Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Dodatek: Block 50/52 PIT

Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS

Jako pierwszy dodatek dla komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 Allied Force  do naszego redakcyjnego laboratorium trafił model kabiny F-16 linii Block 50/52 by Stopworks. Wstępem do recenzji będzie kilka słów na temat kabiny prawdziwego F-16 Block 50/52, następnie przejdziemy do oceny wirtualnej kabiny – dodatku dla komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 Allied Force. 

UWAGA! W poniższym tekście używam dość często oryginalnej, fachowej terminologii w języku angielskim. Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie gdyż wiele nazw nie ulega dzięki temu „przekręceniu”.

Kabina F-16 – skrócony opis.

(opracowano na podstawie: F-16  C/D Flight Manual Blocks 50 and 52 Lockheed Corporation oraz Przeglądu Konstrukcji Lotniczych nr 2/ 96)

Kabina samolotu wielozadaniowego F-16 jest ciśnieniowa, przykrywana charakterystyczną dwuczęściową kroplową osłoną wykonaną z poliwęglanu, materiału mającego właściwości do samoistnego usuwania zarysowań. Owiewka jest odchylana do góry do tyłu siłownikiem elektrycznym. Fotel pilota typu ACES II klasy 0-0. Na wysokości przedniej szyby, nad tablicą przyrządów umieszczono szerokokątny wskaźnik refleksyjny Head Up Display HUD (GEC-Avionics), poniżej znajduje się centralny pulpit sterowniczy Integrated Control Panel - ICP. Po lewej i po prawej stronie tablicy przyrządów samolotu wielozadaniowego F-16 znajdują się dwa duże wielofunkcyjne ciekłokrystaliczne wyświetlacze Multi Function Display – MFD. Mogące obrazować sytuację taktyczną, która jest wynikiem analizy przez stację radiolokacyjną  Forward Looking Infrared FLIR, a także urządzenia rozpoznawcze.

obrazek

Do ważniejszych funkcji oraz informacji wyświetlanych poprzez MFD należą:

·       parametry pracy instalacji pokładowych 

·       stan uzbrojenia pokładowego powietrze – powietrze A/A 

·       stan uzbrojenia pokładowego powietrze – ziemia A/G 

·       sytuacja nawigacyjna 

·       parametry lotu 

·       mapa terenu 

Na pulpitach środkowym i na konsoli pomocniczej rozmieszczono klasyczne przyrządy pilotażowe: 

Pulpit środkowy znajdujący się poniżej ICP 

·       Airspeed/Mach Indicator – prędkościomierz, machometr, wskaźnik liczby Macha 

·       Altimeter - wysokościomierz 

·       Attitude Director Indicator – sztuczny horyzont 

·       Horizontal Situation Indicator – wskaźnik (radionawigacyjny) sytuacji w poziomie 

·       AOA Indicator – wskaźnik kąta natarcia 

·       Vertical Velocity Indicator – wskaźnik prędkości wznoszenia – wariometr

 

Prawa konsola pomocnicza Right Auxiliary Console 

·       Magnetic Compass – busola magnetyczna 

·      FUEL Quantity Indicator – wskaźnik poziomu paliwa – paliwomierz 

·       System A HYD PRESS Indicator + System B HYD PRESS Indicator - manometr 

·       LIQUID OXYGEN Quantity Indicator – wskaźnik poziomu ciekłego tlenu 

·       EPU FUEL Quantity Indicator – wskaźnik poziomu cieczy awaryjnego pomocniczego zespołu silnikowego (Hydrazyna) 

·       Cockpit Pressure Altimeter – wskaźnik „wysokości” kabinowej i różnicy ciśnień 

·       Clock - zegar 

Prawy pulpit Right Console kabiny samolotu wielozadaniowego F-16 „odpowiedzialny” jest za funkcje związane z poprawną pracą awioniki, natomiast lewy pulpit Left Console kabiny samolotu wielozadaniowego F-16 „odpowiedzialny” jest za poprawna pracę systemów związanych z silnikiem. Ponadto na pulpicie na lewej burcie kabiny zabudowano dźwignię sterowania silnikiem, po prawej stronie, na prawej burcie kabiny znajduje się drążek typu Joystick. Dźwignię sterowania silnikiem oraz drążek typu Joystick zbudowano w myśl zasady HOTASHands On Throttle And Stick. Umieszczono na nich wszystkie niezbędne dla pilota przełączniki odpowiedzialne za wykonywanie zasadniczych elementów lotu bojowego. Pilot podczas absorbującej walki powietrznej nie musi odrywać rąk od dwóch podstawowych elementów układu sterowania samolotem. Kabina samolotu wielozadaniowego F-16 posiada budowę modułową.

 

Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS - recenzja 

Autorem kabiny w wersji Block 50/52 PIT dodatku dla komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 Allied Force jest jednoosobowa firma STOPWORKS na czele której stoi przemiła osoba Scott „Dr Stop” Purdy. Kabina, którą mam przyjemność recenzować została wykonana dla samolotu F-16 serii Block 50/ 52. Dr Stop od dawna zajmuje się budową wirtualnych kabin, czego dowodem są starsze produkty dla komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 w różnych wariantach. Właściwie poniższy opis kabiny – dodatku dla komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 Allied Force śmiało można odnieść do wcześniejszych produktów STOPWORKS, różnicą jest w zasadzie tylko nazwa Compatible. Zakupu kabiny w wersji Block 50/52 PIT dokonujemy poprzez system PAY PAL. Istniała jeszcze kiedyś bardzo ryzykowna możliwość zakupu produktu przez wysyłkę określonej kwoty do STOPWORKS, na stronie internetowej Dr Stop był nawet do pobrania specjalny formularz. Na dzień dzisiejszy mamy jedną formę zakupu, a mianowicie PAY PAL. Cena kabiny wynosi 12$, jest to raczej suma symboliczna biorąc pod uwagę to iż kabina jest naprawdę wykonana fantastycznie! Kiedy już zdecydujemy się na zakup dodatku w postaci kabiny, a następnie wypełnimy niezbędne formalności, możemy oczekiwać iż w naszej skrzynce pocztowej pojawi się adres do pobrania kabiny. Otrzymujemy również unikatowy numer ID, dużym plusem jest to iż nie musimy do znudzenia aktywować produktu!  

UWAGA! Adres do pobrania kabiny, który otrzymujemy „na” skrzynkę pocztową wygasa w ciągu 48h!!! 

...nie jest to wcale złe rozwiązanie, eliminuje nieporządanych gości, którzy jakimś tajemniczym sposobem mogą „dobrać” się do naszej skrzynki pocztowej, a następnie bezprawnie pobrać np. kabinę Block 50/52 PIT za którą zapłaciliśmy naszymi ciężko zarobionymi pieniążkami. Jest to też jakaś forma walki z wszędobylskim piractwem! 

 

Wygląd oraz ogólne spojrzenie na kabinę Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS

Kabina Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS ogólnie rzecz biorąc bazuje na silniku programistycznym komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 Allied Force. Niestety nie mogę napisać jak wyglądało to w przypadku starszych kabin STOPWORKS, które były produkowane dla FALCON 4.0 w różnych wariantach instalacyjnych tzn. SuperPack, FreeFalcon, BMS. Myślę, że ogólna zasada i filozofia „pracy” kabiny była podobna. Kabina zachowała oryginalną postać kabin w komputerowym symulatorze lotu FALCON 4.0, czyli mówiąc krótko jest dwuwymiarowa i całkowicie interaktywna! Muszę przyznać iż kabina ta wykonana jest na bardzo wysokim poziomie! Podejrzewam i chyba raczej się nie mylę iż kabina we wstępnym stadium budowy jest właśnie kabiną 3D! Następnie jest konwertowana i zapisywana do postaci wynikowej czyli 2D. Działanie takie daje ogromne możliwości autorowi budującemu taką kabinę, możliwe jest odwzorowanie praktycznie wszystkich detali, i to z zegarmistrzowską dokładnością! Czego dowodem jest właśnie kabina  Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS. Kabina została „pokryta” teksturami wykonanymi w technice klasycznej grafiki, czyli bez akcentów foto. W przypadku Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS sprawdziło się to na 100%. Ogromne wrażenie na oglądającym robią refleksy świetlne, które zostały umieszczone już we wstępnej fazie budowy kabiny, w programie do grafiki 3D. Praktycznie wszystkie przełączniki, AzSy zostały wykonane zgodnie z ich oryginalnymi odpowiednikami! Zastanawia mnie wygląd ekranów MFD, swoim wyglądem sprawiają wrażenie ekranów LCD, w rzeczywistości jednak bazują na ekranach CRT! Pracę awioniki oraz poszczególnych systemów sprawdzałem na konkretnych przykładach, miałem również możliwość przetestowania „w praniu” np. panel ICP oraz jego funkcje związane z UFC. Miałem możliwość jako jeden z nielicznych przetestowanie tych systemów „na” programowym symulatorze (E-Learningu) z Lockheed Martin, samolotu wielozadaniowego F-16. Mogę zapewnić czytelników recenzji iż ta funkcja została wykonana perfekcyjnie w nowej kabinie firmy STOPWORKS. Niestety zdarzają się też pewne drobne uchybienia w pracy niektórych przyrządów, ale o tym w dalszej części tekstu. Nareszcie zostały poprawione w stosunku do kabiny „firmowej” FALCON 4.0 Allied Force następujące elementy:

·       przyciski BRT znajdujący się w lewym dolnym rogu obydwu wyświetlaczy MFD 

·       antyrefleksyjne nakładki klasycznego oprzyrządowania pilotażowego pulpitu środkowego

·       przepięknie wykonane (czytelne) klasyczne oprzyrządowanie pilotażowe:

obrazek

Pulpit środkowy znajdujący się poniżej ICP 

1. Airspeed/Mach Indicator – prędkościomierz, machometr, wskaźnik liczby Macha

2. Altimeter - wysokościomierz

3. Attitude Director Indicator – sztuczny horyzont

4. Horizontal Situation Indicator – wskaźnik (radionawigacyjny) sytuacji w poziomie

5. AOA Indicator – wskaźnik kąta natarcia

6. Vertical Velocity Indicator – wskaźnik prędkości wznoszenia – wariometr

obrazek

Prawa konsola pomocnicza Right Auxiliary Console

1.  Magnetic Compass – busola magnetyczna

2.  FUEL Quantity Indicator – wskaźnik poziomu paliwa – paliwomierz

3.  System A HYD PRESS Indicator + System B HYD PRESS Indicator – manometr

4.  LIQUID OXYGEN Quantity Indicator – wskaźnik poziomu ciekłego tlenu

5. EPU FUEL Quantity Indicator – wskaźnik poziomu cieczy awaryjnego pomocniczego   zespołu silnikowego (Hydrazyna)

6. Cockpit Pressure Altimeter – wskaźnik „wysokości” kabinowej i różnicy ciśnień

7. Clock – zegar

obrazek

·       nowe, bardziej ergonomiczne interaktywne widoki umożliwiające przełączanie się pomiędzy poszczególnymi widokami kabiny 2D

·       czytelne opisy przełączników i AzSów 

·       rezygnacja z nakolannika na prawej nodze wirtualnego pilota 

·       „przezroczysta” dolna część rękojeści drążka sterowniczego typu Joystick, zapewniająca możliwość przełączania przysłoniętych AzSów 

·       widok postaci pilota wirtualnego F-16 

·       kompatybilność kabiny z noktowizorem 

Elementy, których zabrakło w kabinie  Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS:

·       brak możliwości regulacji podświetlenia opisów przełącznikow i AzSów 

·       brak możliwości regulacji podświetlenia oprzyrządowania pilotażowego 

·       brak interaktywnego uchwytu umożliwiającego otwieranie osłony kabiny 

·       niepracujący wskaźnik „wysokości” kabinowej i różnicy ciśnień

·       brak wskazywanego ciśnienia na wysokościomierzu 

·       brak tzw. kulki w chyłomierzu poprzecznym 

·       wyglad ekranów MFD, jest zbyt matowy 

·       rozdzielczość kabiny, czyli tylko i wyłącznie wyższa jak 1024x768 

obrazek 

Podsumowanie 

Kabinę w wersji Block 50/52 PIT ADDON Compatible with Allied Force by STOPWORKS polecam wszystkim miłośnikom komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 oraz FALCON 4.0 Allied Force! Naprawdę produkt wart jest zakupu, został fantastycznie przygotowany zarówno pod względem wygladu jak i interaktywności. Dodatkowym atutem jest tutaj śmieszna cena oraz to, że jest to jedyna kabina wirtualnego F-16 wykonana wraz z postacią pilota, który robi na oglądającym kolosalne wrażenie! Produkt od strony wygladu graficznego oceniam na szkolną 5, natomiast po względem pracy poszczególnych przyrządów pilotażowych oraz awioniki oceniam na 4. Ogólnie mówiąc kabina wymaga jeszcze nieznacznego  dopracowania...

 

Serdeczne podziękowania kieruję do firmy STOPWORKS za udostępnienie nam do recenzji kabiny samolotu wielozadaniowego F-16 serii Block 50/ 52 dla komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 Allied Force

 

Pozdrawiam,

Kołodziejski Dariusz

obrazek  obrazek 

obrazek  obrazek

obrazek  obrazek

Więcej informacji na temat kabiny oraz zakupu znajdziemy pod tym adresem: http://www.stopworks.us/ 

 


Konfiguracja komputera:

  • System operacyjny –  Microsoft Windows XP Home, Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition PL

  • Procesor - Athlon 3200XP+, 400 MHz FSB

  • Pamięć operacyjna - 2 GB RAM Dual Channel (2x1024MB RAM, Kingston 400MHz, CL 3.0)

  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400

  • Karta graficzna – Leadtek Winfast A 350XT TDH, GeForceFX 5900XT, 128MB, 8xAGP.

  • Dźwięk – nVidia Sound Storm 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580

  • Monitor LCD AG Neovo F-417

  • Kontrolery – CH Product's Flight Sim Yoke USB + Pro Pedals USB, CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB, FF Logitech WingMan Force 3D, TrackIr2 + TrackHat

 

Tags: 
Soft: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu