Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

Recenzja Falcon 4.0

 

obrazek

Zanim przejdziemy do historii komputerowego symulatora lotu jakim jest FALCON 4.0 chcę wyjaśnić kilka istotnych kwestii. Poniższy tekst jest tylko i wyłącznie moim spojrzeniem na temat związany z historią FALCONa 4.0 i firmy Microprose, ma na celu również bardzo ogólnikowe przybliżenie tego co „robiła” kiedyś firma Microprose i skąd tak naprawdę „wziął” się FALCON 4.0.


CZĘŚĆ I - GENEZA

Historia powstania

Cała rodzina komputerowej serii „Sokoła” powstała pod skrzydłami słynnej jeszcze wtedy Microprose, firmy zajmującej się tworzeniem symulatorów lotu dla komputerów PC (Personal Computer).  We wczesnych latach 90tych, jeszcze przed wydaniem pierwszych wersji FALCONa, miałem do czynienia z niesamowitymi jak na tamte czasy komputerowymi symulatorami lotu tworzonymi przez zespół Microprose. Należy pamiętać, iż były to czasy komputerów ośmio bitowych! Oczywiście grafika nie była tak spektakularna jak dzisiaj, ale... symulatory lotu „tamtych czasów” miały to coś!

Poniżej przytoczę dwa najciekawsze moim zdaniem tytuły komputerowych symulatorów lotu wydanych przez firmę Microprose dla komputera Atari 800XL. np.: komputerowy symulator lotu śmigłowca pt. „TOMAHAWK” wydany przez firmę Microprose, posiadał możliwość rozdzielenia zajęć dla pilota i operatora uzbrojenia! Czyli mówiąc krótko można było latać śmigłowcem we dwie osoby! Realizm lotu był naprawdę niesamowity. Dzisiejsze komputerowe symulatory lotu nie oferują takich atrakcji, niestety. Kolejnym równie ciekawym tytułem komputerowego symulatora lotu, wydanego również przez zespół Microprose dla komputerów ośmio bitowych był „F-15 STRIKE EAGLE”. Symulator ten cechował się już nowszymi rozwiązaniami „silnika” graficznego w stosunku do symulatora „TOMAHAWK”, nowym zwiększonym poziomem realizmu oraz zaawansowaną symulacją awioniki i uzbrojenia. Można śmiało stwierdzić iż firma Microprose „wypłynęła na szerokie wody” dzięki własnemu uporowi i pracowitości zespołu tworzącego komputerowe symulatory lotu.

Lata 90te, to również zaprzestanie przez firmę Microprose tworzenia komputerowych symulatorów lotu dla komputerów ośmio bitowych i całkowite skupienie się firmy na rynek komputerów osobistych klasy PC (w międzyczasie przewijała się jeszcze platforma - Amiga). Jak wiemy możliwości komputerów klasy PC otworzyły przed firmą Microprose nowe możliwości w tworzeniu komputerowych symulatorów lotu, czego dowodem był wydany wówczas symulator śmigłowca „GUNSHIP 2000” (wznowienie tego tytułu nastąpiło dopiero w roku 2000).  Symulator ten cechował się nową jakością i koncepcją, która nigdy wcześniej nie była stosowana w amatorskich symulatorach lotu. Do najciekawszych rozwiązań tego symulatora zaliczyć należy bardzo rozbudowany interfejs użytkownika – wirtualnego pilota, grafika,  awionika oraz wysoce zaawansowany realizm oddania współczesnego pola walki.

obrazek

Natomiast wśród komputerowych symulatorów lotu współczesnych samolotów bojowych królował FALCON 3.0 – protoplasta wszystkich późniejszych wersji FALCONa, również tej opatrzonej numerkiem 4.0. Symulator ten już na samym początku skazany był na sukces, patronem FALCONa 3.0 został   Pete „Boomer” Bonanni! Ta sama osoba którą spotykamy w podręczniku FALCONa 4.0. FALCON 3.0 był pierwszym komputerowym symulatorem lotu zaopatrzonym w funkcję „multiplayer” dla potrzeb lotów wieloosobowych, co prawda „w sieci” mogły spotkać się tylko dwie osoby, ale to już było coś! Takie były właśnie początki... Również i pod względem odwzorowania realizmu pracy awioniki, systemów uzbrojenia oraz modelu lotu FALCON 3.0 nia miał wówczas konkurentów!

Nie możemy również w przypadku komputerowego symulatora lotu pt. FALCON 3.0 zapominać o grafice. Muszę przyznać, iż kiedy pierwszy raz zobaczyłem FALCONa 3.0 wywarł „on” na mnie ogromne wrażenie!  Na pewno był małą graficzną rewolucją! Już wtedy pojawiły się, bardzo uproszczone warunki atmosferyczne w tym także i chmury! Obiekty zostały również pokryte bardzo uproszczonymi teksturami. Jak na tamte czasy był to pierwszy i jedyny tak zaawansowany komputerowy symulator lotu dla komputerów klasy PC. W międzyczasie pomiędzy datą premiery komputerowego symulatora lotu pt. FALCON 4.0 zostają wydane na potrzeby FALCONa 3.0 liczne „łatki” i dodatki w tym także bardzo ciekawe podręczniki dla wirtualnych pilotów. Do najciekawszych należał dodatek w postaci samolotu MiG-29.

Po długich sześciu latach oczekiwań i wirtualnych lotów na „dosowym” FALCON 3.0, ukazuje się nareszcie upragnione, publiczne demo komputerowego symulatora lotu pt. FALCON 4.0! Pamiętam to wydarzenie bardzo dobrze, spoconymi łapskami „wrzuciłem” płytę CD z demem nowego „Sokoła” do napędu CD-ROM i... niestety, zawiodłem się! Na komputerze, który miałem w roku 1997 demo FALCONa 4.0 ledwie się „ruszało”... Faktem było to, iż autorzy z firmy Microprose pokazali to co od dawna obiecali, czyli nową koncepcję interaktywnej kabiny 2D, nowy, bardzo realistyczny model lotu, odwzorowanie awioniki praktycznie 1:1 w stosunku do prawdziwego samolotu F-16! Nowa oprawa graficzna komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 również rzuciła na kolana, choć muszę napisać iż nie była nie wiadomo jak rewelacyjna. Dużym plusem wersji demonstracyjnej i „pełnej” nowego symulatora była możliwość instalacji aplikacji w środowisku Microsoft Windows 95, a także współdziałanie ze sterownikami DirectX. Wreszcie w roku 1998 gruchnęła wiadomość - zespół firmy Microprose wydał najrealistyczniejszy komputerowy symulator lotu jaki kiedykolwiek powstał dla „domowych” komputerów klasy PC – FALCON 4.0!

Komputerowy symulator lotu pt. FALCON 4.0 został wydany w dwóch odsłonach:

  • limitowanej wersji czyli płyta instalacyjna CD + instrukcja użytkownika przygotowana na wzór oryginalnych „manuali” jakie są używane w USAF.

  • wersja symulatora dla „zwykłego śmiertelnika” charakteryzowała się dość sporym pudłem, płytą instalacyjną CD, podręcznikiem użytkownika, skróconym „manualem”, spisem funkcji poszczególnych klawiszy oraz rewelacyjną mapą Korei – pierwszy raz spotkałem się wtedy z takim podejściem do komputerowych symulatorów lotu oraz z tak przygotowanym edytorsko produktem!

Na początku swojego istnienia FALCON 4.0 posiadał sporo błędów, najpoważniejsze to stabilność samego symulatora. Symulator ten wymagał (nawet) odpowiednio przygotowanego  „podłoża” instalacyjnego! Należało wszystko wykonywać według odpowiednich procedur.  Również i optymalizacja symulatora pozostawiała wiele do życzenia... Były to czasy królowania na rynku kart graficznych serii 3DFX „Voodoo”, w związku z tym karty oparte o inne procesory nie miały szans w FALCON 4.0. Wszystkie powyższe braki czy drobne uchybienia były rekompensowane przez niesamowity realizm, dynamiczną kampanię oraz „klimat” jaki posiadał i posiada komputerowy symulator lotu pt. FALCON 4.0

Niestety w niedługim czasie po wydaniu nowego „Sokoła” firma Microprose, upadła... i zespół twórców FALCON 4.0 został rozwiązany. Wiele osób z dawnej grupy tworzącej Microprose trafiło do różnych drobnych, amatorskich firm zajmujących się tworzeniem wielu nowych dodatków, „łatek”, do FALCON 4.0. W efekcie otrzymywaliśmy coraz to nowsze kabiny 2D, modele 3D, tekstury etc.

Ukazywały się również „łatki” zmieniające globalnie komputerowy symulator lotu FALCON 4.0, należały do nich:

 ·       C6 Team

 ·       eTeam

 ·       F4Patch

 ·       iBeta Realism Patch team

...dużym mankamentem było to iż ze stabilnością działania powyższych dodatków bywało niestety różnie.  

Do najciekawszych oraz godnych uznania (w miarę stabilnych) można zaliczyć następujące dodatki:

·       BMS

·       FreeFalcon

·       SuperPack

obrazek

Natomiast dzięki ciągłemu zainteresowaniu tematem FALCONa 4.0, symulator ten zapewnił sobie absolutne panowanie na rynku komputerowych symulatorów lotu, czego dowodem jest ogromna, ciągle powiększająca się rzesza fanów z całego świata.

Symulator ten jako jeden z nielicznych „ma” również silne wsparcie wśród producentów szerokiej gamy kontrolerów lotu, manipulatorów, replik oprzyrządowania oraz wreszcie wśród firm zajmujących się budową replik kabin F-16 na potrzeby komputerowego symulatora lotu jakim jest FALCON 4.0. Moim zdaniem (mam nadzieję, że nie tylko ja tak myślę), do dziś żaden komputerowy symulator lotu nie osiągnął tego co FALCON 4.0 nawet w stopniu minimalnym! Jest to jedyny „prawdziwy” komputerowy symulator lotu jaki znajduje się obecnie na rynku symulacji dostępnych dla komputerów osobistych klasy PC. Właściwie można by rzec, iż FALCON 4.0 zapewnił sobie nieśmiertelność... Szczególnie jest to widoczne dzisiaj, w momencie kiedy został „objęty” skrzydłem zespołu firmy Lead Pursuit oraz Graphsim Entertainment.

Falcon 4 oraz SuperPack 4 :

obrazek

Dzisiejszy FALCON 4.0 Allied Force, narodził się na nowo, pozyskał nowe życie. Jest bezapelacyjnie, obecnie najrealistyczniejszym komputerowym symulatorem lotu z jakim mamy do czynienia w roku 2005 oraz (miejmy nadzieję) w nadchodzących latach. Komputerowy symulator lotu FALCON 4.0 Allied Force może być również spokojnie wykorzystywany jako pomoc dydaktyczna we wstępnym procesie szkolenia kandydatów na pilotów... należy to tylko dostrzec. Na zakończenie chciałoby się rzec:

„PER ASPERA AD ASTRA”

„POPRZEZ CIERNIE DO GWIAZD”


 

CZĘŚĆ II - SYMULATOR

 

Historię komputerowego symulatora lotu pt. Microprose FALCON 4.0 mamy już za sobą, nadszedł czas aby poddać recenzji najnowszą odsłonę tego symulatora czyli Battlefield Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE. Poniższa recenzja będzie raczej ogólnym spojrzeniem na komputerowy symulator lotu pt. FALCON 4.0 ALLIED FORCE. Oczywiście opiszę wady i zalety nowego symulatora, ale nie będzie to bardzo szczegółowy opis, gdybym chciał tego dokonać to niestety recenzja ta przyjęła by „wielkość” dość opasłego opracowania. W opisie symulatora nie znajdziemy również monografii samolotu wielozadaniowego F-16, jest to temat na osobny artykuł. Recenzję do której za chwilę przejdziemy należy potraktować jako kontynuację wspomnianej wcześniej historii komputerowego symulatora lotu pt. Microprose FALCON 4.0. W tekście ocenie nie została poddana wartość symulatora jako aplikacji do lotów w „sieci”. W tym celu ew. zapraszam wszystkich zainteresowanych do uczestniczenia w dyskusjach na Forum.

Opis został podzielony na kilka istotnych podpunktów:

    Battlefield Operations Series  FALCON 4.0 ALLIED FORCE – recenzja

    Instalacja oraz zawartość komputerowego symulatora lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE

    Interfejs komputerowego symulatora lotu pt.  Battlefield Operations Series  FALCON 4.0  ALLIED FORCE

    Dydaktyczna wartość komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE

    Model lotu samolotu wielozadaniowego F-16 w komputerowym symulatorze lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE

    Ogólne spojrzenie na opracowanie graficzne komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE

    Kampania czasu rzeczywistego w komputerowym symulatorze lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE

    Podsumowanie

obrazek

Zapraszam do lektury... 

Battlefield Operations Series  FALCON 4.0 ALLIED FORCE recenzja.

Po długich siedmiu latach od ukazania się pierwotnej wersji komputerowego symulatora lotu pt. Microprose FALCON 4.0, nie licząc dodatków (mniej lub bardziej niestabilnych) takich jak:

·       C6 Team

·       eTeam

·       F4Patch

·       iBeta Realism Patch team

·       BMS

·       FreeFalcon

·       SuperPack

na świat przychodzi nowa odsłona najrealistyczniejszego komputerowego symulatora lotu jaki został wydany dla komputerów klasy PC, a mianowicie Battlefield Operations Series  FALCON 4.0 ALLIED FORCE. Wydawcą komputerowego symulatora pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE zostały takie  firmy jak: Lead Pursuit ze swoją siedzibą w San Antonio, Graphsim entertainment mieszcząca się w Dallas oraz ATARI. Ambicją zespołu twórców „nowego” symulatora była stabilność, stabilność i jeszcze raz stabilność produktu. Osoby, które od dawna mają do czynienia z komputerowym symulatorem lotu pt. Microprose FALCON 4.0 wiedzą o czym piszę...

obrazek

Komputerowy symulator lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE został wydany w dwóch wersjach: europejskiej oraz „na” rynek Stanów Zjednoczonych. Pierwsza z nich jest dość uboga, opakowanie stanowi koperta z płytą CD oraz bardzo skrócony opis symulatora. Natomiast wersja wydana dla rynku w Stanach Zjednoczonych jest produktem całkowicie „pudełkowym”, z płytą CD oraz skróconym opisem symulatora, szkoda tylko, że wydawcy nie poszli dalej i nie załączyli opasłej „papierowej” instrukcji jak miało to miejsce w przypadku FALCON 4.0 wydanego przez Microprose. Zakupu obydwu wersji komputerowego symulatora lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE dokonujemy na stronie internetowej wydawcy, czyli: www.lead-pursuit.com następnie wybieramy zakładkę: Online Store, z zakupem oraz z dostarczeniem przesyłki do domu raczej nie powinno być kłopotu, jest to kwestia dosłownie tygodnia, maksymalnie dwóch. Wkrótce, miejmy nadzieje iż w naszym rodzimym sklepie internetowym PILOTS .pl ukaże się ten wspaniały komputerowy symulator lotu.

obrazek

    Instalacja oraz zawartość komputerowego symulatora lotu pt.  Battlefield Operations Series  FALCON 4.0  ALLIED FORCE

Instalacja przebiega bez najmniejszych problemów i kłopotów, o wiele sprawniej i szybciej w stosunku do czasu instalacji globalnych dodatków tzw. „jednego kliknięcia” dla FALCON 4.0. Chcę zaznaczyć iż w przypadku komputerowego symulatora lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED  FORCE po instalacji nie otrzymujemy dodatkowych programów do konfiguracji symulatora jak miało to miejsce przy okazji FALCON 4.0 z dodatkami:

·       C6 Team

·       eTeam

·       F4Patch

·       iBeta Realism Patch team

·       BMS

·       FreeFalcon

·       SuperPack

Konfiguracja jest „założona” z góry i dzięki temu np.: początkujące osoby próbujące swoich sił w symulatorze nie mają problemów z różnymi wariantami ustawień. Moim zdaniem nie jest to wada lecz ogromna zaleta „ukrycia” wielu opcji, które w większości powodowały destabilizację symulatora np.: instalacja dodatkowych kabin 3D dla FALCON 4.0 z dodatkami: 

·       BMS

·       FreeFalcon

·       SuperPack 

Następnie po udanym procesie instalacji symulatora należy pobrać ze strony internetowej wydawcy: www.lead-pursuit.com z zakładki: downloads.htm najnowszą łatkę w wersji: Patch 1.0.3 (2005-09-17) o wielkości 11, 548 kB. Lista poprawek, które niesie ze sobą łatka w wersji  1.0.3 jest dość pokaźna, więcej szczegółów można znaleźć na stronie internetowej wydawcy:  www.lead-pursuit.com Oprócz wspomnianej wcześniej „papierowej” namiastki instrukcji otrzymujemy opasłą wersję elektroniczną w formacie PDF, Manuala dla komputerowego symulatora lotu pt.  Battlefield Operations  Series FALCON 4.0  ALLIED  FORCE. Moim zdaniem instrukcja ta powinna być jednak wydana w wersji „papierowej”, wiem z własnego doświadczenia iż po dokument takiego formatu sięga się bardzo często, a wydruk siedmiuset stron mija się z celem! Nie każdy dysponuje przecież instrukcją z symulatora Microprose FALCON 4.0, a mam cały czas wrażenie iż jest to w pewnym stopniu uzupełnienie tego co otrzymaliśmy przy okazji właśnie Microprose FALCON 4.0

W elektronicznej wersji instrukcji znajdziemy tak ważne informacje jak: 

·       konfiguracja symulatora

·       podstawy mechaniki lotu

·       podstawy nawigacji

·       podstawowy opis kabiny

·       podstawy walki powietrznej

·       informacje na temat dynamicznej kampanii

·       informacje na temat misji pojedynczych

...i wiele, wiele innych zagadnień.

obrazek

    Interfejs komputerowego symulatora lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE

Wygląd interfejsu użytkownika nie uległ wielkiej zmianie. Właściwie jedyną zmianą „rzucającą” się w oczy jest szata graficzna poszczególnych paneli interfejsu. Interaktywny interfejs komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE został podzielony, powiedzmy na poszczególne działy, (najciekawsze z nich zostały opisane poniżej):

 ·       Instant Action - „szybki” start, dosłowne „rzucenie” się w wir walki powietrznej

 ·       Dogfight – walka powietrzna przygotowana głównie dla rozgrywki „sieciowej”

 ·       Training – przygotowanie teoretyczne i praktyczne do lotów samolotem wielozadaniowym F-16 serii MLU, Block 40/42 oraz Block 50/52. Do wyboru mamy szereg bardzo ciekawych misji treningowych, do najciekawszych należą między innymi:

  Trening ogólny połączony ze startem w tym także możliwość „przejścia” całej procedury Checklist samolotu wielozadaniowego F-16.

 Starty i lądowania w trudnych warunkach atmosferycznych.

 Przećwiczenie procedur awaryjnych

W tym miejscu chcę zaznaczyć iż powyższe loty treningowe można śmiało wykonywać wspomagając się oryginalnymi instrukcjami samolotu wielozadaniowego F-16!

·       Tactical Engagement – loty bojowe i treningowe, możliwość stworzenia swoich własnych misji treningowych i bojowych

·       Campaign – dynamiczna kampania czasu rzeczywistego, a w zasadzie wybór odpowiedniej odsłony kampanii. Ściśle wiąże się z zakładką: Battlefields – wybór kampanii. Podzielona została na kilka części:

  Bałkany, Bałkany 2005, Bałkany 2010

 Korea , Korea 2005, Korea 2010

·       Logbook – książka lotów

·       ACMI – uproszczony rejestrator lotów

·       Tactical Reference – encyklopedia sprzętu wojskowego występującego w symulatorze:

·       Multiplayer – konfiguracja połączenia „sieciowego”

·       Setup – ustawienia symulatora. Podzielony został na kilka mniejszych zakładek:

Simulation – ustawiamy poziom realizmu symulatora

Graphics – ustawiamy opcje związane z grafika czyli szczegółowość tekstur, rozdzielczość etc.

Sound – ustawiamy poziom jakości dźwięku w symulatorze

Controls – ustawiamy kontrolery lotu

·       Battlefields – wybór dynamicznej kampanii czasu rzeczywistego

obrazek

obrazek

  Dydaktyczna wartość komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE

Symulator ten należy do ścisłej czołówki komputerowych symulatorów lotu dla komputerów klasy PC. Moim zdaniem (i nie tylko) do dziś nie ma na rynku lotniczych symulacji komputerowych tak wspaniale wydanego produktu. Jest ogromnym błędem porównywanie tego symulatora do np.: LockOn.

Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE jest aplikacją bardzo różniącą się w stosunku do LockOn, i na odwrót! LockOn nie jest symulatorem w dosłownym tego słowa znaczeniu, dlaczego? Dlatego, że nie zawiera w sobie żadnych wartości dydaktycznych np.: brak interaktywności kabiny czy wreszcie bardzo uproszczona nawigacja (tak naprawdę to żadna). Zdaję sobie sprawę, że mogę teraz urazić fanów LockOn, ale taka jest prawda, wystarczy zapytać się o wykonanie procedur Checklist F-15 czy innego samolotu występującego w LockOn, jaką dostaniemy odpowiedź? Praktycznie żadną! Prawdziwego samolotu czy nawet „profesjonalnego” symulatora lotu nie uruchamiamy jednym sprawnym ruchem palca naciskającego np.: klawisz [E]. Musimy przejść całą procedurę, tak jak ma to miejsce w przypadku komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE czy Microprose FALCON 4.0 nawet w pierwotnej wersji! FALCON 4.0 ma tą ogromną zaletę, że dzięki takim symulatorom naprawdę możemy się wiele nauczyć. Twórcy komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE poszli jeszcze dalej oferując nowej jakości interaktywne kabiny 2D. Wartość dydaktyczna płynąca z tak wykonanych kabin jest ogromna, być może wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy jak wielka! Kabina prawdziwego samolotu wielozadaniowego F-16 została podzielona na kilka sekcji (opis kabiny Stopworks http://acn.waw.pl/sturm/Falcon_4addons.htm) tak samo jest w przypadku komputerowego symulatora lotu FALCON 4.0 Allied Force. Każda sekcja kabiny 2D odpowiada 1:1 jej rzeczywistemu odpowiednikowi! W takim układzie osoba znająca kabinę F-16 w FALCON 4.0 potrafi z powodzeniem poradzić sobie z obsługą rzeczywistej kabiny FALCONa, tym bardziej, że 99% kabiny 2D jest interaktywne! Oczywiście o zaletach i wadach takiego rozwiązania można pisać bardzo dużo, ja natomiast chciałem pokazać na tym prostym przykładzie iż tak naprawdę dyskusje który symulator jest lepszy, są naprawdę nieuzasadnione, szczególnie wtedy, kiedy brany jest pod uwagę FALCON 4.0. Należy wziąć to pod uwagę (czy się tego chce czy nie), iż jest to komputerowy symulator lotu, który do dziś nie ma sobie równych. FALCON 4.0 oraz FALCON 4.0  ALLIED FORCE to numer 1, a za nimi jest cała reszta... aplikacji mniej lub bardziej udających symulator. Dlatego też komputerowy symulator lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE cieszy się ogromnym uznaniem wśród osób zajmujących się na co dzień wstępnym procesem szkolenia kandydatów na pilotów.

obrazek

    Model lotu samolotu wielozadaniowego F-16 w komputerowym symulatorze lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE

Rzetelnej oceny modelu lotu wirtualnego F-16 może dokonać osoba, która latała na wszystkich trzech typach samolotu F-16, które mamy dostępne w symulatorze, czyli: 

F-16 MLU

F-16 Block 40/42

F-16 Block 50/52

Jak wiemy jest to niemożliwe, w takim przypadku można jedynie bazować na opisach zawartych w instrukcjach poszczególnych typów samolotów. Moim zdaniem po przeprowadzonych analizach można śmiało powiedzieć iż model lotu wirtualnych F-16 został bardzo dobrze przygotowany! Szczególnie dobrze został odwzorowany wpływ wzrostu masy poszczególnych typów samolotu F-16 w stosunku do ciągu silnika, na pochwałę zasługuje też perfekcyjnie pracujący układ sterowania typu fly-by-wire. Ogromny wpływ na ocenę modelu lotu wirtualnego F-16 ma stosowany zestaw kontrolera. W moim przypadku jest to zestaw  CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB, prawdopodobnie najbliższy realizmowi jest HOTAS Cougar.

obrazek

    Ogólne spojrzenie na opracowanie graficzne komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE

Osoby czytające moje recenzje zdążyły się już pewnie przyzwyczaić do tego, iż zawsze wyżej „stawiam” symulację od opracowania graficznego komputerowego symulatora lotu. Graficznie komputerowy symulator lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE ogólnie mówiąc został bardzo ładnie przygotowany. Wyglądem bardzo podobny jest to wczesnych wersji globalnych dodatków SuperPack połączonych z FreeFalcon, mogłoby być lepiej, zwłaszcza, że dostępny był również BMS, dzięki któremu FALCON 4.0 robił naprawdę wrażenie! Taka postać rzeczy, jest to bardzo możliwe, iż zmieni się w jednym z nadchodzących dodatków-łatek. Poniżej wyszczególniłem ważniejsze plusy i minusy nowego opracowania graficznego komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE:

 

Plusy:

·        nowe foto realistyczne interaktywne kabiny 2D samolotów sterowanych przez gracza, czyli: 

F-16 MLU

F-16 Block 40/42

F-16 Block 50/52

·       nowe, bardzo dokładne modele 3D samolotów sterowanych przez gracza:

F-16 MLU

F-16 Block 40/42

F-16 Block 50/52

·       nowe modele 3D samolotów sterowanych przez sztuczną inteligencję AI

·       nowe modele 3D uzbrojenia lotniczego

·       nowe modele 3D broni pancernej

·       nowe modele 3D obiektów naziemnych

·       nowe modele 3D infrastruktury lotniskowej

·       nowe modele 3D miast i wsi 

·       nowy model 3D ukształtowania powierzchni Ziemi 

·       nowy model warunków atmosferycznych, chmury 3D 

·       nowe tekstury w wysokiej rozdzielczości stosowane na samolotach  sterowanych przez gracza: 

F-16 MLU

F-16 Block 40/42

F-16 Block 50/52 

·       nowe tekstury w wysokiej rozdzielczości stosowane na samolotach  sterowanych przez sztuczną inteligencję AI

·       nowe tekstury w wysokiej rozdzielczości uzbrojenia lotniczego

·       nowe tekstury broni pancernej

·       nowe tekstury obiektów naziemnych

·       nowe tekstury w wysokiej rozdzielczości infrastruktury lotniskowej

·       nowe tekstury miast i wsi 

·       nowe tekstury powierzchni Ziemi

 

Minusy: 

·       błędnie „nakładane” tekstury na niektórych modelach np.: A-6 Intruder 

·       nadal zdarzają się błędy w generowaniu chmur 3D 

·       brak animacji kół w samolotach 

·       błędy siatki 3D samolotu F-18 

·       holenderskie F-16 MLU w widoku z kabiny 2D mają oznakowanie samolotów USAF

obrazek

    Kampania czasu rzeczywistego w komputerowym symulatorze lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE

Jak wiadomo komputerowy symulator lotu pt.  Battlefield Operations Series FALCON 4.0  ALLIED FORCE składa się z dwóch części, symulacji lotu oraz strategii czyli kampanii czasu rzeczywistego. Kampania, tak jak wcześniej wspomniałem składa się z serii, można powiedzieć, „bitew”:

Bałkany

Bałkany 2005

Bałkany 2010

Od tego, którą wybierzemy „bitwę” zależeć będzie czas trwania, intensywność walk, poziom trudności wygenerowanej kampanii. Kampania jest w pełni dynamiczna, więc teoretycznie i praktycznie nie powinniśmy napotkać takich samych misji. Kampanie są naprawdę potężne, bardzo rozbudowane, ogromnym plusem jest to, iż na przebieg walk nie mamy wpływu! Kampania rządzi się własnymi prawami, przykładem mogą być tu walki na Bałkanach (kampania Bałkany), pierwszych kilka dni to intensywne bombardowania wrogich celów, następnie gdy emocje opadną otrzymujemy rozkazy lotów patrolowych oraz osłony, „klimat” kampanii utrzymany jest na bardzo wysokim poziomie. Śmiem twierdzić iż część strategiczną komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE projektował zespół strategów! Poszczególne misje w kampaniach poprzedzone są odprawą przed lotem, jest to bardzo istotna sprawa, tym bardziej, że ta część została również wykonana fantastycznie. Możemy sobie nawet wydrukować cały Briefing! Osoby, które (tak jak ja) latają z nakolannikiem dla pilotów będą w siódmym niebie. Proponuję robić sobie również notatki z odprawy przed lotem, wzory formularzy dostępne są w internecie na stronach internetowych poświeconych komputerowemu symulatorowi lotu Microprose FALCON 4.0, a także Allied Force.

obrazek

 

    Podsumowanie

Komputerowy symulator lotu pt.  Battlefield  Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE został przygotowany na bardzo wysokim poziomie, nie chcę się tutaj powtarzać, ale ten symulator nie ma sobie równych!

Battlefield  Operations Series FALCON 4.0 ALLIED FORCE jest bez wątpienia komputerowym symulatorem lotu roku 2005! Przemawiają za tym przede wszystkim:

·       Dydaktyczna wartość symulatora 

·       Realizm 

·       Interaktywność kabin 2D 

·       Stabilność 

·       Nowa oprawa graficzna i dźwiękowa 

·       Dynamiczna kampania czasu rzeczywistego 

Ogromną zaletą jest to, iż symulator ten został przygotowany również z myślą o nowicjuszach, czego dowodem są wspaniale przygotowane procedury startu i lądowania. Jako jedyny może być z powodzeniem wykorzystywany we wstępnym procesie szkolenia kandydatów na pilotów. Jest też jednym z nielicznych komputerowych symulatorów lotu dla komputerów PC posiadających tak silne wsparcie od strony producentów kontrolerów lotu, manipulatorów, replik oprzyrządowania czy wreszcie całych modułów kabinowych – replik kabin samolotu wielozadaniowego F-16. Symulator wart jest swojej ceny, zresztą nie ma co tutaj na ten temat dyskutować, pozycja obowiązkowa dla każdego miłośnika komputerowych symulatorów lotu!

Dzięki temu symulatorowi naprawdę można się wiele nauczyć.

 

 Serdeczne podziękowania kieruję do firmy Lead Pursuit za udostępnienie nam do recenzji komputerowego symulatora lotu pt. Battlefield Operations Series  FALCON 4.0 ALLIED FORCE

 

Pozdrawiam,

Kołodziejski Dariusz

obrazek


Konfiguracja komputera:

  • System operacyjny –  Microsoft Windows XP Home, Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition PL

  • Procesor - Athlon 3200XP+, 400 MHz FSB

  • Pamięć operacyjna - 2 GB RAM Dual Channel (2x1024MB RAM, Kingston 400MHz, CL 3.0)

  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400

  • Karta graficzna – Leadtek Winfast A 350XT TDH, GeForceFX 5900XT, 128MB, 8xAGP.

  • Dźwięk – nVidia Sound Storm 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580

  • Monitor LCD AG Neovo F-417

  • Kontrolery – CH Product's Flight Sim Yoke USB + Pro Pedals USB, CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB, FF Logitech WingMan Force 3D, TrackIr2 + TrackHat

 

Tags: 
Soft: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu