Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FSX: CT206H Stationair (Carenado)

Carenado to niewątpliwie firma, która powinna dostać chyba jakiś medal od Cessna Aircraft Company, za to że przez tyle lat struga modele Cessny do każdej części Microsoft Flight Simulator. Nie ma takiej firmy, która do simów opracowała aż tyle odmian różnych samolotów z pod znaku Cessna. Można by rzec, że Carenado tłucze Cessny aż do znudzenia, jednak jest w tych modelach coś, co powoduje, że chce mieć się jeszcze "ten jeden" w swoim wirtualnym hangarze w symulatorze z pod znaku Microsoftu. Fakt, że modele pod względem graficznym wiele nie pozostawiają już do życzenia i chociaż nie ma między nimi dużej ilości różnic (jako samolot), to każdy właściwie model coś tam wnosi nowego, chociaż nie są to jakieś już rewolucyjne różnice. Rynek do simów jednak w zakresie samolotów General Aviation pomimo tego, że jest dość zapchany wciąż pozostawia pewien niedosyt, a i zawsze ktoś się znajdzie, kto będzie chciał posiadać ten akurat dany model Cessny, bo leciał, bo się podoba, bo może ma przed domem albo ma taki kaprys? I tak też Carenado nie poprzestaje i wciąż wydaje różne modele z pod znaku Cessny Aircraft, chociaż niektóre firmy zaczynają im deptać po piętach, może nie w ilości (tutaj Carenado na pewno nikt nie prześcignie), a w jakości, bowiem szykuje się przecież model Cessny od A2A i także RealAir. Dziś jednak parę słów o ostatnim dziecku z firmy Carenado - modelu CT206H i jego rozszerzeniu w postaci wskaźników zintegrowanych G1000.

CT206H_23m.jpg

Bardzo ładnie wykonana bryła modelu Cessny T206H od Carenado.

Cessna 206 wywodzi się z bazy całej serii modelu Cessna 210 "Centurion", samolotu, który posiada wciągane podwozie (zresztą też produkowanego przez Carenado do FS'ów). Baza stanowi modele Cessny 205, 206 oraz 207, które to były produkowane miedzy 1962, a 2006, chociaż dalej model 206 w wysokim standardzie (206H i T206H) można zamówić w samym Cessna Aircraft Corporation (podobno mają je produkować do końca 2013 roku). Seria i udana i dość spora bo wyprodukowano prawie 8,6 tysiąca egzemplarzy różnych wersji do tej pory. Samolot typowy jako ogólnego stosowania - General Aviation, może także zabierać dodatkowy ładunek, a także specjalnie przystosowany może być wersją transportową czy na pływakach (może będzie jeszcze jeden Expansion do tego dodatku do FSX?). Na łatwy ładunek i rozładunek sprzyjają szeroko otwierane drzwi. Jak w szafie, rozchylane na lewo i prawo.

  

Profil skrzydła, typowy dla Cessny. Na screenach widać różnice przy kołach. W modelu można zdemontować owiewki, co nada bardziej "bushowy" charakter T206H.

Maszyna także może zabrać do 6 osób na swój pokład, a w omawianej T206H jest silnik o mocy 310 koni mechanicznych Lycoming TIO-540-AJ1A. Jest to zarazem najmocniejsza Turbo wersja Cessny zwanej "Stationair". Pomimo, że właściwie Cessny od modelu 182 są do siebie dość mocno podobne to trzeba przyznać, że modele 206 jak i 210 stanowią naprawdę ładne samoloty. Są to już takie "auta" dobrej klasy mogące zabrać całą rodzinę na wakacje wraz z bagażem. Samolot może osiągnąć pułap około 8.000 metrów (kabina jest ciśnieniowa) oraz może lecieć z przelotową 75% mocy blisko 3,6 godziny. Prędkość maksymalna to 178 kts, a przelotowa 164 kts (około 303 km/h na niecałych 2000 m. n.p.m.) co stanowi dość dobre osiągi jak na tego typu samolot. Maszyna jest zatem dość ciekawa, chociaż nie należy do najtańszych samolotów GA.

Obudowany silnik Lycoming.

Wnętrze wykonane jest raczej luksusowo, dobre jakościowo plastiki, skóry, elementy metalowe pomalowane na czarno. Wszystko to powoduje, że T206H to samolot GA, ale ten z górnej półki. Dla chcących (i mających oczywiście dużo $) można go wyposażyć także w nowocześniejsze zintegrowane na dwóch 10,4 calowych wyświetlaczach ciekłokrystalicznych wskaźniki instrumentów pokładowych Garmin G1000. Ogólnie Cessna 206 jest dość uniwersalnym samolotem o przyjemnych oraz łagodnych liniach, komfortowym wnętrzu, kabinie pozwalającej latać GA bez masek tlenowych z dość dużą prędkością przelotową o różnych porach dnia i nocy, także bez widoczności ziemi (jest certyfikowana do lotów IFR i oczywiście VFR).

   CT206H_15m.jpg

Podróże na Cessna 206. Co ciekawe pod nami "defaultowy FSX" ale za to z FTX Global. W takiej konfiguracji model sprawdza się wyśmienicie, bo jest co podziwiać na ziemi.

Wybór Carenado nie był zatem przypadkowy, tym bardziej, że model 206 już był... tak, tak. Carenado wydało go (U206G) do FS2004 i zresztą recenzja tego modelu także znajduje się u nas w serwisie pod linkiem TUTAJ. Tekst został napisany w 2006 roku i dotyczył także rozszerzeń dla modelu 206 w postaci wersji transportowej (o większym luku bagażowym pod kadłubem samolotu), a także wersji na pływakach. Później doszło do sprzedaży przekonwertowanego modelu pod FSX, jednak dopiero obecnie, w 2013, mamy w pełni natywną wersję C206 już pod FSX.

W oczekiwaniu na pasażerów.

Sam model... jak to Cessna, zbyt skomplikowany nie jest. Na tę chwilę mamy w sprzedaży wersję bazową - czyli model Cessny T206H (CT206H STATIONAIR HD SERIES), oraz rozszerzenie do niego (Expansion) z oprzyrządowaniem G1000. Produkty sprzedawane są osobno, chociaż bez "podstawki" wersja G1000 oczywiście nam nie zadziała. Całość niestety nie jest tania, na wersję bazową musimy wyłożyć prawie 35$, a na Expansion kolejne 15$. Model jednak prezentuje się bardzo dobrze, a i latanie dostarcza na nim sporo satysfakcji, więc jeśli nie mamy "dobrej" Cessny w swoim hangarze to w sumie czemu nie?

  

  

Przykłady innych malowań dla "podstawki" modelu od Carenado. Na trzecim screenie widać model z G1000, co też można zauważyć na widoku zewnętrznym.

Niestety już na początku mamy małego zonka. Owszem, sama instalacja przebiega bez problemów (plik exe), jednak zaglądając do katalogu z dokumentacją możemy się zawieźć (znów w przypadku Carenado). Nie wiem dlaczego Carenado nie dba tak o swoje instrukcje. Mamy kupę małych pliczków pdf rozsianych po całym folderze z dokumentacją do CT206H i G1000. Są i takie które składają się z 1 (tak z jednej!) strony pdf. Wszystko to wygląda szalenie nieskładnie i mało profesjonalnie. Instrukcje przygotowane są od czapy, wiele nie nauczą, ba jeśli ten model to pierwszy model kogoś kto nie miał nigdy do czynienia z lataniem i samolotami Cessna to nie ma co liczyć na jakąś przemowę i instruktaż dla nowych pilotów - ładuj się od razu do kabiny, piącha w plecy i jazda do góry. Leć gdzie chcesz. Od dawien dawna Carenado przyjmuje taką strategię, której kompletnie nie rozumiem. Mamy tu kilka przedruków z oryginalnej instrukcji, paręnaście wykresów (mają świadczyć o profesjonalizmie?), które niewiele mówią dla przecietnego użytkownika FSX (tym bardziej, że nie ma tu przecież Demage Model), a także luźne pdf. Największa część została poświęcona procedurom awaryjnym (jaja jakieś?), a także obsłudze G1000 (tu już lepiej). Ogólnie przy pierwszej styczności z modelem, a dokładnie jego poznaniem jeszcze przed odpaleniem FSX pozostaje spory niesmak i skrzywienie na ustach. Chyba nikt nie widział tam instrukcji od A2A albo Captain Sim czy innych producentów z wyższej półki. Najlepiej w tym wypadku chyba gdzieś poszukać w sieci oryginalnych instrukcji dla Cessny 206 i po prostu zapoznać się z nimi. Na szczęście Pan Google pomoże i w tym i wyręczy Carenado.

Tą Cessną możemy lecieć z prędkością przelotową 303 km/h. Co ciekawe w modelu światła pozycyjne w dzień świecą w sam raz, a nie jak latarnia morska jak to czasem bywa w addonach do FS'a

Na pocieszenie dodam, że to koniec złych wieści. Sam model prezentuje się świetnie. Bryła jest faktycznie pięknie wymodelowana i screeny nie kłamią. Samolot wygląda prawie jak z reala i dobrych jakościowo zdjęć na zewnątrz jak i wewnątrz. Elementy takie jak - koła, amortyzatory, lotki, klapy, stery, uchylne okna, drzwi pilota i pasażerów, klamki, zasłony przeciwsłoneczne są ładnie animowane. Pilot jest także ładnie wykonany i oczywiście animowany, rozgląda się i kieruje wzrok w stronę kierunku lotu tak jak wciskamy ster kierunku. Tekstury mamy w wersji HD, co oznacza wysoką ich rozdzielczość (by dobrze się wyświetlały może okazać się, że należy podnieść wygładzanie na karcie graficznej). W "podstawce" mamy 5 malowań i jedno białe (do tworzenia swoich skinów), a także dwa modele, które różnią się ilością osób w kabinie (1 lub 2). Rozszerzanie dodatkowo doda nam dwa malowania C206 z kabiną wyposażoną w Garmin G1000.

Pięknie wykonany efekt "gry światła" na łopatach śmigła samolotu.

Na zewnątrz modelu zastosowano (zresztą Carenado stosuje to już od modelu "Cirrusa") efekt odbicia się światła na obracającym się śmigle. Trzeba przyznać, że wygląda to rewelacyjnie i daje bardzo realne wrażenie na zewnętrznych widokach w FS'ie. Co ciekawe, efekt współgra z przesuwaniem się oświetlenia względem nas i występuje od strony zewnętrznej. Tu Carenado wykonało bardzo dobrą pracę i odrobiło lekcję. Miło patrzeć na tę lecącą Cessnę.

Wirtualny kokpit modelu CT2006H.

Co do samego wnętrza - tutaj również nie ustępuje to elementom zewnętrznym. Tutaj także spotkamy tekstury o wysokiej rozdzielczości. Czuć dużą przestrzenność kabiny, która została przygotowana dla pilota dość nowocześnie. Jeśli posiadamy dodatek z G1000 będziemy mieli dwa modele do wyboru - z analogowymi wskaźnikami i z zintegrowanymi panelami G1000. W przypadku analogowego wnętrza właściwie można powiedzieć, że mamy tutaj wszystko co potrzebujemy podczas lotu. Możemy operować częstotliwościami dla VOR, NDB, ILS, DME. Niektóre wskaźniki się dublują.

Model nie posiada paneli 2D poza autopilotem i GPS. Dodatkowo mamy 3 panele informacyjne, gdzie można także ustawić opcję do startu Cold and Dark, zdjąć owiewki na kołach itp.

Przyciski, pokrętła, wskazówki itp. są oczywiście animowane plus dodane odpowiednie dźwięki. Do tego posiadamy tutaj podstawowy GPS, który ułatwi nam nawigację i lot po wyznaczonej trasie bez używania analogów - GNS530 (można także podpiąć GPS wydany przez firmę Reality XP). Oczywiście model posiada oświetlenie osobne panela (w wersji z cyfrowymi wyświetlaczami mamy także sterowalne natężenie podświeleń), a także wnętrza przestronnej kabiny.

  

Kabina "cyfrowej" Cessny, czyli Gramin G1000 przed nami - zintegrowany system instrumentów pokładowych.

Kabina sumując jest i uniwersalna i bardzo przyzwoicie wykonana. Co prawda wygląda jak model z pod "igły", na próżno tutaj szukać we wnętrzu brudu, czy jakiś poważnych zadrapań, ale to w końcu bardziej luksusowa Cessna, zatem i jej obsługa jest na wyższym "estetycznym" poziomie ;). Mamy tutaj kolejny smaczek, podobny do tego jak z efektem odbicia słońca na śmigle. To samo mamy tutaj ale na szybie od środka (również na bocznych szybach). Promienie Słonka mocno zarysowują lekkie zadrapania na oszkleniu kabiny Cessny.

  

Wspomniany efekt "pracującego" odbicia na oszkleniu kabiny.

Coś jak jazda pod Słońce autem z brudną, nierówno wytartą przez wycieraczki szybą - widoczne zwłaszcza latem. Efekt ten także można nazwać świetnym i nie spotkałem się z podobnym w żadnym znanym mi dodatku do FS'a! Dodaje to realizmu i miłych dla oka doznań graficznych, brawa dla Carenado za wychwycenie tego z reala i przerzucenie do FSX, bo jest co podziwiać.

Nocne oświetlenie analogowego wnętrza kabiny C206.

Samo latanie na Cessnie 206 nie dostarcza jakiejś specjalnej adrenaliny. To latanie widokowe, ew. po trasie i tyle właściwie. Za model lotu odpowiada Bernt Stolle, który współpracuje z Carenado, Alabeo, Milviz, Flight Replicas, KCFS. Właściwie nie widać tutaj jakiś niedociągnięć. Zresztą latanie na Cessnie to jak kierowanie tramwajem, prosto i o ile trzyma się zasad to nie przydarzy się nic niezapowiedzianego i niebezpiecznego. Wrażenia z FM są dość realne i operując zgodnie z instrukcją (z reala) prawie zapominamy, że lecimy samolotem, a nie samochodem, z tym, że gdzieś tam w powietrzu. Zresztą Carenado natłukło już tyle tych GA, a zwłaszcza Cessny, gdzie ten FM jest na tyle podobny, że trudno by raczej doszukać się jakiś poważnych uchybień w FM. Zarządzanie silnikiem także nie jest skomplikowane, chociaż tutaj oczywiście można by wykonać pewien model zniszczeń. Niestety, grzejąc ile wlezie i olej i chłodziwo nie ma co liczyć na usterkę w cylindrach. DM nie istnieje, zresztą to nie 'target' Carenado. Zostawmy to dla nadlatującej Cessny 182 wraz z Accu Simem od A2A, który zapewne "zatrzęsie" rynkiem z wirtualnymi Cessnami dla FSX'a. Ten model - CT206H - ma być po prostu przyjemnym w pilotażu i stosunkowo prostym modelem i samolotem, by mieć więcej czasu na podziwianie widoków na zewnątrz naszej podniebnej maszyny.

  

Widoczki za oknem. Tutaj mamy na to czas, bo obsługa w locie Cessny jest po prostu mega prosta :-).

Nie ma także czego zarzuć jeśli chodzi o dźwięki w modelu. Wszystko tutaj ładnie pracuje. Dźwięki zostały zgrane z prawdziwej Cessny 206 na aparaturze do rejestracji dźwięków w wysokiej jakości (jak to podaje Carenado : HD 3D Sound :) przez co faktycznie silnik Lycoming TIO-540-AJ1A brzmi bardzo ładnie i przestrzennie. O dodatkowe efekty warto się postarać instalując Accu Feel od A2A, nieodzowny dodatek każdego "simmera" w FSX.

Carenado wprowadził też podświetlanie obrotowych pokreteł w FSX w swoich modelach. Od teraz łatwiej jest czymś obracać (na screenie widać jak się pokrętło podświetliło po najechaniu na nie kursorem myszki).

Na koniec warto także powiedzieć parę słów o FPS'ach w modelu. Sama "podstawka" nie działa źle. Co prawda nie jest tak "lekka" jak defaultowa Cessna w FSX jednak generuje dość dużą ilość klatek. Zegary analogowe nie zabierają nam potrzebnych FPS. Na zewnątrz model hula, wewnątrz jest nieco gorzej, ale dalej możemy cieszyć się płynnością pomimo sporej ilości detali i teksturach o dużej rozdzielczości. Tutaj mogę powiedzieć, że średnio model generuje wewnątrz około 45 fps, a na zewnątrz 50 (blokada na 50 w zewnętrznym limiterze). Nieco gorzej wygląda to z wersją wyposażoną w wyświetlacze G1000. Tutaj zjazd FPS może sięgać nawet i połowy tego. Wszystko zależy jeszcze od scenerii nad jaką lecimy i pułapu. Miałem sytuacje, gdzie FPS'ów było po 15, a i stałe 50 (np. przelot nad Australijską pustynią w dodatkach od FTX). Niestety na G1000 potrzeba kompa o niezłej karcie graficznej jak i procesorze. Ładnie to wygląda, G1000 daje dużo możliwości pod względem wskaźników jak i szerszej nawigacji jednak zabiera ze sobą sporą część naszych FPS. Rozszerzenie jest zatem głównie dedykowane pasjonatom o dobrych komputerach domowych. Podstawką za to jednak może cieszyć się każdy, komu FSX dobrze działa.

I jeszcze wnętrze - fotele bardziej z dobrego auta niż samolotu.

Dodatek w postaci modelu CT206H jest miłym i kolejnym ukłonem od Carenado w stronę Cessny. Użytkownikowi dostarczy równie miłych wrażeń graficznych z lotu jak z wirtualnego modelu dynamiki przemieszczania się w przestworzach. Model jest faktycznie pięknie wykonany z kilkoma nowymi "smaczkami" od Carenado. Niestety brak porządnej instrukcji może odstraszać osoby, które szukają swojego pierwszego dodatku do Microsoft Flight Simulator X. Również trochę zabrakło tu nieco bardziej edukacyjnego podejścia w zakresie realistyki obchodzenia się z silnikiem, gaźnikiem i jego oblodzeniem itp. Można powiedzieć, że jest to po prostu bardzo porządnie wykonany model "defaultowy" do FS'a. Poprzeczka dość wysoko, ale niestety nic ponadto. To w sumie i tak nieźle, bo patrząc na ilość wydawanych przez Carenado i Alabeo dodatków do FS'a X i ostatnio X-Plane można by się obawiać, że modele sporo ucierpią na jakości. Na szczęście tak nie jest, owszem, czasem pojawią się zaraz po premierze bugi (tutaj też tak było) ale szybko pojawił się Service Pack, a obecnie już od razu mamy sprzedawaną wersję z usuniętymi zauważonymi błędami. Pewnym minusem może być też cena, za cały pakiet musimy wysupłać aż 50$ razem, a jest to już cena zaawansowanych dodatków do FS'a odrzutowych samolotów wielosilnikowych albo modeli z zewnętrznymi programami wspierającymi. Można jednak poprzestać jedynie na wersji analogowej tej Cessny, niż cyfrowym kokpicie, będzie trochę taniej. Jeśli się spodoba i komp dobry - pozostanie dobrać ew. G1000. Ogólnie można powiedzieć, że model T206H to bardzo przyjemny samolot dla FS'a, w sam raz na "wakacyjne" latanie po różnych zakątkach świata, ot taki model właśnie na aktualny czas - bardzo gorące lato, a czym wyżej, to chłodniej (chociaż jeszcze tego w simach nie czuć ;)! Pozdrawiam.

YoYo, 11.08.2013
 

obrazek

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims

Zapraszam do obejrzenia filmu promującego model Cessny T206H od Carenado dla FSX:

Strona oficjalna producenta dodatków Carenado:

http://www.carenado.com/

Nieco więcej o modelu T206H na oficjalnej stronie Cessny:

http://www.cessna.com/single-engine/turbo-stationair


Komputer testowy:

  • procesor- Intel Core i7 930 (Socket 1366) 3.94 Ghz (OC)
  • grafika- Asus Radeon HD 7970 3Gb DDR5
  • płyta główna- Gigabyte GA-EX58-UD3R (chipset Intel X58)
  • pamięć- 4x2GB=8Gb (2x Dual Channel PC3-10666, DDR3 1333Mhz) Patriot Viper II Sector5
  • dźwięk- Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Music + głośniki Logitech 5.1 model X-530
  • dyski- Patriot Inferno SSD 60Gb, OCZ Vertex II SSD 180Gb, Kingston HyperX 120Gb SSD, Western Digital Caviar GreenPower, 640GB, SATA/300 HDD, 64MB oraz Seagate Barracuda 7200.9 Ultra ATA, 250 Gb HDD
  • system- Windows 7 PL 64Bit Home Premium Edition
  • TrackIR 5 (6DOF)
  • joystick: Thrustmaster Warthog, Logitech Force Feedback 3D Pro
  • wolant: Pro Flight Yoke System Saitek
  • pozostałe kontrolery: Saitek X45+Throtlle Quadrant CH Products, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals,
  • moduły panelowe: Go Flight GF-P8, Saitek Pro Flight Radio Panel, Saitek Pro Flight Switch Panel, Saitek Pro Flight Multi Panel, X-Keys Stick, Saitek Instrumentals Panels
  • peryferia (gaming): słuchawki Logitech G930, klawiatura Logitech G15, myszka R.A.T.5
Firma: 
Software: 
ndz., 11/08/2013 - 16:17 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu