Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Dodatki: SPAD XIII C.1

SPAD XIII C.1

obrazek

Prototyp płatowca opracowały zakłady Societe Provisoire des Aeroplanes Deperdussin (SPAD) ulokowane w Paryżu. Fabryka miała na swoim koncie niezwykle udany samolot myśliwski SPAD S.VII oraz krótki flirt z montowaniem ciężkiego uzbrojenia na płatowcach, czego wynikiem był SPAD S.XII z działkiem Puteaux kal. 37mm.
Nowa konstrukcja, oznaczona jako SPAD S.XIII, oblatana została z początkiem kwietnia 1917 roku. Wzorcem był SPAD S.VII. Pomimo tego, że wizualnie maszyny bardzo niewiele się od siebie różniły, to jednak w konstrukcji zaszły dość poważne zmiany. Najważniejszą była chyba wymiana silnika. Nowym „sercem” został rzędowy Hispano-Suiza HS-8Ba o mocy 200KM, a następnie HS-8Bb o mocy 220KM. Ten drugi posiadał zainstalowany reduktor oraz wyższy stopień sprężania w porównaniu z wcześniejszą wersję. Zmiany zaszły też w uzbrojeniu. Dodano drugi karabin maszynowy Vickersa. Każdy z nim posiadał 400 pocisków na lufę. Przerobiono również wygląd kokpitu.
Samolot nie był do końca udany. Problemy sprawiał delikatny silnik Hispano, do którego obsługi potrzebowano „sterylnych” (jak na warunki frontowe!) warunków. Często występowały problemy z reduktorem, przez co wiele egzemplarzy bywało uziemionych. O ile S.XIII wprowadzał silniejsze uzbrojenie oraz większą prędkość poziomą w porównaniu ze swoim starszym bratem, SPADem S.VII, to ustępował mu pod względem właściwości pilotażowych. To sprawiało, że piloci preferowali często S.VII chociaż był słabiej uzbrojony i nieco wolniejszy.

obrazek

Płatowiec był w stanie rozpędzić się do około 220 km/h oraz posiadał bardzo dobre wznoszenie, rzędu 6-7 m/s. Władze zdecydowały o jego szybkim wdrożeniu do służby, gdzie wkrótce zaczął zastępować ostatnie Nieuporty oraz SPADy S.VII. Wkrótce stał się podstawowym samolotem myśliwskim francuskiego lotnictwa. Wykorzystywał go również Amerykański Korpus Ekspedycyjny, gdzie S.XIII zastąpiły Nieuporty N.28, lotnictwo włoskie i belgijskie. W sumie zbudowano ponad 8000 egzemplarzy tego myśliwca.

obrazek

obrazek

W naszym symulatorze jest samolotem o wielu twarzach. Może być bardzo groźnym i niedostępnym przeciwnikiem, a może też być strzelnicą dla niemieckich samolotów. Wszystko zależy oczywiście od Pilota, który wykorzysta bardziej lub mniej zalety maszyny. I w tym przypadku graficznie nie ma się do czego przyczepić. Kokpit został w Spadzie wykonany wzorcowo, ze wszystkimi zegarami oraz świetnymi teksturami. Samolot jest dość dobrze wykonany pod względem właśnie wyposażenia dla pilota. Mamy tutaj nawet takie cudo jakim jest prędkościomierz :).

obrazek

SPAD nie jest prostym samolotem w RoF. Już przy starcie samolot nam dość mocno myszkuje, na szczęście po wzbiciu się w powietrze i nabraniu prędkości staje się stabilniejszą konstrukcją. Myśliwiec posiada niezłe wznoszenie oraz prędkość, jest też dość wytrzymały na ostre nurkowanie, ale jak w każdym dwupłatowcu w RoFie, przegiąć nie można, najpierw przekręcimy silnik, a za chwilę odpadnie nam dach, ale jeśli mamy przeciwnika na ogonie - prawie, pewne, jemu to zdarzy się szybciej. Oprócz tego, co już podano, to maszyna o najlepszym wznoszeniu w RoF'ie. Dzięki temu może dość szybko uciec wysoko i szykować się do ataku w odpowiednim momencie. Myśliwiec na pewno można nazwać samolotem do walki typu B&Z. W zwrotności ustępuje jednak wielu samolotom, lepiej zatem dbać o prędkość lotu niż jego zwrotność. Maszyna jest też dość wytrzymała na trafienia. Trzeba zwracać też uwagę na obsługę silnika (mieszanka) oraz samą chłodnicę. Przegrzana woda będzie nam gwizdać niczym gotująca się woda na herbatkę w babcinym czajniku. Maszyna posiada też dobre uzbrojenie w postaci dwóch karabinów, może zabierać dwie bomby (przy wybieraniu uzbrojenia warto zwrócić uwagę czy ich nie zabieramy, jeśli nie musimy lepiej wziąć samą amunicję i nie obciążać dodatkowo płatowca, a z default'u nam je pakują od razu). Samolot też posiada przemyślany celownik (jeden z lepszych w maszynach dostępnych w Rise of Flight).

obrazek

Pozdrawiam, YoYo

(zarys historyczny jest autorstwa Lukasa)

Tags: 
Firma: 
Software: 
sob., 21/01/2012 - 16:55 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu