Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FSX: Tatra Photo Scenery (Sim design)

obrazek

Lipiec 2007 był niewątpliwie dobrym miesiącem dla rodzimych „simerów”. Pod koniec miesiąca polska firma Simdesign po wydaniu wcześniej VFR Poland oraz Warsaw Photo Scenery i darmowego 3D Landmarks wypuściła do sprzedaży kolejny produkt dotyczący Polski. Kolejny skok terytorialny dotyczy sektora najwyższych gór Polski – Tatr! Tatra Photo Scenery (TPS) była niewątpliwie zaskoczeniem dla osób śledzących tematykę Simdesign. Dlaczego? Bo to kolejny strzał w jakiś tam region Polski. Zaskoczenie może zatem dotyczyć sytuacji, że Simdesign nie kontynuuje wcześniej wydanych wątków (np. publikując kolejne pakiety ze sceneriami VFR uzupełniającymi się wzajemnie – na przykład kolejne części VFR Poland albo okolice Warszawy bądź płatny autogen + budynki 3D dla wydanych scenerii). Być może sytuacja spowodowana jest ciągłym badaniem rynku dodatków do simów w Polsce (bo na zachodzie to raczej mają gdzieś jakie części PL są dostępne) – co się sprzeda, za ile i w jakich ilościach, bo trzeba przyznać, że w kwestii dodatków do świata Flight Simulator jesteśmy daleko w tyle za na przykład taką Francją, Niemcami, Wielką Brytanią ... ale patrząc na kraje mniejsze, to zdaje się tylko Nowa Zelandia może się poszczycić wydawaniem płatnych addonów w znacznych ilościach, no ba, ale o ich jakości lepiej nie wspominać. Cieszmy się zatem tym co mamy i choć by bawić się wszystkimi dodatkami od Simdesign musimy wystartować na lotnisku im. Lecha Wałęsy z międzylądowaniem na Okęciu i ostatecznym przeziemnieniem w Popradzie (Tatry), to i tak nie jest źle, a nasz zakup wesprze polskie przedsiębiorstwo dzięki czemu będziemy mieli kolejne dodatki od garstki pasjonatów (w tym może nowe wydanie VFR Poland już pod FSX).

obrazek

Czemu Tatry, zwane tutaj Tatra Photo Scenery w tym wypadku? Niewątpliwie jest to jeden z najciekawszych regionów geograficznych Polski. Postrzępione pasma gór które wyglądają wyśmienicie stanowią nie lada wyzwanie nie tylko dla piechura. Oczywiście, największy obszar Tatr pokrywa Tatrzański Park Narodowy z zakazem jakichkolwiek lotów poza służbami ratunkowymi, ale real schowajmy do szuflady i patrzmy na to z perspektywy „wolnoć Tomku w swoim domku”, a że głównie nasze PC’ty mamy w domach to „róbta co chceta” w tej kwestii - jakby to powiedział pewien Pan w okularach o czerwonych oprawkach. Teren ten nie tylko jest ciekawy z powodu samych gór, które też mamy dość różnie poukładane. Z północy i południa mamy spore równiny, w obszarze odwzorowanym w scenerii znajdziemy również parę pobliskich jezior. Słowem – dość ciekawy przekrój terenu. Osobiście marzy mi się również oddany dla użytkowników FS’a obszar Mazur, ale kto wie, może to kolejny produkt Simdesign ;) ? Warto też dodać, że sceneria Tatr była już dostępna za czasów FS2004 (w którego to tnie jeszcze wiele osób i chwała i im i symulatorowi FS9 za to) jako produkt darmowy. Sceneria jednak zawiera samą siatkę terenu (mesh oraz landclass), a tutaj mamy jeszcze foto. Niemniej sceneria opracowana przez Bartka Chyca http://www.fstatry.zol.pl/ cieszyła się i cieszy sporym powodzeniem, a niektóre detale naprawdę swego czasu wgniatały mnie w fotel z hasłem na ustach „chcę jeszcze”. Do tego warto było dodać również darmowe lotnisko w Nowym Targu (opr. Warka Bear) i zabawa na polskim południu naprawdę mogła być przednia, włączając w to "Okolice lotniska Babice".

obrazek

Dziś, w dobie FSX oczekuje się już czegoś więcej dlatego też produkt Simdesign stał się poniekąd odpowiedzią na większe zapotrzebowanie simmerów w zakresie Tatr. Co dobrze wróży na przyszłość to podniesienie samej poprzeczki przez wydawcę tytułu, ale o tym to za chwilę. Produkt też poszedł w świat, jest sprzedawany w Simmarkecie w wersji pudełkowej i miejmy nadzieję, że zainteresuje wielbicieli lotów VFR i bushowego latania (choć to obszar przecież tak ucywilizowany).

Tatry

Tatry i Podhale (bo tak naprawdę TPS obejmuje również tereny Podhala oraz słowackiej strony Tatr i podgórza) to najbardziej wysunięty na południe fragment Polski. To najwyższa, naturalna część Polski. Pasmo stanowi też jeden z najmniejszych i najbardziej zwartych masywów górskich w Europie, zwana również drugimi bądź małymi Alpami (ze względu na pienistość ukształtowania tej części Karpat). Tatry stanowią również naturalną granicę pomiędzy Polską oraz Słowacją. Jeśli chodzi o rejon Podhala, to w sensie geograficznym jest to obszar leżący w dorzeczu Dunajca, ograniczony od wschodu rzeką Białką, od północy charakterystycznym pasmem należącym do Beskidów Gorców, a od zachodu granicą państwową. Podhale jest też częścią polskiego podtatrza z największymi miejscowościami – Nowym Targiem na północy, Zakopanem na południu. Od południa z Tatrami sąsiaduje słowacki Liptów, ulokowany wokół górnego dorzecza Wagu, ograniczony od reszty kraju kolejnym długim masywem Tatrami Niżnymi. Tamtejsze stolice to Liptowski Mikulasz, Rużomberk, od wschodu Poprad, a od zachodu Orawa w okolicach Tatr i Babiej Góry. 

obrazek

Katana na kursie Północnym, lecąca po stronie Słowackiej od Tatr Niżnych

Łańcuch tatrzański nie jest zbyt długi, ocenia się go na ok. 50km w linii prostej. Długość grzbietu mierzona wzdłuż grani to ok. 80km. Szerokość pasma mierzona z północy na południe w najszerszym miejscu liczy sobie 18,5 km. Pod względem całości, Tatry zajmują około 785km2, z czego zaledwie 22,3% leży na terytorium naszego Państwa. Stanowi to 175km2, a dla porównania warto podać, że takie tam Jezioro Genewskie w Alpach, ma powierzchnię prawie 600 km2 (czyli nasze rodzime Tatry można by w nim utopić x 3). Same Tatry od polskiej, północnej strony są bardziej strome, urwiste i trudniejsze do wspinaczek. Ponadto od ich najbardziej północnej strony rozpościerają się spore lasy zwane Reglami, które bronią niejako dostępu do wyższych partii Tatr (Regle doskonale widać lecąc kursem poziomym np. wsch-zach. wzdłuż rozpoczynających się północnych masywów). Od strony słowackiej, południowej, Tatry rozpoczynają się łagodnymi wzniesieniami, specyfiką tej części Tatr jest też fakt, że czym dalej na zachód to tym łagodniej. Jeśli popatrzymy za to na Tatry z dystansu, na przykład z Nowego Targu to wyraźnie widać, obserwując panoramę naszych gór, że Tatry dzielą się właściwie na trzy części. Najbardziej na zachód mamy Tatry Zachodnie, przykryte płaszczem skał osadowych. Mamy tutaj dość łagodne zbocza, lekko falujące, które są wynikiem odwiecznej erozji. Ich najwyższy szczyt to Bystra (2248 m n.p.m). W środkowej części Tatr mamy strzeliste szczyty o ostrych końcówkach, przeważnie tonące w chmurach. Ich dzikość jest największa, a ukształtowanie świadczy o olbrzymich ruchach tektonicznych, w czasach, gdy na pewno nie było symulatorów. To Tatry Wysokie, z najwyższym szczytem Gerlachem (we wschodnio-południowej grani, po stronie już słowackiej, 2655 m n.p.m). Po naszej stronie, najwyższym szarym kapturem są Rysy (2499 m n.p.m), które jednak dopiero pod względem wysokości w paśmie Tatr znajdują się na 10-tym miejscu. 

obrazek

Gerlach, szczyt leżący po słowackiej stronie Tatr

Dalej mamy pokaźną dolinę oraz wschodnie Tatry – Tatry Bielskie, które są usytuowane niemal poprzecznie do Tatr Wysokich. Charakterystycznymi punktami Tatr Bielskich, które w całości leżą po stronie słowackiej są trzy szczyty, leżące w jednym paśmie górskim, z czego najwyższy to Hawrań (2154 m n.p.m). Na skutek wilgotnego klimatu na obszarze Tatr występuje około 200 jezior, spośród, których największe leżą po stronie polskiej (Morskie Oko, Wielki Staw Polski, Czarny Staw pod Rysami). Oprócz tego Tatry to nie tylko góry, to szereg Dolin, Kotlin i Jaskiń. To szlaki dzikie, turystyczne, wartkie strumienie zamieniające się z czasem w coraz to większe rzeki czy nawet jeziora. Jak widać jest co zwiedzać i sprawa nie dotyczy jedynie widoków z naszego PC’ta, ale tych realnych i co najważniejsze wszystko w zasięgu ręki, a nie jakieś tam MegasceneryX z Hawajami na przykład ;-). Fakt, faktem, obszar wydany przez Simdesign jest na pewno strzałem w dziesiątkę, choćby marketingowo.

obrazek

Morskie Oko, Czarny staw, a dalej nasze, po połowie, Rysy

 

Tatra Photo Scenery oraz FSX

Sceneria znajduje się na dysku dvd, zapakowanym w gustowne pudełko formatu oczywiście również dvd :D. Na okładce atakuje nas Mi-2 (LPR ale nie ten od Giertycha) lecący zapewne na jakąś akcję SAR, z ciekawie wkomponowanymi literami napisu TATRA. Informacje znajdziemy w języku rodowitym jak i angielskim (w środku wiecej). W pudełku znajdziemy też klucz do samego produktu (tylko rejestracja). Instalację musimy rozpocząć poprzez zalogowanie się w Internecie i wejście na stronę wydawcy addona www.simdesign.pl. Tam w zakładce Register rejestrujemy nasz produkt zgodnie z podanym w instrukcji kluczem produktu podając aktualny adres e-mailowy oraz wymagane dane. Automat wyśle nam zaraz maila zwrotnego z kluczem do produktu – już kluczem instalacyjnym (najważniejszy). Jest to niebotycznych rozmiarów cyfra, której nie chciałbym się uczyć na pamięć za żadne skarby (no chyba, że za nową Cessnę 162 oczywiście Real + chajs na utrzymanie, którą dopiero co zademonstrowano gawiedzi w USA). Dalej wrzucamy płytkę dvd w co dwa lata psujący się napęd :P i wybieramy z dysku wersję instalacyjną – albo FSX albo FS2004. Klikamy na wybrany setup, podajemy klucz instalacyjny i pakujemy cały nasz nowo nabyty produkt na HDD. Warto po instalacji zrobić defragmentację dysku np. programem O&O, posiadać oczywiście co najmniej wersję FSX SP1 oraz zastosować parę tweaków usprawniających działanie FSX (koniecznie polecam to TUTAJ) . 

obrazek

Zawartość opakowania (mapa nie znajduje się w pakiecie)

Ponieważ testowanym produktem jest wyłącznie wersja do FSX – w opisie skupiam się jedynie na tym tytule. Różnica między obiema wersjami dotyczy szczegółowości foto tekstur. FS9 po prostu nie obsługuje aż takich rozdzielczości jakie jest w stanie wyświetlić FSX, dlatego też dopiero w FSX sceneria wyświetlana jest w najlepszej i pełnej jakości dodatku TPS do świata FS’a. Po instalacji warto też ponownie odwiedzić stronę Simdesign i zassać darmowy autogen (dodaje budynki i roślinność 3D) . Pozycja ta jest obowiązkowa aczkolwiek produkt finalny nie jest w autogen wyposażony (darmowy dodatek pojawił się w sieci już po premierze TPS’a). Daje sporo oczekiwanego realizmu. Pudełko nie jest wyposażone w dodatkowe mapy lotnicze terenu (jak np. w VFR Poland), niestety nie znajdziemy też takich informacji w postaci plików pdf. Trochę szkoda, bo przydałyby się dane lotnisk w Nowym Targu i Tatr (Poprad) i szczerze mówiąc zachodnie produkcje trochę przyzwyczajają do załączania takiej dokumentacji. Jeszcze w przypadku Nowego Targu (EPNT) jestem w stanie zrozumieć brak istotnej dokumentacji – w końcu to lotnisko aeroklubowe, ale jeśli chodzi o Tatry (LZTT), to mamy już tutaj utwardzaną powierzchnię i stanowi ono jedno z większych lotnisk tego regionu. Bardziej jednak wolałbym po prostu mapę oddanego w nasze ręce obszaru, chociaż poglądową, nawet niech to będzie pdf, wówczas owca byłaby cała. Przed przystąpieniem do latania warto zatem wyposażyć się w mapy Tatr, tych na szczęście (oczywiście głównie turystycznych) jest pod dostatkiem i zapewne w co drugim domu, znajdzie się mapa Tatrzańskiego Parku Narodowego jako gratis do boxa od Simdesign, zawsze coś.

obrazek

Widok ze stoku Gubałówki w stronę Tatr

obrazek

Sceneria zawiera wiele dolin, tutaj mamy doczynienia z Doliną Rybiego Potoku

Sceneria Tatr została oparta o obrazy pozyskane z pokładu satelity SPOTS umieszczonej na orbicie w 2002 roku. Bezchmurne obrazy uzyskano za to 21 września 2003. W scenerii wykorzystano również inne rodzaje danych: fragmenty Satelitarnej Mapy Tysiąclecia Polski opartej na obrazach z satelity Landsat TM i IRS-1C/D o rozdzielczości terenowej 6m, archiwalne sceny z satelity SPOT4 o rozdzielczości 10m oraz sceny z satelity Landsat TM o rozdzielczości 30m (okolice Popradu). Jednym z najistotniejszych etapów prac nad scenerią Tatr było fotogrametryczne przetwarzanie obrazu, czyli jego geometryczna transformacja do odwzorowania kartograficznego i układu współrzędnych wykorzystywanych przez świat Microsoft FS. Większość prac związanych z przetwarzaniem geoinformatycznym i radiometrycznym obrazowań satelitarnych wykonano w geoinformatycznym systemie ERDAS Imagine przez firmę Geosystems Polska Sp. z o.o.

Wymagania systemowe:

- procesor 1 Ghz
- RAM 512
- Karta grafiki 3D 128 Mb
- 5Gb na dysku
- dostęp do Internetu (rejestracja)

Cechy dodatku:

- FSX: zdjęcia w rozdzielczości 2,4 m/pix
- FS2004: zdjęcia w rozdzielczości 4,8 m/pix
- Tesktury każdej pory roku oraz tekstury nocne
- Odwzorowanie około 3000 km2 terenu
- 19 metrowy model Mesh (wysokościowa siatka terenu)
- 1 płyta DVD

obrazek

Darmowa sceneria EPNT X i przygotowujący się do startu Bucker

Ok., bierzemy pierwszy lepszy General Aviation i startujemy z EPNT. Sam dodatek nie posiada specjalnych obiektów 3D (poza osobnym autogenem). Na szczęście fascynacja simem wśród simmerów rozpościera skrzydła niczym Sauron w krainie Mordoru i dzięki temu możemy znów liczyć na wspomnianego kolegę Warka Bear, który dba o scenerie Nowego Targu do FSX (nowa odsłona wersji do FS9). Jest więc lepiej. Szybki start, wzlot na 300 m radarowej i szybka ocena. Uśmiech gości na twarzy. Doskonale znam VFR Poland nad którą to scenerią przelatałem kilkadziesiąt godzin, równie dobrze Warsaw Photo Scenery ale tutaj... tutaj mamy „jakość” zupełnie innego rodzaju. Producent zaprezentował nam zupełnie inną ostrość fototekstur. FSX to umożliwił, Simdesign nam dał. Wreszcie nie jest niejasna plama z niskiego pułapu. Zastosowana nowa rozdzielczość w połączeniu z autogenem jest w zupełności wystarczająca i miła dla oka. 

obrazek

Nowa jakość tekstur w rozdzielczości 2,4m/pix oraz jeden ze zbiorników wodnych w scenerii, w tym wypadku zbiornik Lipt. Mara po słowackiej stronie

obrazek

Wielka Krokiew w Zakopanem (a właściwie lotnicze zdjęcie), na lewo mamy Skocznię Średnia Krokiew.

Świadomie można rozróżnić tekstury lasów, pojedynczych drzew (w tym ich cienie), budynków, dróg i ścieżek, możemy wyodrębnić rodzaje pół uprawnych, koryta rzek (same akweny wodne w tym wypadku to nie fototekstura tylko rzeki/jeziora znane z FSX). Słowem – jest dobrze. Mamy też do czynienia z różną kolorystyką tekstur, w której faktycznie dominuje ostra zieleń (lato, może ciut za ostra, a może się czepiam), bądź spłowiałe kolory (inne pory roku) no i biała, śnieżna zima doskonale się komponująca z defaultowymi teksturami FSX na horyzoncie. Startując z Nowego Targu najlepiej obrać sobie drogę do Popradu, oblatując Tatry od strony wschodniej – Bielskie Tatry, lub zachodniej – Tatry Zachodnie. Dzięki temu można utrzymywać stosunkowo niski pułap, bez wspinania się nad Tatrami Wysokimi. Loty takie mogą trwać od 30 do 60 minut albo ciut więcej na samolocie klasy GA albo Experimental. Sam obszar dosyć ubogo wyposażony jest w jakiekolwiek radiolatarnie, najczęściej wybierane to JAB oraz PPD no ale to w końcu VFR, więc wsiadać w szmatolot z silnikiem typu bzyczek i odkrywać nasze góry na nowo! Dobrym i prostym lotem VFR może okazać się też obranie kursu wzdłuż Białego Dunajca. Trasę łatwo utrzymać obserwując drogę oraz rzekę mijającą Nowy Targ, a prowadzącą nas prosto w centralną część gór oraz do naszej górskiej stolicy – Zakopanego. Maszt na Gubałówce może oznaczać punkt zwrotny. Trasa ta umożliwi nam pierwsze zapoznanie się z obszarem, a powrót do EPNT będzie równie prosty nawet przy gorszej pogodzie. 

obrazek

TPS posiada również nocne tekstury, przy czarnym niebie, może taki lot być nie lada wyzwaniem. Poniżej oświetlona Zakopianka wraz z pobliskimi miejscowościami

obrazek

Zimowe tekstury bardzo dobrze się komponują z tymi z FSX'a, przypomnijmy, że TPS dysponuje 4ema wariantami tekstur na poszczególne pory roku oraz tekstury nocne

Pytanie może się nasunąć czy może być lepiej? Odpowiedź może brzmieć „tak”, ponieważ (i tutaj wrócę do wspomnianych MegasceneryX) widziałem bardziej dokładne fototekstury do FSX. Wszystko najprawdopodobniej jednak może się rozbić o cenę takiego pakietu. Nie zapominajmy, że jesteśmy w PL i na pewno dobrych satelitarnych zdjęć jest mniej niż USA. Dalej, większa rozdzielczość to większa przestrzeń na HDD oraz być może wyższa cena. Coś za coś, a nie sądzę, by Simdesign mając do wyboru wiele różnych jakościówek zdecydował się na akurat tę, tak bez większego uzasadnienia. Nowa jakość jaka została nam tutaj zaprezentowana to dla mnie naprawdę duży krok do przodu, a producent sam sobie podniósł poprzeczkę. Przy wysokości już 800-1000m radarowej tekstury wyglądają już totalnie bez zarzutu. Martwić mogą niektóre obszary (jak na przykład okolice Popradu, zachodnie i wschodnie obrzeża scenerii) gdzie wyraźnie widać rozmyty świat na ziemi. Jak producent podaje, jest to spowodowane brakami w materiałach o tej samej jakości na całym obszarze TPS’a. Na szczęście stanowi to raptem może w sumie 5% scenerii i do tego tej najbardziej obrzeżanej, co oznacza, żę raczej bawiąc się w loty foto tam nie latamy, bo po co widzieć pas dzielący scenerię i defaultowe tekstury FSX. Chociaż akurat Poprad jest sprawą dość istotną i pewnie nasi koledzy ze Słowacji nie będą zachwyceni. 

obrazek

O wilku mowa, czyli obrzeże scenerii (widać pas oddzielający fototekstury od tych z FSX'a). Do tego ten fragment - okolice Dębna, należy do jednych z najgorzej wykonanych w całym TPS (fototekstura jest b. złej jakości)

obrazek

W przypadku lotniska LZTT mamy pewne przesunięcie fototekstury w stosunku do pasa znajdującego się w FSX

Doskonale za to nałożone są tekstur już na samych Tatrach w najwyższej rozdzielczości scenerii. Nie zauważyłem tutaj jakiś kwiatków typu rozmyte, czy niedokładne tekstury. Jak już wcześniej podałem, koniecznością powinno być zainstalowanie autogenu, który został przygotowany w sposób bardzo dobry (ale nie pokrywa nam 100% TPS’a) i jest darmowy (a taki VFR France chce dodatkowo pieniążki za swoją ponadprogramową pracę w ojro). 

obrazek

obrazek

Przykłady autogenu roślinności ustawionego na pozycji Dense (a przecież suwak można przesunąć jeszcze bardziej wzwyż)

Istotną sprawą jest też wyostrzanie się tekstur. Odbywa to się momentalnie (warto zastosować tweak podany wyżej w recenzji). Dodatkowo sceneria – i tu uwaga posiadacze słabszych komputerów – generuje więcej FPS’ów niż standardowy FSX. Oczywiście jest to za sprawą fototekstury. Różnica polega na około min. 10 fps na plus w stosunku do scenerii Tatr bez dodatku w FSX. Kolejną sprawą jest siatka wysokościowa terenu, czyli mesh. Mesh został opracowany przez Bartka Chyca, autora „Projekt Tatry”. Bartka można było poznać dzięki darmowemu meshowi (o czym wspomniano już) dla FS2004. Sceneria ta swego czasu ulegała ciągłemu rozwojowi i co pewien czas otrzymywaliśmy coraz to nowszą wersję. Była to niewątpliwie jedna z najlepiej opracowanych części Polski w wydaniu niekomercyjnym i jedna z bardziej ulubionych wśród użytkowników FS2004 w PL. Na potrzeby TPS’a została opracowana nowa wersja wysokościowa TATR. Wersja darmowa jest wydana z dokładnością 38m, komercyjna, w całym pakiecie TPS to 19m. Różnice doskonale widać w strzelistości niektórych szczytów. Bartek dołączając do Simdesign odwalił kawał dobrej roboty i obecna siatka wysokościowa nie tylko doskonale się prezentuje, ale jest również bardziej dokładna. Stanowi to oprócz tekstur naprawdę bardzo, bardzo mocny atut samego dodatku do FSX.

obrazek

Powyżej miniaturka (można klikać) porównująca obiekty z realnego zdjęcia do podobnego ujęcia w FSX. Widok na Morskie oko, a w tle Miedziany Szczyt oraz Opalony Wierch

Czego mi brakuje? Pomijając w pewnych częściach nieostrość niektórych tekstur ziemi i braku map to przydałyby się bardzo obiekty 3D charakterystyczne dla tego regionu. Autogen swoją drogą, ale na terenie Podhala, okolic Zakopanego, czy samych gór, mamy przecież mnóstwo budowli jedynych w swoim rodzaju. Co z wyciągiem na Kasprowy czy Gubałówkę? Co ze schroniskami na szlakach np. Doliny Kościeliskiej, Morskiego Oka itp. Obiektów, które można by zrobić jest cała masa, a uprzyjemniłoby to niewątpliwie całą zabawę. Teren TPS’a stanowi jednak doskonały podkład dla modelarzy obiektów do FSX’a i miejmy nadzieję, że pasja regionem przerodzi się z czasem w wysyp na avsimie nowych i darmowych budowli kompatybilnych z TPS’em. Trzymam za to kciuki.

obrazek

Widok z Giewotu w stronę Zakopanego, obiekt 3D czyli charakterystyczny giewoncki krzyż, nie jest dodatkiem autonomicznym TPS'a, to dodatkowy free produkt do EPNG wersja X.

obrazek

Widok z Kasprowego

obrazek

Popularne schronisko na Kalatówkach, miejsce "wypadu" na Giewont

Podsumowanie

Na dodatki z Polski i przedstawiające nasze ziemie trzeba przyznać, że patrzy się przez pryzmat, „że to nasze”. Nie ma nic fajniejszego niż latanie VFR nad znanymi z autopsji terenami. Tatry chyba odwiedzili wszyscy czytelnicy, a jeśli nie, to na pewno odwiedzą. Dodatkowo odbywając loty VFR widzimy tutaj wszystko z innej perspektywy. Znane szlaki można podejść inaczej, dysponujemy widokami, do których nie dotarliśmy. Poza tym taki dodatek do FS’a ułatwia nam orientację w terenie. Przed wyprawą w rejon Podhala i Tatr można nawet w taki sposób zaplanować trasy wycieczek. Oprócz tego dodatek może stać się i doskonałym produktem edukacyjnym dla osób, które totalnie nie są związane ze światem symulatorów. Czym latać? Jak na razie w Fsie X nie dysponujemy zbyt wieloma modelami z polskiej stajni. Teoretycznie najlepiej byłoby wsiąść w przedstawiony na okładce Mi-2 braci Nemeth i zwiedzać obszar Tatrzańskiego Parku Narodowego i okolic w taki sposób. Dodatek ten jednak jest dostępny jedynie dla FS9, FSX jeśli chodzi o Mi-2 na razie poszedł w odstawkę, zatem użytkownicy FS9 pod akurat tym względem mają lepiej. Kolejne statki powietrzne to defaultowe Maule, Cessna 172 czy szmatolot. Małe i zwinne. Ogólnie zatem samoloty lekkie, typu GA albo ultralajty. Sceneria nie jest na tyle duża by wsiąść w jakiś odrzutowiec. Przy zabawie tylko w IFR, choć oczywiście wygląda ona i z góry bardzo dobrze to też nie ma to chyba większego sensu. TPS bardziej przeznaczony jest dla fanów latania nisko i powoli, jak mama przykazała.
Simdesign był firmą wzbudzającą dość różne opinie u odbiorców, od zachwytu nad dodatkami VFR Poland, 3D Landmarks, Warsaw Photo Scenery do sporej krytyki. Świadomie pisze „był” ponieważ TPS w połączeniu z FSX wygląda (mimo paru niedoborów) naprawdę świetnie i mam nadzieję, że sceneria rozwieje wątpliwości niedowiarków. Dodatkiem tym firma pokazała, że może znajdować się w czołówce światowych wydawców fotoscenerii. Oby tak dalej i obyśmy wkrótce zobaczyli kolejne części z naszych rodzimych ziem wydanych dla serii Flight Simulator na przykład jedną z części VFR Poland w nowej, odświeżonej oprawie dla FSX (2,4m/pix) albo Mazury 2008. Końcowa ocena – 5! Gratulacje!

dodano 23.08.07

YoYo

obrazek

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims

Tatra Photo Scenery można nabyć w sklepie Pilots.pl

adres sklepu TUTAJ

obrazek

http://www.simdesign.pl/ - strona wydawcy


Więcej screenów, w tym o większej rozdzielczości można znaleźć na www producenta tytułu

W dziale Downloads TUTAJ znajduje się link do video prezentacji scenerii TPS od Simdesign

Strona Bartłomieja Chyca z darmową scenerią Tatr do FS9, również informacje i screeny na temat wersji płatnej

http://www.fstatry.zakopaneonline.pl/

obrazek

Wieczorne tekstury, oświetlenie pojawia się stopniowo

obrazek

Dolina Pięciu Stawów Polskich

obrazek

Dolina Białki

obrazek

Tatry z 4000 metrów nad poziomem morza


Komputer testowy:
  • procesor- Intel Core Duo E6600 64bit (Socket 775)  2.40 Ghz (OC 2,80Ghz), 1066 Mhz FSB, 4Mb L2 Cache

  • płyta główna- Gigabyte GA-965P S-3 (chipset P965)

  • pamięć- 2x1024 MB (Dual Channel 2Gb PC6400, DDR2 800Mhz Geil)

  • grafika- GeForce GF 8800GTS 340Mb, PCI-E x16 (3dmark03: 34.295, 3dmark05: 13.824, 3dmark06: 9.792)

  • dźwięk- Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Music + głośniki Logitech 5.1 model X-530 

  • dysk- Samsung SP0812N (80Gb, 7200 RPM, Ultra ATA133 - system) oraz Seagate Barracuda 7200.9 Ultra ATA, 250 Gb - FSX

  • system- Windows Vista PL 64Bit Home Premium Edition

  • TrackIR 4 Pro + Vector Pro

  • joystick: Logitech Force 3D 

  • pozostałe kontrolery: Saitek X45+Throtlle Quadrant CH Products, CH Pedals USB, 

  • moduły panelowe: FS LCD, Go Flight GF-P8

Software: 
czw., 23/08/2007 - 00:00 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu