Subscribe to YoYoSims RSS
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Dodatek: Eric Aeyes: F15-E

Eric Aeyes: F15-E Strike Eagle 2D/ 3Dpit for Red Viper v 3.0 

obrazek

Wstęp…

Od momentu opublikowania recenzji na temat kabiny – dodatku dla komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0 Allied Force, minął już jakiś czas. Opisowi poddałem wówczas kabinę dwuwymiarową opracowaną przez Stopworks dla samolotu F-16 Block 50/ 52.

Dziś, mogę natomiast opisać najnowszy produkt autorstwa Eric’a Aeyes’a dla komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0 FreeFalcon 4 – Red Viper, a mianowicie kabinę samolotu uderzeniowego Boeing F-15E „Strike Eagle”: http://www.cockpits.net/website/prodgalF15E_v3.0.html

obrazek

obrazek

Kilka słów na temat autora tego jakże wspaniałego dodatku. Eric Aeyes znany jest przede wszystkim z opracowania świetnych fotorealistycznych, interaktywnych kabin 2D oraz 3D dla komputerowych symulatorów lotu Falcon 4.0, FreeFalcon – Red Viper, a także Falcon 4.0 Allied Force. Wróćmy jednak na chwilę do przeszłości… Przy okazji recenzowania dodatków dla komputerowego symulatora lotu Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight, miałem okazję „spotkać się” z praca Aeyes’a. Recenzowałem wówczas Aerosoft A-10 „Warthog”: http://acn.waw.pl/sturm/FS2004_A10.html „uzbrojonego” w kabinę 2D oraz 3D ze stajni Aeyes’a.

obrazek

UWAGA! W niniejszym opisie używam dość często oryginalnej, fachowej terminologii w języku angielskim. Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie gdyż wiele nazw nie ulega dzięki temu „przekręceniu”.
Zakup kabiny dla wirtualnego „Orła” przebiega bez najmniejszego problemu. Dokonać tego można z głównej, firmowej strony Eric’a: http://www.cockpits.nl/

obrazek

obrazek

Koszt kabiny na dzień dzisiejszy wynosi: 13 Euro. Adres, dzięki któremu pobierzemy kabinę „Orła” dostajemy na skrzynkę pocztową. Będzie to skompilowany plik typu: setup.exe. Przed instalacją kabiny, należy ze strony autora pobrać najnowszą łatkę, a mianowicie: http://www.cockpits.net/files/F15E_RV_updatev3.1.zip UWAGA! Kabina „instaluje się” tylko i wyłącznie w domyślnym katalogu dla symulatora Falcon 4.0, np.: C:/ Microprose/ Falcon4/ Litera dysku czy partycji może być dowolna, niestety z katalogiem nie jest już tak wesoło. Dysponując kilkoma zainstalowanymi wersjami komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0, instalacja kabiny za każdym razem kończyła się niepowodzeniem! Zmiany wpisów w rejestrze niestety nie pomogły. W związku, z czym zostałem zmuszony do pozostawienia na twardym dysku instalacji komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0 FreeFalcon4 – Red Viper oraz Falcon 4.0 Allied Force (instalacja tego drugiego nie była łączona z Falcon 4.0 Free Falcon4 – Red Viper). Oprócz kabiny wirtualnego „Orła” otrzymujemy od Erica bonus w postaci przepięknych paneli ładujących poszczególne etapy aplikacji Falcon 4.0 Free Falcon4 – Red Viper, a także zestaw instrukcji pozwalających lepiej poznać „organoleptycznie” kabinę samolotu uderzeniowego Boeing F-15E Strike Eagle. Są to następujące dokumenty:

1. F15E 3D switch map
2. F-15E_functionality
3. F-15E_ramp_start

obrazek

Jeszcze jedna uwaga, w symulatorze kabina 2D jak i 3D, „bazuje” na algorytmie awioniki samolotu wielozadaniowego F-16 Block 50/ 52. Osoby, które spodziewały się takich smaczków jak np.: radar AESA, niestety będą zawiedzione. Można powiedzieć, że opisywany produkt jest tylko i wyłącznie „graficznym smaczkiem” oraz swojego rodzaju wizualną odskocznią od monotonii kabiny wirtualnego Viper’a czyli F-16.

obrazek

obrazek

Inspiracja…

Biorąc pod uwagę fakt, że od czasów komputerowego symulatora lotu Jane’s F-15E Strike Eagle, do dziś nie ukazał się porządny komputerowy symulator lotu samolotu tego typu, postanowiłem, choć na chwilę to zmienić…
Niezaprzeczalnym faktem jest to, że komputerowy symulator lotu LockOn: FC „posiada” w sobie samolot myśliwski F-15, co prawda w wersji „C”, ale już jakiegoś wirtualnego „Orła” mamy. Model 3D Samolotu F-15C w komputerowym symulatorze lotu LockOn: FC, jest niemalże perfekcyjny! Po zastosowaniu dodatku autorstwa Walmis’a, oczywiście. Niesmak, natomiast pozostawia… kabina 3D, choć przepięknie wymodelowana z nałożonymi fotorealistycznymi teksturami, to jednak wciąż bez implementacji interaktywności. Brak jest tutaj elementu charakterystycznego zarówno dla profesjonalnych jak i amatorskich – komputerowych symulatorów lotu opartych na komputerach osobistych PC. Elementem tym jest… interaktywność, która pozwala na prowadzenie tzw. treningu percepcyjno – motorycznego. Dzięki takim funkcjom uruchamiany jest mechanizm motoryki u człowieka korzystającego z tego typu aplikacji, szczególne wtedy, kiedy wirtualny odpowiednik kabiny zastąpimy lub uzupełnimy rzeczywistym modelem. W tym momencie „wchodzimy” na grunt dydaktyki, ale przecież nie będziemy zagłębiać się w „zboczenie zawodowe” autora niniejszego tekstu, to tak na marginesie.
Mój wybór „padł” na kabinę Eric’a Aeyes’a - F15-E Strike Eagle 2D/ 3Dpit
for Red Viper v 3.0 Przeznaczonej dla komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0 Free Falcon4 – Red Viper. Kabina ta jest kompromisem pomiędzy graficznym szlifem, a interaktywnością. Jak już wspomniałem wcześniej, jest to kabina 2D oraz 3D z podziałem funkcji dla pilota oraz operatora awioniki i uzbrojenia tzw. Wizzo lub WSO – Weapons System Operator. Mimo tego, że kabina wirtualnego „Orła” bazuje na algorytmie awioniki samolotu wielozadaniowego F-16 Block 50/ 52 komputerowego symulatora Falcon 4.0 Free Falcon4 – Red Viper, to otrzymujemy produkt przepiękny graficznie oraz co najważniejsze z zaimplementowanymi funkcjami interaktywności oprzyrządowania pilotażowo – nawigacyjnego.

obrazek

obrazek

 

Biuro pracy pilota oraz operatora awioniki i uzbrojenia wirtualnego „Orła” – kabina 2D/ 3D…

Kabina 2D została zaprojektowana w fotorealistycznej jakości grafiki. Wyglądem odpowiada 1: 1 swojemu rzeczywistemu modelowi. Większość przełączników, AzSów, a także oprzyrządowania pilotażowo nawigacyjnego zgodna jest z oryginałem. Autor kabiny pokusił się o wykonanie w pełni interaktywnej, drugiej kabiny dla operatora awioniki i systemów uzbrojenia. Ciekawostką jest sposób rozwiązania przez Erica problemu obsługi panelu ICP – Integrated Control Panel wraz z ekranem wyświetlającym konfiguracje danych nawigacyjnych. O ile w F-16 panel znajduje się tam gdzie powinien o tyle w kabinie F-15E bazującej na algorytmie wirtualnego „Viper’a”, jest z tym problem, gdzie umieścić funkcje związane z obsługa ICP oraz panelu wyświetlającego konfigurację danych nawigacyjnych w kabinie wirtualnego F-15E.? Otóż, znaleziono bardzo proste i skuteczne rozwiązanie opisywanego problemu. Aeyes umieścił to wszystko w drugiej kabinie operatora awioniki i systemów uzbrojenia! Dzięki temu otrzymaliśmy niepowtarzalną okazję możliwości jednoczesnej obsługi dwóch kabin, pilota oraz operatora awioniki i systemów uzbrojenia. Przełączania pomiędzy kabinami dokonujemy za pomocą sekwencji klawiszy: „Shift” z jednoczesnym przytrzymaniem cyfry „2”. Kabina 2D jest oczywiście całkowicie zsynchronizowana z opisywaną poniżej kabina 3D.
Poniżej przedstawiam opis funkcji poszczególnych sekcji kabiny 2D:
Przykład funkcji wykonywanych „na” panelu czołowym kabiny wirtualnego „Orła”

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

1. Lock on lights
2. Standby magnetic compass
3. Emission Limit light
4. Master Caution warning light/reset
5. Left MPD power switch
6. TACAN digits (push digits to select)
7. TACAN power
8. TACAN A/A A/G selector
9. IFF power
10. UHF channel number selector
11. Autopilot NAV/HDG select
12. Autopilot ALT/ATT select
13. AI warning light (RWR activity)
14. SAM launch warning light
15. Low Altitude Warning light
16. Terrain Follow Failure light
17. Canopy Unlocked warning light
18. Right MPD power switch
19. AMAD fire warning light
20. Left engine FIRE warning light
23. Engine burnthrough warning light
24. MPD brightness UP/DOWN
25. Left MPD
26. Autopilot enable
27. Emission Limit power switch
28. HUD brightness intensity knob
29. HUD REJ selector (Drift C/O)
30. HUD Day/Night/Auto selector
31. Air to Air selection button
32.Air to Ground selection button
33. Laser Armed light
34. Autopilot enabled light
35. Hydraulic pressure indicators
36. Oil pressure indicators
37.Stores management (SMS) / JETT push
38. Master Arm selector switch
39. Airspeed gauge
40. Backup Attitude Director Indicator
41. Altitude indicator
42. Angle of Attack gauge
45. HSI Heading selector UP
46. HSI Heading selector DOWN (mouse2)
47. HSI select in MPCD
48. TSD select in MPCD
49. HIS
50. TSD (Tactical Situation Display)
51. HSI Course selector UP
52. HSI Course selector DOWN (mouse2)
53. GPS power
54. ILS/NAV/TCN selection
55. Clock
56. Data cartridge
57. Alt pressure gauge
58. Engine status panel
59. Fuel quantity indicator
60. Fuel selector knob
61. Landing gear indicator lights
62. Landing gear control handle
63. Trim adjust button (left/right click)
64. Browsable checklists

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

Funkcji jest oczywiście więcej, szczególnie wtedy, kiedy doliczymy poszczególne sekcje kabiny 2D. Bez sensu jest je wymieniać, ponieważ recenzja ta, stała by się opasłym opracowaniem. Resztę pozostawiam dla osób chętnych zakupu opisywanego produktu. Na każdy panel 2D przypada kilkadziesiąt funkcji – kliknięć myszką.

obrazek

obrazek

obrazek

Kabina 3D została wykonana na bardzo wysokim poziomie. Jest uzupełnieniem kabiny 2D. Do pełni szczęścia użytkowania tejże kabiny zalecam stosowanie kontrolera widoków – TrackIr lub TrackIr Vector. Poniżej podaję adresy filmów na ten temat:

http://media.putfile.com/F-15E-3D-cockpit-teaser-II

http://media.putfile.com/F-15E-Strike-Eagle-cockpit-v30-demo-movie

http://media.putfile.com/F15E-3D-cockpit-teaser-movie

Kabina 3D jest oczywiście w pełni funkcjonalna, tzn. interaktywna, tak jak ma to miejsce w przypadku kabiny 2D. Kabina 3D wirtualnego „Orła” została pokryta fotorealistycznymi teksturami, dzięki czemu nie widać zbyt dużej różnicy „pokoleniowej” pomiędzy wersją kabiny 2 D i 3D.Bardzo ważnym elementem jest doskonała czytelność danych wyświetlanych na wskaźniku przeziernym HUD – Head Up Display. Nawet przy antyaliasingu ustawionym na wartość 8x oraz 16x, dane są doskonale widoczne, wiem, że bywa z tym różnie…

Podsumowanie…

Muszę sie przyznać, że do kabiny 2D/ 3D wirtualnego „Orła”, podchodziłem nieco sceptycznie. Finalnie, dodatek ten okazał się świetnym produktem! Pozwala przecież na wykonywanie lotów niepowtarzalną wersją samolotu Boeing F-15E Strike Eagle w środowisku komputerowego symulatora lotu Falcon 4.0 Free Falcon4 – Red Viper. Autor dokładnie przemyślał swoją pracę i dał wirtualnym pilotom to, na co od dawna czekali. Potężny samolot, jakim jest Strike Eagle już był… brakowało tylko kabiny. Plusem dzieła Eric’a Aeyes’a jest możliwość symulacji współpracy członków załogi wirtualnego F-15E. Kolejnym atutem produktu jest także to, że kabina 3D została zaprojektowana z myślą o stosowaniu TrackIr oraz TrackIr Vector. Myślę, że opisywany dodatek wart jest swojej ceny. Ocena końcowa w mojej opinii może być tylko jedna – prawie maksymalna ilość gwiazdek - 5,5, ponieważ jest to produkt ponadstandardowy, jedynym ograniczeniem jest Engine Falcona!

obrazek

Serdeczne podziękowania kieruję do Pana Eric’a Aeyes’a za udostępnienie do recenzji tak wspaniałego dodatku.

obrazek

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims

 

Pozdrawiam,
Kołodziejski Dariusz

dodano 27.01.09

Ciekawe strony internetowe na temat Eagle:

http://www.acc.af.mil/aerialevents/strikeeagle/index.asp

http://www.acc.af.mil/aerialevents/westcoastf-15demoteam.asp

http://www.mountainhome.af.mil/

http://www.lakenheath.af.mil/

http://www.seymourjohnson.af.mil/

http://www.tyndall.af.mil/

http://www.f-15estrikeeagle.com/navigation/index_intro.htm


Konfiguracja komputera:

  • System operacyjny –  Microsoft Windows XP Home, Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition PL

  • Procesor - Athlon 3200XP+, 400 MHz FSB

  • Pamięć operacyjna - 2 GB RAM Dual Channel (2x1024MB RAM, Kingston 400MHz, CL 3.0)

  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400

  • Karta graficzna – Leadtek Winfast A 350XT TDH, GeForceFX 5900XT, 128MB, 8xAGP.

  • Dźwięk – nVidia Sound Storm 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580

  • Monitor LCD AG Neovo F-417

  • Kontrolery – CH Product's Flight Sim Yoke USB + Pro Pedals USB, CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB, FF Logitech WingMan Force 3D, TrackIr2 + TrackHat

Tags: 
Software: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu