Subscribe to RSS - Joystick
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FSX: Kamchatka - The Lost World (Aerosoft)

Muszę przyznać, że bardzo się ucieszyłem w związku z wiadomością o tym, że firma Aerosoft planuje wydanie scenerii Kamczatki. Miejsca, gdzie na świecie prawie jako pierwsze wstaje Słońce. Być może też nigdy nie wpadłbym na pomysł w mojej głowie, by właśnie odwiedzić w symulatorze Microsoftu ten region. Do tego scenerii z Rosji jest jak na lekarstwo do FSX'a. O ile jeszcze na Avsim.ru możemy znaleźć trochę scenerii samych rosyjskich lotnisk (i w większości są one wykonane nawet całkiem nieźle), to jeśli chodzi o jakieś większe obszary to tutaj praktycznie nie ma nic. Przy scenerii w nazwie pojawiły się także słowa "The Lost World", co faktycznie świadczy o pewnym zapomnieniu o tej krainie w świecie FS'a, ale i pewnie nie tylko. Bardziej w sensie cywilnym, bowiem w kwestii wojskowej jest to dość wciąż aktywny region, w związku z bliskim sąsiedztwem amerykańskiej Alaski.

Pietropawłowsk Kamczacki i okolice. Tutaj spędzimy najwięcej czasu i przeważnie tutaj bedziemy wracać z naszych wycieczek po Kamczatce. Na screenie brak śniegu oznacza, że "fotkę" wykonano wczesną jesienią.

Do tego w czasach zimnej wojny było to strategiczne miejsce, z którego miały być wystrzeliwane także głowice atomowe oraz miały startować bombowce i myśliwce do swoich misji przeciwko USA. Oprócz tego wszystkiego Kamczatka to kraina wulkanów i gejzerów. Kraina, która zwana jest "oddechem ziemi". Jest tu blisko 160 wulkanów, z czego dwadzieścia kilka to wulkany aktywne (treść pisania recenzji nawet zbiegła się z aktywnością jednego z nich. Płoski Tołbaczyk przypomniał o sobie. Po 36 latach przerwy znad krateru zaczęła się wydobywać lawa i ogromna chmura pyłu).

  

  

Pofałdowanie terenu (mesh) w FSX w omawianej scenerii od RU Scenery Design i Aerosoftu.

Teren za to całej Kamczatki w dużej mierze to wzniesienia, tundra i tajga, trochę dolin i jezior. Obszar jest dość pofałdowany (najwyższe wzniesienie to Kluczewska Sopka o wysokości 4750 m n.p.m.), a wielkościowo cały Kraj Kamczacki przypomina wymiarami całą Polskę, z tą małą różnicą, że ludność Kamczatki szacuje się na około… 400 tysięcy. Z Kamczatką związana jest także historia wielu Polaków, którzy najczęściej uciekając z północnej Syberii (po różnych powstaniach w naszym kraju czy też wojnach) tutaj znajdowali schronienie lub wypadowy punkt morski.

An-12, a w tle doskonały widok na główny (i jedyny) port w scenerii UHPP oraz dwa wulkany, które górują nad całym krajobrazem.

Przejawiają się takie nazwiska historyczne jak Kopeć czy Beniowski. Do dziś tam mieszka wiele osób o korzeniach mocno polskich (polecam filmy na YouTube na temat Polaków na Kamczatce). Jeśli chodzi o zwierzynę, to jest to przede wszystkim kraina niedźwiedzi i łososi, ale także orłów, rosomaków, reniferów. Temperatury wahają się od średnio minus 16 zimą oraz około 12-16 stopni na plusie latem. Nie jest tam zatem super przyjaźnie dla człowieka, dlatego też w większości ludność skupia się w obszarze zaledwie kilku większych miast.

  

  

Lądowania i starty w Yelizovo. Tutaj będziemy gościć podczas każdego pobytu na Kamczatce w FSX. Na lotnisku pasy kołowania umiejscowione są w wyciętym lesie.

Część ludzi tutaj żyje także dalej w trybie koczowniczym kultywując tradycje ciągłego ruchu względem pór roku. Kamczatka zatem na pewno może się szczycić swoja odrębną kulturą i często mówią o sobie, że nie pochodzą z Rosji, ale z Kamczackiego Kraju.

Kolejna podróż nad zimną krainą. W roli głównej darmowy An-26 do FSX.

Wszystko to może powodować, że pomysł na wydanie takiej właśnie scenerii do FSX’a mógł być mocno trafionym (podobnie jak np. Antarctica X rok temu od Aerosoftu). W sumie klimat scenerii i widoki do lotów zachęcają do przetestowania nowego produktu od Aerosoftu właśnie zimą. Dodatkowo, skoro scenerię opracowali sami Rosjanie (firma, która właśnie zadebiutowała na rynku płatnych addonów do symulatora - RUSC) to powinno być to gwarantem, że wszystko będzie jak należy, a autorzy włożą w to dodatkowo swoje serce skoro to ich kraj.

  

Nasza Wilga w Kamczatce? W sumie czemu nie. Narty pomogą wylądować w przygodnym terenie, podobnie jak i z darmowym Jak-18 "Max" od SWingmana.

Sceneria pojawiła się w sprzedaży na początku grudnia 2012. Oczywiście zakup należy dokonać poprzez sklep Aerosoftu, gdzie przyjdzie nam dalej ściągnąć prawie 1Gb danych (omawiamy wersję 1.0 produktu jako "download", natomiast w "drodze" jest podobno wersja 1.01). Po instalacji sceneria zajmie nam 3,5Gb na naszym dysku. Sama instalacja jest bezproblemowa. Po wpisaniu naszego maila oraz numeru seryjnego następuje automatyczna walidacja danych i dalej produkt instaluje się sam. Ponieważ także, na stronie internetowej produktu nie ma zbyt wiele informacji co tak naprawdę sceneria zawiera od razu wziąłem się za czytanie instrukcji.

Kolejne lądowanie w UHPP. Darmowy Basler BT-67 (FSX) spisuje się całkiem nieźle w tych rejonach, a wersja z nartami pozwoli nam nie zastanawiać się nad pogodą i porą roku i lądowaniem gdzieś w "polu", byle by było dużo śnieżnego puchu.

Tu jednak pewne rozczarowanie. Więcej jest napisane o instalacji i usunięciu programu w manualu, niż o samej scenerii. Właściwie można te same zdania znaleźć na stronie produktu na witrynie ze sklepem Aerosoftu. Manual jest też króciutki, to zaledwie 6 stron w pdf. Mamy za to trzy wersje językowe – niemiecką, angielską oraz rosyjską, ale ujmijmy to tak – bardzo marna to pociecha.

Dwa pasy na lotnisku Yelizovo, z czego jeden obecnie znajduje się w remoncie. Będzie przedłużony, by na obu pasach mogły lądować cięższe samoloty.

Co mamy w scenerii wg. twórców? Przede wszystkim lotnisko ICAO: UHPP - Petropavlovsk-Kamchatsky Airport (lotnisko o nazwie Yelizovo). Charakterystyczne budynki, pomniki, hangary, schrony. Autorzy pokusili się tutaj także o dodanie fototekstur, które ładnie scalają się z pozostałymi (defaultowymi) teksturami w FSX. Fototekstury także są sezonowe, czyli dla każdej pory roku w FSX mamy osobną paczkę jako podkład pod scenerię lotniska UHPP (nie trzeba nic przełączać - bo pomysły deweloperze mają niestety różne). Pokrywają także pas startowy, co wygląda całkiem nieźle i mocno faktycznie przypomina kładzione płyty na lotniskach rosyjskich i dawnego bloku wschodniego.

  

  

Detale z głównego portu lotniczego, albo bardziej ich część, bo akurat tutaj jest na co poptrzeć pod względem odwzorowania budynków czy też tekstur.

Jeden z pasów jest nieczynny, dlatego też właściwie starty i lądowania odbywają się z tego nowszego, który jest dłuższy (16L, 34R) - 3400 metrów. Drugi pas (16R/34L) od 1.04.12 jest zamknięty, ponieważ trwają na nim prace remontowe. Lotnisko także charakteryzuje się długimi drogami kołowania, bowiem sam port lotniczy umiejscowiony jest w głębi terenu. Wokół lotniska za to mamy gęsto zalesiony teren, który z kolei ukrywa część wojskową lotniska.

Rzut z góry na UHPP: Yelizovo i okolice. Widać doskonale gdzie mamy fototekstur, a gdzie zwykłe fs'owe tekstury ziemi.

Mamy tutaj wiele hangarów oraz schronów lotniczych. Także kilka dodatkowych obiektów wojskowych jak wieża kontroli, czy pojazdów. Martwi za to mocno fakt, że nie odwzorowano żadnych stojących samolotów (!) jako obiekty 3D na lotnisku. Patrząc np. na zdjęcia satelitarne lotniska UHPP na Google Maps widać, że to lotnisko po prostu tętni życiem.

Zbliżenie na Google Mpas pokazuje jak dużo samolotów znajduje się na UHPP. A czemu tego nie zrobiono w scenerii? Nie mam pojęcia. Na zdjęciu mamy samoloty typu MiG-31 w wojskowej części lotniska.

W części wojskowej mamy dziesiątki maszyn, które stoją niekiedy bezwładnie przy pasach i hangarach. Mamy też pełno wojskowych śmigłowców, najczęściej Mi-8 i Mi-17. Wiele zapewne z tych maszyn to już wraki, które rdzewieją w surowym klimacie (np. MiG’i-25) ale stacjonują tutaj także funkcjonujące MiGi-31, Iły-76 i Tu-16R, jednak autorzy nie odwzorowali żadnego z nich. Podobnie jest i w części cywilnej lotniska. Tutaj, o ile znajdziemy się w towarzystwie defaultowego A.I. to nie ma na co liczyć. Pustka, jakby lotnisko wymarło po jakimś tsunami, a ruch lotniczy został zakazany. Szkoda, bo akurat ten port lotniczy jest sercem Kamczatki w ruchu lotniczym, czy to miejscowym, czy turystycznym.

  

Lądowanie letnią porą na BT-67 oraz Jak-18 w przelocie nad pasem.

To stąd najczęściej turyści, którzy dotarli w ten Region Świata są rozwożeni do innych miejscowości (albo na wycieczki fakultatywne). Ruch najczęściej odbywa się za pomocą rosyjskich śmigłowców, a tutaj mamy ich zero na lotnisku. Co do samych budowli i takich elementów nie mam zastrzeżeń. Ta część może na kolana nie powala, ale też jest wykonana na przyzwoitym poziomie. Dodano także kilka bardzo drobnych animacji, jak ruch powiewającej flagi, czy autobusów. Nieco dalej znajdziemy dodatkowe obiekty w postaci statków.

Transportowy Super Cub na balonowych oponach do lądowania w trudnym terenie także sobie tutaj dobrze radzi. Na górze w przelocie nad jednym z okrętów w pobliskiej zatoce Avacha (Awaczinskaja).

W zatoce Avacha znajdziemy klika okrętów, które są zakotwiczone i zapewne czekają na swoją kolej do rozładunku w porcie w Pietropawłowsku. Reszta w scenerii głównie dotyczy siatki terenu (mesh), odwzorowania biegów rzek oraz linii brzegowej. W tych sytuacjach mamy już standardowe teksturki jakie posiadamy w FSX (np. może też pomóc dodatek GEX Asia oraz Tropics Atlantic & Pacific - uwaga screeny zostały wykonane z tym własnie drugim dodatkiem, który pokywa część Azji także).

  

  

Cztery widoki na nieco oddalonym terenie od głównie odwzorowanego obszaru scenerii. Oprócz wzniesień znajdziemy tutaj także wielkie doliny. Z ciekawostek dodam, że taki właśnie BT-67 w tym malowaniu jak na screenie i z numerem 87 jest ostatnim naszym latającym jeszcze DC-3. Samolot kiedyś latał w barwach Lot'u, a obecnie przebudowany do standardu Turbo Dakoty lata w Republice Południowej Aftryki. Fajnie by było jakby Lot kiedyś go ściągnął z powrotem do Polski, ale przy ich problemach finansowych raczej to niemożliwe (2012).

Niestety nie jest to dodatek w stylu większych obszarów wydawanych przez FTX/ORBX, czyli zmieniający cały obszar danego regionu w nowe tekstury na ziemi oraz dodający nowe warianty roślinności. Mamy po prostu lepszy niż standardowy mesh terenu i tyle. Owszem gdzieniegdzie pokuszono się o dodanie fototekstur wulkanów. Tak mamy właśnie w okolicy Pietropawłowska, gdzie znajdziemy dwa wielkie wulkany - Avachinsky oraz Koryaksky . Oba pokryte są właśnie fotograficznymi teksturami. Trzeba przyznać, że całkiem niezłej jakości. Rozdzielczość ich jest zadowalająca.

Fototekstur przy omawianych wulkanach.

Problem jedynie jest taki, że takich miejsc jest jak na lekarstwo w całej scenerii i dotyczą jedynie okolicy portu lotniczego Yelizovo. Nie ma tutaj zatem wiele tak naprawdę do zwiedzania wbrew pozorom. W pozostałych lokacjach możemy się cieszyć po prostu dość ładnym meshem terenu i tyle.

Widok wulkanów będzie nam towarzyszł w wielu miejscach scenerii, jednak najbardziej charakterystyczne to właśnie te dwa w okolicy portu UHPP. Tutaj lądujący An-28 (który jako model do FSX wciaż jeszcze znajduje się w fazie beta, trzymamy kciuki za autora!).

Do życzeń powinno także dołączyć się w zakresie linii brzegowych, a także zbiorników wodnych i rzek, strumieni. Czym dalej na północ, czy na południe z omawianego miejsca portu lotniczego tym niestety bardziej przypomina to standardowego FS’a. Linie brzegowe są prostymi liniami, a koryta rzek łamią się pod kątami bardziej zbliżonymi do prostych. W tych obu tematach sceneria wypada dość słabo.

  

  

Na pierwszym screenie Jezioro Kurylskie, na południu półwyspu. Czy tutaj zostały wykonane linie brzegowe? Jak dla mnie nie, jest to raczej standardowy FS. Na drugim screenie już mamy lepiej, tutaj okolice Pietropawłowska i zatoka Awaczinskaja. Dalej jak dla mnie bug w scenerii pomiędzy wulkanami Awaczinskij i Korjakskij. Płynąca rzeka bez koryta. Jak już to powinien być to mały strumyk. Na ostatnim screenie znów zdjęcie nieco dalej. Brzegi proste, znane z "gołego" FS'a.

Szczerze, to dodatek powinien mieć nazwę "Port lotniczy Yelizovo plus okolice", niż Kamczatka. W takim wydaniu jeszcze braki przy omawianych rzeczach można by zrozumieć. Autorzy mogliby wtedy dopisać, że dodatkowo gratis dostajemy mesh całego terenu i byłoby to najuczciwsze rozwiązanie. Jest jeszcze jeden temat, który osobiście mi się bardzo nie podoba. Na całej scenerii Kamczatki mamy tylko wykonane jedno lotnisko, właśnie główny UHPP - Yelizovo. Jest to jednak błędem, bowiem na tym obszarze lotnisk do lądowania samolotów z utwardzonym podłożem jest 11! Nie licząc już pewnie jakiś mniejszych pasów startowych do przydrożnego lądowania w terenie, albo miejsc wyznaczonych do lądowania śmigłowców. Wyobraźmy sobie jakbyśmy mieli mieć scenerię np. całej Polski, w której wykonano tylko jedno lotnisko.

  

Lotnisko UHPP: Yelizovo  to jedyny port lotniczy w całej scenerii od RU Scenery Design. Jedyny? No tak, ale to czemu na Kamczatce mamy aż 11 lądowisk, a autorzy zrobili tylko to jedno nie dając nawet użytkownikowi szansy na międzylądowania?

Ja już nie mówię o tym, by zrobić każde lotnisko na Kamczatce jakoś super szczegółowo, ale nie dodano nawet tu pasów oraz podstawowych, defaultowych budynków z FSX. No zaraz, ale o co chodzi? Autorzy jakby poszli na łatwiznę  skoro sam FS nie daje tych lotnisk (bo faktycznie w defaultowym FS ich nie znajdziemy) to i nie trzeba tego dać w dodatku. Jest to jednak błędną koncepcją, bowiem właśnie w takich przypadkach powinno się nadrabiać braki twórców FS’a i tym bardziej wykonać to wszystko, tym bardziej, że dodatek jest płatny, a nie darmowy. Dodatkowo znów odniosę się do samego tytułu – mowa jest nie o jednym lotnisku i okolicy, ale o całym obszarze półwyspu w azjatyckiej części Rosji.

Zmierzch na Kamczatce zapada szybko. Często będziemy lądować tuż po zmierzchu.

Jest to jeden z podstawowych problemów scenerii, bo nie da się tutaj latać po prostu z pkt. A do B, a dalej z B do C itp. Latać po prostu między lotniskami. Jeśli nie mamy zamiaru kończyć w trawie to zawsze musimy wracać w to samo miejsce – czyli do portu lotniczego UHPP. Nie wiem czemu takie podejście do tego tematu zrobili twórcy. Na Google Maps widać doskonale te lotniska ze stojącymi samolotami, a na Wikipedii jest ich pełny spis (link TUTAJ). Trudno się zatem zasłaniać brakiem wiedzy. To jakby wydać Tatry bez lotniska w Nowym Targu, Popradzie itp. a jedynie z lotniskiem w oddalonym Krakowie. Tym bardziej to nieco rzecz niepojęta, jako że długość półwyspu to ponad 1200 km. Jakimś Benkiem pewnie byśmy to szybko zrobili na 10000 metrach, ale nie o to tu chodzi. Scenerię powinno się eksplorować z lotniska na lotnisko, tak by ją dobrze poznać, a i tym bardziej, by nie latać wciąż taką samą trasą i trochę się nią nacieszyć, zwłaszcza pewnymi jej "smaczkami". Tutaj RU Scenery Design na pewno się nie popisał. Jeśli chodzi za to o nawigację możemy głównie się tutaj kierować radiostacjami w zakresie działania NDB/ADF.

  

Kabina robocza w An-26. Na pierwszym screenie przelot w niedalakim sąsiedzwie najwyższego szczytu - Kljuczewska Sopka (4750m).

Ogólnie dodatek można uznać jednak mimo wszystko za dość ciekawy, chociaż bardzo daleko mu do scenerii wydawanych przez FTX, czy to zeszłorocznej premierze Antarktydy X. Akurat faktycznie dokładnie rok temu w Aerosoft zagościł dodatek Antarctica X (recenzja w serwisie TUTAJ), który pozwolił mi bawić się w latanie nad nią coś koło 2 miesięcy. Pomimo, właściwie wciąż białej scenerii – tutaj było co robić, a do tego była to jedna z fajniejszych „przygód” w FSX. Kamczatka – z racji klimatu i dość długo panującej zimy (wiele białych obszarów nawet latem), przypomniała mi nieco latanie nad Antarktydą, jednak pod względem wykonania daleko mu do tego dodatku od Lime Sim. Na plusy wpływają 4 pory roku w zakresie fototekstur, wykonanie lotniska UHPP (wraz z teksturami foto), trochę fototekstur przy wulkanach, siatka terenu oraz po części odwzorowane linie brzegowe rzek i półwyspu. Minusów jednak jest tutaj dość sporo. Być może lepiej faktycznie cały dodatek powinien się nazywać nieco inaczej i wtedy uniknęłoby się części nieporozumień.

Tutaj oteksturowana Awachinskaja Sopka w Microsoft Flight Simulator X + dodatek od Aerosoft.

Jeśli chodzi o FPS, to wszystko tutaj działa jak nasz „goły” FSX. Nie zauważyłem, by w scenerii były jakieś spadki wyświetlanych klatek czy to przy samym lotnisku czy gdzie indziej. Przy tym dodatku jednak czuć spory niedosyt. Pomysł był bardzo fajny, ale realizacja jego odbiega nieco od standardu do  jakiego się przywykło przy wykonaniu przez producentów całych obszarów danego Regionu (jak np. FTX - chociaż tutaj zawsze drażni przełączanie scenerii i czasem niestabilność FS'a z aktywnym FTX Central). Cena dodatku, czyli 25,95 Euro, nie jest może jakoś bardzo wygórowana, ale w sumie na to co dostajemy powinna być nieco niższa. Szkoda, że autorom zabrakło nieco polotu przy tym pomyśle i w całości obecnie wygląda to nieco jak produkt nad którym jeszcze się pracuje.

Przykład siatki terenu na północy Półwyspu Kamczackiego. Muszę także dodać, że sam FS mam zainstalowany wraz z FS Global 2008 dlatego też ciężko stwierdzić, gdzie kończy się mesh dodatku Aerosoftu, a zaczyna siatka terenu dodana przez inny addon do FSX, który pokrywa cały Świat.

Niemniej należy pamiętać także, że to debiut RU Scenery Design na rynku płatnych addonów, ale firmuje go także nazwa Aerosoftu. Można zatem pewne rzeczy wybaczyć i liczyć, że pierwsze lody zostały już przełamane, więc producent śmielej podejdzie do jakiegoś kolejnego dodatku z terenami dzikiej Rosji (najlepiej). Pewien jednak niesmak zostaje, gdyż w sumie paroma prostymi technikami, które zajęłyby pewnie dodatkowy miesiąc pracy, można by spowodować, że sceneria byłaby lepsza i "żywsza" oraz byłaby możliwość chociaż latania miedzy lotniskami, a tak – musimy mieć wciąż w głowie „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej” – zatem za daleko pilocie się nie oddalaj od portu UHPP. Lada chwila także ma pojawić się patch podnoszący wersję Kamchatka - The Lost World do 1.01, ale na tę chwilę nie wiem dokładnie co ma wnieść. Może także z czasem przekona się autorów do dodania chociaż pozostałych lotnisk na tym półwyspie. Wtedy pewnie można by się tak szybko nie rozstawać z tą częścią "zimnego" krajobrazu Kamczatki.

Pozdrówki, YoYo, 15.12.12

 

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims

Strona z produktem Aerosoft: "Kamchatka - The Lost World":

www.aerosoft.com


Komputer testowy:

  • procesor- Intel Core i7 930 (Socket 1366) 3.94 Ghz (OC)
  • grafika- Asus Radeon HD 7970 3Gb DDR5
  • płyta główna- Gigabyte GA-EX58-UD3R (chipset Intel X58)
  • pamięć- 4x2GB=8Gb (2x Dual Channel PC3-10666, DDR3 1333Mhz) Patriot Viper II Sector5
  • dźwięk- Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Music + głośniki Logitech 5.1 model X-530
  • dyski- Patriot Inferno SSD 60Gb, OCZ Vertex II SSD 180Gb, Kingston HyperX 120Gb SSD, Western Digital Caviar GreenPower, 640GB, SATA/300 HDD, 64MB oraz Seagate Barracuda 7200.9 Ultra ATA, 250 Gb HDD
  • system- Windows 7 PL 64Bit Home Premium Edition
  • TrackIR 5 (6DOF)
  • joystick: Thrustmaster Warthog, Logitech Force Feedback 3D Pro
  • wolant: Pro Flight Yoke System Saitek
  • pozostałe kontrolery: Saitek X45+Throtlle Quadrant CH Products, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals,
  • moduły panelowe: Go Flight GF-P8, Saitek Pro Flight Radio Panel, Saitek Pro Flight Switch Panel, Saitek Pro Flight Multi Panel, X-Keys Stick, Saitek Instrumentals Panels
  • peryferia (gaming): słuchawki Logitech G930, klawiatura Logitech G15, myszka R.A.T.5
Firma: 
Software: 
sob., 15/12/2012 - 20:50 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu