Subscribe to RSS - Condor
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Dodatki: Pfalz D.III

Pfalz D.III/D.IIIa

obrazek

Pfalz D.III był podstawowym myśliwcem niemieckiego lotnictwa obok Albatrosa D.Va oraz Fokkera Dr.I przez drugą połowę 1917 roku i wiosnę 1918 roku. Była to pierwsza konstrukcja firmy Pfalz Flugzeugwerke, którą wprowadzono do produkcji masowej. Prace nad prototypem rozpoczęły się pod koniec 1916 roku, a w kwietniu roku następnego przedstawiono go władzom. Płatowiec inspirowany był przez francuskiego Nieuporta N.17, jednak niemieccy konstruktorzy zastosowali bardzo mocną konstrukcję.

obrazek

Dolny płat zbudowany był na dwóch dźwigarach. Podobnie, słupki łączące oba płaty były podwójne. Warto wspomnieć o konstrukcji samego kadłuba – był on zbudowany ze sklejki prasowanej na gorąco, nakładany pod kątem. Druga warstwa, nałożona na pierwszą była nakładana w stronę przeciwną. Zapewniało to lekkość konstrukcji oraz jej bardzo wysoką wytrzymałość. Do tego trzeba wspomnieć, że inżynierowie włożyli olbrzymi wysiłek w opracowanie aerodynamicznej sylwetki samolotu. Był to chyba najlepiej pod tym względem opracowany samolot z pierwszej wojny światowej, z którym mógł się tylko równać Albatros D.V.
Solidna konstrukcja i mały opór spowodowały, że samolot miał znakomitą prędkość nurkowania i w odróżnieniu od Albatrosów serii D.III i D.V nie miał problemów z wytrzymałością płatów. Pilot posiadał znakomitą widoczność poprzez niskie położenie górnego płata.

obrazek

Zastosowanie silnika rzędowego oraz dwóch karabinów maszynowych spowodowało, że Pfalz D.III był znakomitą platformą strzelecką. Wadą było kiepskie wznoszenie oraz niska prędkość pozioma kształtująca się na poziomie ok. 165 km/h.
W listopadzie 1917 roku wprowadzono do służby zmodyfikowaną wersję samolotu, oznaczoną jako D.IIIa. Przede wszystkim przekonstruowano statecznik poziomy, zwiększając jego powierzchnię. Karabiny maszynowe ustawiono przed pilotem (wcześniej były zabudowane w kadłubie) co umożliwiło lepsze celowanie oraz możliwość usuwania zacięć. Mercedesa D.III o mocy 160KM zastąpiono mocniejszą, 180-konną, wersją D.IIIa, co polepszyło wznoszenie oraz prędkość poziomą, która wynosiła teraz 180 km/h.

obrazek

Pfalze D.III dostarczono pierwszy raz do jednostek w sierpniu 1917 roku. Pierwszym odbiorcą była Jasta 10. Jednak płatowce te najczęściej służyły w eskadrach bawarskich, m.in. w Jasta 23b. Produkcja trwała do maja 1918 roku. W sumie wyprodukowano około 1000 egzemplarzy (ok. 250 egzemplarzy wersji D.III i 750 wersji D.IIIa)
Nie był to zbyt udany samolot. Zdecydowanie brakowało mu mocy, by móc skutecznie zwalczać liczniejsze lotnictwo alianckie. Jednak niemieccy piloci zmuszeni byli na nim latać z racji braku lepszej alternatywy. Dobrze użyty potrafił być groźny, o ile posiadał odpowiednią przewagę wysokości i działał z zaskoczenia. Opracowania wspominają o tendencjach do ześlizgu na małych prędkościach oraz do wpadania w gwałtowny korkociąg (w tym płaski) po przeciągnięciu.

Pfalz w Rise of Flight jest samolotem w lataniu bardzo podobnym do Albatrosa D.Va. Jest też płatnym dodatkiem, który można zakupić poprzez stronę dedykowaną RoF'owi. Model pod względem wykonania (no trzeba to znów powtórzyć :D) i tutaj nie pozostawia wiele do życzenia jak i wirtualny kokpit. Kabina jest jednak dość ubogo wyposażona. Za to dobrze widoczna jest wajcha od chłodnicy, która pokazuje nam czy chłodnica jest otwarta czy nie (na prawo pod skrzydłem). Z kabiny jest bardzo słaby widok do przodu. Profil górnego płata jest dość gruby, co powoduje, że przy lataniu nie widać co się dzieje z przodu tuż przed płatowcem. Profil płata zasłania nam z 20% widoku do przodu co jest dość istotne w walkach online, bowiem stracenie na chwilę przeciwnika z widoku może skutkować, że znajdzie się on za chwilę na naszym ogonie.

obrazek

Jedynym rozwiązaniem na to jest przesuwanie się pod płat (nad już niewiele można) i ew. kontrola widoku w taki sposób (przydaje się bardzo Track IR z Vectorem). Inaczej, przeciwnik lecący przed nosem szybko to wykorzysta i zwali się na któreś skrzydło a my tego nie zauważymy. W locie poziomym samolot jest w miarę szybki (zbliżone wartości, o ile nie te same co Albatros V), jak i we wznoszeniu nie widzę tutaj specjalnej różnicy między oboma niemieckimi samolotami (oczywiście prędkość wznoszenia ustępuje samolotom alianckim). Może być nawet lekka przewaga w stronę Pfalz'a. Jeśli chodzi o zwrotność, nie ustępuje on Albatrosowi, a w nurkowaniu jest lepszym samolotem i dość wytrzmałym na ostrzał kadłuba i skrzydeł. Silnik za to jest w Pfalz'u piętą achillesową i przy nawet małym ostrzale łatwo się pożegnać z jago prawidłowym działaniem. Oba karabiny umieszczone są w kadłubie tuż przed pilotem. Dość łatwo się celnie wstrzelać, co powoduje, że Pfalz na ogonie może stanowić groźną najbliższą przyszłość dla przeciwnika.

obrazek

 

 

Pozdrawiam, YoYo

(zarys historyczny jest autorstwa Lukasa)

Tags: 
Firma: 
Software: 
sob., 21/01/2012 - 17:03 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu