próba zbliżenia się do maksymalnego urealnienia wirtualnych lotów. Występuje tutaj tzw. bezpośredni kontakt użytkownika komputerowego symulatora lotu z technikami symulacyjnymi. Najważniejszą cechą takich urządzeń jak CH MFP jest możliwość wykonywania tzw. treningu percepcyjno – motorycznego, gdzie obraz realny połączony jest z rzeczywistymi lub wirtualnymi odpowiednikami, w tym przypadku jest to panel CH MFP adekwatny swoim wyglądem, konfiguracją oraz funkcjonalnością do ICP samolotu F-16. Panel CH MFP zasługuje na jak najwyższą ocenę, w mojej opinii jest produktem wybitnym.
 
obrazek
 

Plusy CH MFP:

+ Wszechstronność zastosowania panelu (komputerowe symulatory lotu wojskowych i cywilnych statków powietrznych, aplikacje specjalistyczne, w tym pakiety biurowe, programy graficzne etc.)
+ Kompatybilność
+ Ogromne możliwości konfiguracyjne urządzenia CH MFP
+ Interaktywność
+ Prowadzenie treningu percepcyjno – motorycznego
+ Cena w stosunku do kosztów urządzeń o podobnym zastosowaniu

Minusy CH MFP:

- Brak regulowanej podstawy w zależności od kąta pochylenia panelu w stosunku do użytkownika

- Jednak ta Cena :)

Pozdrawiam,
Kołodziejski Dariusz
 
obrazek
 
 
Link do produktu w sklepie Pilots.pl TUTAJ
 
 
 
obrazek
 
Konfiguracja komputera:
 
  • System operacyjny – Microsoft Windows Home Edition, 
  • Procesor – Intel Core 2Duo E 6320 (Conroe), 1,8 GHz, 4 MB Cache L2 + Scythe Katana + Thermaltake TWV 480W.
  • Dysk twardy – 2x Samsung 80 GB + Silicon Image Raid Controller + Seagate 320 GB.
  • Pamięć operacyjna - 2 GB RAM Dual Channel DDR2 (2x1024MB RAM Kit), Kingston PC-2 5300, CL 5.0)
  • Płyta główna – 4 CoreDual – VSTA PT 880 Pro. (PCI-EX, AGP)
  • Karta graficzna – Sapphire ATI Radeon X1950 PRO 512 MB DDR3 256bit AGP TV/DVI.
  • Dźwięk – External Sound Blaster USB 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580
  • 2x Monitor LCD AG Neovo F-417
  • Kontrolery lotu – CH Product's Flight Sim Yoke USB + Pro Pedals USB + CH Throttle Quadrant, CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB + CH MFP, FF Logitech WingMan Force 3D, TrackIr2 + TrackHat
  • Klawiatura, mysz – Razer Tarantula + Razer Diamondback 
Firma: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu