Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FSX: Santorini X (Aerosoft)

obrazek

No tak, jest upalny sierpień, zatem jeszcze okres wakacyjny w pełnej krasie. Jedni go spędzają w Polsce, inni na zagranicznych wycieczkach, a jeszcze inni.... w pracy, chociaż, nie mówię że akurat ci siedzą tam dla dla przyjemności ;) (chociaż różnie to bywa). Ceny jednak urlopu spędzonego w Polsce, a tym za granicą, w jakimś ciepłym kraju morza śródziemnego są dość zbliżone. I chociaż jeden z naszych „znamienitych i lotnych” polityków zachęcał do odwiedzin Egiptu wszystkich Polaków, ja skłaniam się do innej propozycji jeśli już nas gdzieś ma zanieść dalej – do bardziej cywilizowanej Grecji. Z jednej strony cywilizowanej, a z drugiej, gdzie świat nieco zwalnia i wydaje się, że wskazówka zegarka jakoś wolniej zaczyna się obracać na cyferblacie. Nie chcę tutaj tworzyć jakiegoś przewodnika o tym kraju, czy też nakłaniać do odwiedzin Grecji, jednak na pewno to trzeba Grekom przyznać – kiedyś posiadali niesamowitą kulturę, a dziś... pokutuje obraz starego Greka z kawą Frape robiącego sobie nieprzerwaną pracą przerwę. Tak, trochę to prawda, a jeśli chce im się coś zabrać... strajki i anarchia. No dobra, ale to temat zupełnie inny i chyba też nie na tę stronę www :).

obrazek

W stronę Santorini

Przejdźmy zatem do lotniczej Grecji, a dokładnie do dodatku jaki wydał Aerosoft pod tytułem Santorini X. Santorini to chyba najsłynniejsza wyspa grecka. Najsłynniejsza na pewno z widokówek. Jeśli mamy w pamięci obraz Grecji takiej typowej, starej, gdzie widzimy białe domki, niebieskie dachy, skalisty klif, jakiś krzyż w tle oraz morze po horyzont, to na pewno obraz ten utkwił nam w pamięci z okazji zobaczenia właśnie zdjęcia z Santorini. Wyspa ta bowiem jest mekką turystyczną, a zarazem i wzorem i przedstawicielem typowej greckiej architektury wyspiarskiej. By zobaczyć Santorini turyści wykupują dość drogie wycieczki fakultatywne. Lecą pół świata by „rozbić” się gdzieś w pobliżu, albo nawet i na samej Santorini. To trochę właściwie taka grecka Wenecja. Coś niespotykanego na skalę Świata, tym bardziej, że budynki Santorini znajdują się na wygasłym i zatopionym wulkanie. 

Santorini to bowiem mały archipelag wysepek pochodzenia właśnie wulkanicznego, który się mieści na Morzu Egejskim i jest umiejscowiony około 110 km. na północ od dużej wyspy Kreta. Przed 1600 rokiem p.n.e. na wyspie istniała rozwinięta kultura minojska. Przy tej dacie najprawdopodobniej miało miejsce duże trzęsienie ziemi na wyspie, co spowodowało emigrację część ludności. Następnie doszło do wielkiego wybuchu wulkanu, który prawie całkowicie zniszczył wyspę. Wybuch był tak silny, że odczuły to nawet budynki na sąsiedniej wyspie Kreta (m. innymi zawalił się pałac w Knosos). Towarzyszyła temu też prawdopodobnie fala tsunami, którą ocenia się na wysokość 200 metrów. Wyspa prawie całkowicie znikła pod powierzchnią wody (mit o Atlantydzie), pozostały jedynie boczne fragmenty krateru, które stanowią obecnie osobne wyspy. Naukowcy podają, że wybuch wulkanu miał energię 7 tysięcy bomb atomowych. Wokół wulkanu i na pobliskich wyspach zostało zniszczonych blisko 300 miast, a wybuch pochłonął 36 tysięcy istnień ludzkich.

obrazek

Sposób na zwiedzanie wyspy

Santorini dziś to oaza turystyki. Co sezon przewijają się tam setki tysięcy turystów. Turystów jednodniowych, którzy wpadają wraz z organizatorem, zwiedzają, robią zdjęcia by wieczorem na ogół odpłynąć jakimś statkiem do swojego docelowego hotelu mieszczącego się na jednej z pobliskich innych wysp na morzy egejskim. Wyspa też nosi inną nazwę Thira (albo Santoryn). 

Co można powiedzieć o samym dodatku? Został on wydany do Flight Simulator X w wersji do ściągnięcia (download). Autorem scenerii jest Matthew Dalton. Cena dodatku Santorini X na sierpień 2010 wynosi 14,95 Eu. Plik do ściągnięcia zajmuje 240Mb, więc nie jest to jakiś duży objętościowo dodatek. Do instalacji za to potrzeba miejsca na dysku w objętości 310 Mb. Zgodnie z informacją wydawcy dodatek do FSX obejmuje:
 
  • zaawansowany Autogen scenerii wyspy
  • tekstury fotorealistyczne na całej powierzchni wyspy
  • siatkę terenu na poziomie 10m
  • w pełni odwzorowany port lotniczy na wyspie
  • kompatybilność z ruchem AI w FSX
  • zaawansowane animacje przy scenerii
  • kompatybilność z FSX/SP2 i DX10
  • instrukcję w języku angielskim (11 stron, pdf)

obrazek

Zachód Słońca. Widok ze stolicy Santorini

Produkt instaluje się jednym kliknięciem. Po chwili możemy już odpalać scenerię w naszym FSX. Warto na chwile pochylić się nad instrukcją (pdf) do dodatku. Nie jest ona obszerna, porusza parę właściwie podstawowych spraw z którymi warto się zapoznać. Ciekawostką może być fakt, że wydawca zaleca nam przy ustawieniach dać cel na klatkowanie na poziom 10 klatek a suwaki odpowiedzialne za złożoność scenerii: wszystkie na maksa. Nie wiem czy to błąd druku czy faktycznie mamy takie zalecenie ;), z drugiej strony o FPS’ach opowiem później. Ustawienie jednak takie chyba raczej przypomni nam o istnieniu Power Pointa w opcji pokaz slajdów niż płynną animację.

obrazek

Wyspa z trochę większego Flight Level

Manual mnie nie powalił, ale i w sumie sceneria nie jest jakaś skomplikowana. Z drugiej stron można mieć pewien niedosyt w związku z brakiem map oraz procedur odejścia i podejścia. Ok, bierzmy się za eksplorację jednej z najbardziej znanych greckich wysp, a zarazem dodatku do naszego efesiksa (fajne słowo jak na j.polski!).

obrazek

obrazek

Realne oraz nieco mniej realne zdjęcie z Thira

Oczywiście oprócz samej wyspy, jak już wcześniej podawałem mamy w dodatku odwzorowane całe lotnisko LGSR (Thira National Airport) na którym możemy od razu się znaleźć, by dokonać oblotu wulkanicznego archipelagu Santorini (tak na marginesie warto dodać, że wulkan jest wciąż aktywny o czym świadczą gejzery oraz gorące źródła). Port lotniczy jest dość spory (długość pasa), jednak nie jest przewidziany na przyjęcie dużej ilości wizytujących samolotów (podejrzewam też, że opłaty w związku z lądowaniem na nim to jakiś pewnie "kosmos"). Mamy jeden główny pas, obok trochę mniejszy, parę stojanek, budynki portu, latarnie w greckim stylu oraz betonowe bunkry na samoloty wojskowe świadczące o przeszłości tego lotniska. Zresztą, jak na Grecję to standard, że lotniska cywilne współdzielone jest z częścią lotnictwa wojskowego. Wokół portu mamy porozstawiane samochody, autobusy. Mamy kilka modeli samolotów, trochę zaanimowanych postaci poruszających się to tu to tam. W nocy bardzo ładnie pracuje nam oświetlenie portu Thira (screeny poniżej). Tekstury też nie pozostają wiele do życzenia.

obrazek

Powyżej rzut z FSX na kompletny archipelag

Całe lotnisko wykonane jest na wysokim poziomie i trzeba przyznać, że producenci scenerii od Aerosoftu w wielu kwestach przy sceneriach osiągnęli naprawdę już olbrzymie doświadczenie w kwestii modelowania. To co widzimy to prawie 1:1 z tym co możemy zobaczyć w realu. Najlepiej po prostu pospacerować sobie po lotnisku (ufff jak goraco! ;) i popodziwiać pracę nad modelem portu lotniczego Santorini.

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

Powyżej główny i zarazem jedyny Airport na Santorini

Sceneria obejmuje jeśli chodzi o fototekstury tylko jedną porę roku – bardzo suche lato. W sumie, jak na wyspę na morzu Śródziemnym myślę, że to najlepszy wybór i nie ma co tutaj krytykować podejścia. Co innego taka Polska ;). Wyspa ma bardzo charakterystyczny kolor, w całości jest biało - brązowa w różnych odcieniach brązu (zastygła magma, skały, wypryski wapienne). Czasem przewinie nam się jakieś zielonkawe poletko (na wyspie znajdują się słynne winnice). Na pierwszy rzut oka aż wydaje się, że to jakiś błąd w kolorystyce. Aż prześledziłem wiele zdjęć na Google by to potwierdzić. Oczywiście swój kolor wyspa zawdzięcza podłożu, a dokładnie prawie jego braku. Wszystko bowiem powstało na zastygłej lawie, skale i pumeksie. 

obrazek

Charakterystyczne kolory panujące na wyspie

Wygląda to dość nienaturalnie, ale czy bowiem to właśnie nie natura zaskakuje nas najbardziej? Sama wyspa też ma dość dziwny kształt. To właściwie duże oczko wodne nierównomiernie pozalewane (krater, a dokładnie kaldera opadająca na ok 400 metrów). Sceneria składa się z szeregu mniejszych wysepek które wchodzą w skład całości. Oprócz tytułowej Santorini mamy też Thirasia, Nea Kameni, Palea Kameni, Aspronisi. 

obrazek

Widok na pozostałości zastygłej magmy - centrum kalderu, Nea Kameni

Brzegi wysp od strony zewnętrznej łagodnie schodzą ku morzu, natomiast od strony wewnętrznej mamy wysokie i strome klify i skały. Mesh terenu oddany jest dość ładnie (siatka 10 metrowa). Dodatkowo, jak odkryłem, w niestandardowy sposób twórcy wymodelowali też gdzieniegdzie dodatkową siatkę terenu (jako druga warstwa nałożona na mesh). Coś w stylu np. Lukli od Aerosoftu - by dokładniej odzwierciedlić ukształtowanie terenu (np. cały airport jest tak zrobiony, można się niestety tutaj zapaść, ale to bardziej błąd FS'a i naszego zapisu albo "przedobrzenia" w zwiedzaniu).

obrazek

obrazek

Rzut okiem z góry na Santorini o wschodzie Słońca

Oczywiście najbardziej znaną miejscowością wyspy jest umiejscowiona na największej wyspie Thira. Tutaj mamy najwięcej zabytkowych domów, muzeów, kapliczek i tutaj też wszystkie te jednodniowe wycieczki na Santorini w końcu docierają. Oczywiście, aparat foto w takich warunkach to nasz nieodzowny element stroju. Miejscowość w FSX wygląda fajnie. Autorzy też starali oddać się klimat tego miejsca. Nie zapomniano odwzorować charakterystycznych budowli tego miejsca . Mamy też ruchoma kolejkę, który dociera z podnóża klifu wprost do serca stolicy Santorini (obok schodkowej, zatem i wyczynowej, wersji dostania się na górę).

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

Powyżej Thira z bliska i daleka - stolica archipelagu greckiego Santorini. Widać również skalisty brzeg, nocne oświetlenie scenerii oraz kolejkę górską.

Po zwiedzeniu Thiry warto wybrać się na odwiedziny mniejszych miejscowości rozsianych po całym mini archipelagu Santorini. Na wyspie mamy też kilka portów gdzie mogą cumować łodzie i okręty. Raczej są zaznaczone symbolicznie. Nie ma co ukrywać, sceneria nie jest duża. By oblecieć ją całą potrzeba jakieś z 15-17 minut jakimś GA, czas możemy trochę wydłużyć jeśli weźmiemy jakiegoś ultralajta. Objechać wyspę jakimś pojazdem w FSX dość trudno w związku z dużymi nierównościami terenu i zaraz nam wyskoczą jakieś bugi. Stosunkowo fajnie może wyglądać wycieczka łodzią :) oraz jakimś lekkim śmigłowcem np. typu Robinson. Wtedy chyba najwięcej zobaczymy jak i da nam to wrażenie dłużej upływającego czasu.

obrazek

Wpłynięcie do zatoki, Santorini z trochę innej perspektywy

Dobrym pomysłem też jest zwiedzanie wysp wokół Santorini i zafundowanie sobie takiej właśnie trasy. Tym bardziej, że obok mamy już dużą wyspę Kretę – czyli druga mekkę turystyczną (i bardziej popularną wśród Polaków). Już bardziej popularną na noclegi okraszone Recyną. Z drugiej strony, wyspy widać jedną z drugiej przy dobrej pogodzie, zatem i na UL’u bez kompasu na pewno się nie zagubimy.

obrazek

obrazek

obrazek

UL wydaje się całkiem niezłym rozwiązaniem by zwiedzić wyspę z lotu ptaka, bez zbędnych osłon kabiny i z odpowiednią prędkością lotu. Na ostatnim screenie też stojący prom, stały element w scenerii

Co mi się podoba w scenerii, a co nie? To, że jest wykonana bardzo dobrze, w szczególności lotnisko powoduje, że o scenerii można mieć jak najbardziej dobrą opinię. Dodatek też stanowi "wakacyjną” serię dodatków od Aerosoftu, co też pozwala nam poznawać egzotyczne miejsca w wirtualnym świecie bez ruszania się z domu. Może szału tutaj nie ma ale sceneria wykonana jest bardzo poprawnie i przyjemnie się bada ten zakątek świata. Jak też na dużego dewelopera przystało dodatek nie nastręcza żadnych technicznych problemów... no prawie! Pięta Achillesową Santorini X są bowiem FPS’y. W scenerii występuje dużo obiektów nie związanych z autogenem, a osobno modelowanych. Do tego samo lotnisko, przy którym kipi od szczegółów. Wszystko to ślicznie wygląda na screenach jednak już w realu przy monitorze od PC nieco gorzej. Można zatem zrozumieć, czemu Aerosoft zaleca obniżenie target frame na 10. Najbardziej klatko żerny jest obszar samego lotniska na wyspie, oraz Thiry. Wystarczy, że odwrócimy głowę gdzie indziej, a już mamy olbrzymi skok klatek. Tym bardziej , że wokół woda. Receptą może być zdjęcie części autogenu (prezentowane screeny w recenzji dotyczą ustawień wszystko na dense) i budowli modelowanych. Nawet pozostawienie samych fototekstur – z tym, że chyba jednak nie o to chodzi i nie po to płacimy by teraz coś odejmować by jako tako działało. Może nie chcę dramatyzować, wszystko zależy oczywiście od posiadanego sprzętu. Osobiście w okolicach lotniska mam tak około 16-22 klatki, przy Thira podobnie (bliżej tych 16, czasem spadek do 10 na chwilę). Pozostała część scenerii działa już ok. Produkt zatem nie pozwala cieszyć się nim w 100% tak jakbyśmy tego oczekiwali. Do tego jeśli wrzucimy zaawansowany systemowo model samolotu dodatkowo obniży nam to ilość wyświetlanych klatek. Nie ma tak dobrze i trzeba powiedzieć: niestety, coś za coś. Nie oznacza też to, że sceneria jest nie grywalna. Oczywiście, że nie, ale jest pewien niedosyt do tych pięknych obrazków od Aerosoftu nad którymi chciałoby się spędzać więcej czasu :). Całość oceniam na produkt dobry, zatem w skali do 5 pozostaje dać czwóreczkę. Cena też nie jest jakaś wyśróbowana. Jeśli ktoś ma ochotę udać się wieczorem na jakiś urlop, z dala od powodzi, afery krzyżowej, polityków i innych problemów z którymi spotykamy się na co dzień, sądzę, że krótka wyprawa nad Santorini może nas uspokoić :).

Pzdr. YoYo 16.08.10

obrazek

Dodatek można nabyć poprzez stronę Aerosoftu.

Link tutaj:

obrazek

CLICK !

 Produkt dobry, godny uwagi!  

obrazek

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims


obrazek

Parę innych "zdjeciówek" z dodatku Santorini X:

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

 

 

Komputer testowy:

  • procesor- Intel Core i7 930 (Socket 1366)  3.08 Ghz (OC)
  • płyta główna- Gigabyte GA-EX58-UD3R (chipset Intel X58)
  • pamięć- 2x2GB=4Gb (Dual Channel PC3-10666, DDR3 1333Mhz) Patriot Viper II Sector5
  • grafika- Asus Radeon HD5870 1Gb DDR5
  • dźwięk- Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Music + głośniki Logitech 5.1 model X-530 
  • dysk- Western Digital Caviar GreenPower, 640GB, SATA/300, 64MB oraz Seagate Barracuda 7200.9 Ultra ATA, 250 Gb
  • system- Windows Vista PL 64Bit Home Premium Edition
  • TrackIR 5 (6DOF)
  • joystick: Logitech Force Feedback 3D Pro 
  • wolant: Pro Flight Yoke System Saitek
  • pozostałe kontrolery: Saitek X45+Throtlle Quadrant CH Products, CH Pedals USB, 
  • moduły panelowe: Go Flight GF-P8, Saitek Pro Flight Radio Panel, Saitek Pro Flight Switch Panel, Saitek Pro Flight Multi Panel
Software: 
pon., 16/08/2010 - 00:00 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu