Subscribe to YoYoSims RSS
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Multiplayer w ROF

obrazek

Gra sieciowa w Rise of Flight

Oczywiście jak każda obecnie licząca się gra (właściwie już dowolna), symulator, musi posiadać coś co zowie się Multiplayer. To tryb online daje drugie życie każdej współczesnej grze, a świadomość, że walczymy z człowiekiem, obojętnie czy jest po naszej stronie, czy stanowi tę drugą stronę, dostarcza dodatkowych wrażeń i powoduje, że gra, a w tym wypadku symulator, staje się naszym pośrednikiem w jeszcze bardziej realnym lataniu. Tryb multi to też doskonały sposób na sprawdzenie się i swoich kwalifikacji w lataniu czy nawet prostej nawigacji. Życie bowiem nie wybacza, a A.I. owszem. Tryb Multi to też zupełnie inna zabawa oraz doświadczenie. To tutaj można przeżywać największy stres, czy radość właśnie z latania, bo to w sumie wyjście na zewnątrz naszego komputera i przespacerowanie się po świecie. Trybu Multi nie da się porównać do nazwijmy "spokojnego" i dość "statycznego" latania offline. Sukces najsłynniejszych symulatorów to sukces sima głównie dzięki trybom Online (chociaż nie zawsze). Doskonałym tego przykładem może być choćby seria Iłka, gdzie to dzięki online zbudował się olbrzymi świat miłośników symulatorów na niespotykaną dotąd skalę i który to powodował, że symulator wciąż żyje. Fakt, Internet stał się teraz o wiele bardziej popularny i dostępny, a co za tym idzie i zabawy online. Po prostu tytuł znalazł się w odpowiednim czasie wnosząc coś innowacyjnego w miłej dla oka otoczce i z dobrą grywalnością tytułu. Czy RoF powtórzy sukces zabawy online iłka? Ma do tego wszelkie podstawy, ale jeszcze czeka nas wycieczka z oczekiwaniami do twórców jak i ich odzew na naszą listę życzeń. Dziwne, że neoqb mając na pewno doświadczenia z trybami Multi z innych simów nie zaczerpnęło z nich najważniejszych cech i nie opracowało bardzo przyjazny dla gracza interfejs jak i samo środowisko tworzenia misji oraz samej rozgrywki online. Na tę chwilę (sierpień 09) tryb Multi w RoF daje nam (mam nadzieję), jedynie przedsmak tego co może nas czekać oraz patrzenie w przyszłość z optymizmem - oby tylko nie była zbyt odległa!

obrazek

Obecnie wygląda to tak - mamy dostępne jedynie misje typu coop, albo inaczej, serwery typu cooperative. Na czym to polega? Na tym, że czy to będzie walka typu dogfight czy też cooperative to zadanie online będzie zawsze przyjmować schemat misji typu coop, czyli walka w określonym schemacie i czasie, która się otwiera i zamyka, a gracze w trakcie nie mogą już dołaczyć. Różnica między serwerem typu klasycznego Dogfight polega na tym, że serwer typowy do walk powietrznych po prostu może działać non stop, a gracz zawsze będzie właśnie mógł przyłączyć się do rozgrywki (np. serwer dedykowane 24h/dobę). W coopie już tak ślicznie nie ma (chociaż tutaj dzięki rotacji misji można ustawić też coś na stałe). Mamy swoje sloty, mamy czas na rozpoczęcie misji, czasem briefing (odprawę), potem misja się zaczyna, trwa określony czas, potem kończy i na koniec mamy statystyki. Dziwne, że neoqb wiedząc o tym, że gra online obecnie może stanowić jeden z najmocniejszych atutów symulatora (z odpowiednim FM itp.) przyjęło jedynie pozycję, gdzie daje graczom misje online typu coop. No nic, trzeba to na tę chwilę zaakceptować to i czekać na patch wnoszący jeszcze typowy, znany z serii IL2 - dog. Co ciekawe w edytorze misji można zapisać je jako typu .dog. Czyli taka możliwość latania online kiedyś będzie, skoro twórcy dają taką możliwość precyzowania misji :). Oby. Na razie wygląda to tak, że wszystkie, albo większość serwerów które stoją, to serwery typu dog ale przerobione z misji cooperative.

Poniżej instrukcja jak polatać online oraz w jaki sposób postawić serwer.

obrazek

Zakładka odpowiedzialna za latanie to oczywiście zakładka Multiplayer w Rise of Flight. Spowoduje nam to otwarcie okna zatytułowanego Servers List. Oznaczenia na tym ekranie to od początku: włączenie globalnych statystyk (dane są rejestrowane na serwerze neoqb, wyniki), dalej widzimy, czy serwer daje możliwość wejścia w trakcie rozgrywki i podglądania na kamerach zewnętrznych toczącego się pojedynku, dalej, kluczyk oznacza, że serwer zabezpieczony jest hasłem lub nie oraz z jakiego kraju (o ile to zostało zdefiniowane w profilu gracza w RoF) pochodzi hostujący i "jakość" łącza hostującego vs. nasz połączenie. Potem mamy nazwę serwera, liczbę graczy oraz wszystkich slotów (czasem dane zafałszowane jeśli chodzi o graczy bo niektórzy są w trakcie łaczenia itp.), status misji oraz jej nazwę. By wejść na serwer po prostu zaznaczamy odpowiedni slot z serwerem i klikamy Enter. Jeśli serwer jest zabezpieczony pojawia nam się jeszcze okno do wpisania hasła i dajemy OK. Potem łączymy się z serwerem. Jest to kolejne okno.

obrazek

W kolejnym oknie wybieramy stronę konfliktu, przy czym niestety nie wiemy, która jest którą, bo zarówno stroną Order mogą być Niemcy, jak i Francja czy Wielka Brytania. Jeśli nie znamy misji może tak się zdążyć. Po prostu twórcy wymyślili sobie strony jako tę atakującą i broniącą się, a która to będzie, zależy od ustawienia w misji (nie prościej było dać znane red i blue? ;). Z lekka bez sensu, zwłaszcza jeśli misji nie znamy. Pozostaje najwyżej potem wyjście z Online i wejście ponownie na serwer klikając już odpowiednią, interesującą nas stronę po której chcemy latać. Po zaznaczeniu strony klikamy po prostu Next i misja nam się ładuje (wyświetli nam się jeszcze okno z ustawieniami realizmu samego serwera). 

obrazek

Po załadowaniu się misji (pasek postępu dość wolno czasem się porusza ale jednak ;) mamy już możliwość wybrania konkretnego samolotu. Oczywiście musimy pamiętać co posiadamy w swoim RoF'ie, może się bowiem zdążyć, że w misji będą już tylko wolne te samoloty, których nie posiadamy (np. zostaną już tylko wolne samoloty jako addony do symulatora). Może być to niemiła czasem niespodzianka. Po zajęciu odpowiedniego slotu klikamy Raport Ready, pojawi się wówczas gwiazdka z przodu informująca o tym, że jesteśmy gotowi do lotu. Jak wszyscy gracze klikną Raport Ready rozpocznie się gra online i przeniesie nas na lotnisko do wybranej przez nas maszyny. Ważne by nie ociągać się z klikaniem Raport Ready i wyborem samolotu, trzeba pamiętać, że pozostali... czekają tylko właśnie na nas. Przed zgłoszeniem gotowości można jeszcze otworzyć okno Hangar.

obrazek

Spowoduje nam to otwarcie okna odpowiadającego za wybór schematu malowania samolotu, możemy ustawić wymaganą przez nas ilość paliwa, uzbrojenie i jego rodzaj oraz ustawić zbieżność karabinów. Niestety nasz sim tego nie pamięta i za każdym razem musimy przejść tę ścieżkę. By zaakceptować klikamy Apply. Mamy też dostępny chat. Tu także pewien minus, jest to zupełnie osobne okno, zatem osoby, które czekają na "głównej" zakładce, czyli Change Plane albo w Hangarze nie widzą tego co dzieje się na czacie, a przecież może tam dochodzić do ważnych ustaleń przed grą. Pozostaje mieć nadzieję, że i  to zmienią w jakimś patchu. Obecnie, cóż, trzeba się przyzwyczaić na siłę do tego dziwnego schematu. Na plus mogę podać, że po rozpoczęciu misji przez chwilę widoczna jest historia chatu, więc można to szybko przeczytać. W oknie hangaru mamy też zakładkę About plane - czyli charakterystykę danego samolotu (nie czytać online bo na nas będą czekać!). Jest też dostępna opcja Ban Pilots, tutaj można podejrzeć nawet podczas misji po wciśnięciu Esc kto jeszcze lata a kto nie i dać propozycję na zbanowanie jakiegoś pilota. W momencie, gdy wszyscy gracze zgłoszą Raport Ready rozpocznie się odliczanie do misji i można po chwili już latać online.

Jak natomiast wygląda hostowanie? Po wciśnięciu zakładki Multiplayer, w głównym menu gry sieciowej będziemy posiadać Create New Serwer. Po wciśnięciu tego przycisku otworzy nam się okno w którym będziemy musieli wpisać charakterystykę swojego serwera. Oczywiście musimy pamiętać by mieć IP zewnętrzne by móc hostować grę.

obrazek

I tak: server name i password sprawa oczywista. Dalej mamy ilość graczy łącznie z "podglądaczami", czyli ile może być równocześnie osób na serwerze. Dalej w Wins till rotation określamy liczbę zwycięstw po której zacznie się rotacja misji. Jeśli chcemy by misje z automatu wczytywały się po sobie należy wpisać tutaj zero. W lobby timeout wpisujemy czas, po jakim zostanie odpalona misja jeśli wszyscy klikną już Raport Ready. Najlepiej dać 06 albo 10 sekund. W Debriefing timeout ustalamy jak długo ma być widoczna statystyka po zakończonej już misji (hostujący). Warto też dać krótki czas - 06, 10 sekund. Gracze mogą widzieć tutaj ten ekran dłużej po zakończeniu misji - około 40 sekund. W Global statistics zaznaczamy okienko - pozwoli to zapisywać wyniki gracza na głównym serwerze neoqb. Spectator zaznaczone będzie znaczyło, że mimo brakujących slotów na samoloty będzie można wejść do misji i popatrzeć jak latają inni. Też warto zaznaczyć tę opcję. Zawsze można w końcu pogadać na czacie, nawet jeśli ktoś nie używa komunikatorów podczas latania :).  Random rotation - zaznaczone spowoduje, że misje będą wybierane losowo z tych które wybraliśmy. Use external IP - musi być zaznaczone jeśli chcemy być widoczni dla innych graczy jako postawiony serwer do gry online. Natomiast w polu Missions in Rotation ręcznie wybieramy i wstawiamy misje, które będą nam się z automatu ładowały po skończonej misji (pomysł bardzo fajny, bo w kolejce można ustawić wiele różnych misji np. historycznych, albo tych samych ale o różnej porze dnia, ba, nawet nocy). Na koniec klikamy Next. Aha i tutaj jeden duży plus - RoF akurat te ustawienia pamięta bardzo dobrze :))).

obrazek

Tak jak i w przypadku gry w Single i tutaj możemy ustawić realność rozgrywki (jest to kolejne okno). Znaczenia było omawiane przy recenzji RoF'a więc tutaj już sobie darujemy. Oczywiście by najszybciej wystartować trzeba dać już rozgrzane silniki tak jak na screenie powyżej. ważna opcja by do zabawy online mieć ją zaznaczoną. Pozostałe ustawienia najlepiej mieć wyłączone :). Ok, to na tyle... niebo jest Twoje!

obrazek

 


obrazek

 

 

Firma: 
śr., 06/10/2010 - 00:00 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu