Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FSX: Follow Me (DBS)

obrazek

Chyba każdy wie, że lotnisko to nie tylko samoloty i ludzie pracujący na nim. To szereg urządzeń ale przede wszystkim pojazdów, wózków, podnośników, dostawianych drabinek, czy schodków itd. Sam Flight Simulator nie ma za zadania oddawać tej pełnej obsługi naziemnej (chociaż w FSX jest o wiele lepiej niż w FS9, mamy również pasek ustawień natężenia ruch obsługi lotniska). Mamy jednak parę dodatków na rynku, które mogą urealnić nam zabawę w FS’a już po wylądowaniu. Niewątpliwie jednym z najszerszych w kwestii oddania obsługi lotniskowej jest dodatek od Aerosoftu AES w tym jest darmowe demo programu na stronie Aerosoftu), ciekawie też wygląda program, który nie tak dawno pojawił się na rynku FS Video Marshaller czy FS Traffic X z elementami obsługi lotniskowej. Dodatki tego typu mocno uatrakcyjniają obsługę samolotu, a do tego, warto dodać, że jeszcze po wylądowaniu i podkołowaniu na stojankę jeszcze zajmujemy się naszą maszyną w postaci symulowania zdarzeń po, albo przed lotem.

obrazek

Czasem spottujac niektóre lotniska można się natknąć na pojazdy typu Follow Me przed większymi samolotami.

Takimi też dodatkami zajmuje się firma DBS. Są to produkty, które wspierają działanie Flight Simulatora, bądź innych dodatków, ale tak naprawdę stanowią jedynie programy uzupełniające - małe, ale za to bardzo przydatne. Z produktów firmy DBS, które możemy wymienić to:

  • osobny System TCAS

  • Airport GPS

  • FS Startup

  • Walk and Follow

  • Profile Radar

  • Terrain Map

  • oraz omawiany dziś FollowMe Service (przeznaczony dla Flight Simulator X SP2)

obrazek

Follow Me w polskim wydaniu :) z lat ubiegłych

Program FollowMe Service ma za zadanie oddać nam procedurę kołowania w wyznaczone miejsce przy użyciu lotniskowego auta typu Pilot, znanego bardziej pod nazwą Follow Me (głownie za sprawą napisu na świetlnym kogucie na dachu samochodu). Auta tego typu używane są głównie na dużych lotniskach, gdzie mamy do czynienia z dużą ilością dróg kołowania, miejsc postoju, czy tez pasów startu i lądowania. Można się w tym pogubić, zwłaszcza jeśli lotniska nie znamy a dysponujemy jedynie diagramami, które musimy przeczytać i się z nimi zapoznać przed lotem. Z pomocą może nam ew. przyjść opcja w FSX „pokazywania ścieżki taxi”, dzięki której strzałkami na ziemi będziemy mieli wyrysowany kierunek jak i tor kołowania na taxiway. Oczywiście wygląda to mega nierealistycznie i tak naprawę simmerzy tego nie używają, chyba, że ktoś początkuje w tym temacie.

obrazek

I kolejny akcent rodem z Polski :)

Co prawda może przyjść nam tutaj z pomocą program też od DBS pod tytułem Airport GPS (pokazuje właśnie wszystkie drogi na dodatkowym panelu w stylu GPS’a wraz z oznakowaniem) jednak czy nie lepiej zdać się na obsługę lotniska, która zna na wylot swój przecież „dom”? Pewnie że tak! W końcu to tylko sim, zatem nie przyjdzie nam zapłacić horrendalnych pieniędzy za taką usługę jak w realu ; )! Dzięki zatem programowi FollowMe Service możemy śmiało lądować na nieznanym nam lotnisku i zdać się później na obsługę naziemną.

obrazek

Menu wyboru typu pojazdu, który będzie nas prowadził (opcje się zapisuje). Jak widać mamy różne kwiatki :) a to za sprawą używania defaultowych pojazdów z FSX

Produkt można zakupić poprzez sklep na stronie DBS (chyba najtaniej) ew. Simmarket. Jest to w sumie mały pliczek w wersji 1.0, do tego należy ściągnąć jeszcze łatkę oznaczona 1.1 (ta wersja podlega opisowi tutaj). Produkt jest aktywowany online ale za pomocą emaila. Najpierw generujemy sobie kod opisujący nasz PC na którym działa nam FS, wysyłamy go pod specjalny adres w celu aktywacji. Dostajemy (niestety nie od razu, chyba robi ktoś to ręcznie ;) maila zwrotnego z długim kodem, który następnie wklejamy już pod zakładkę Addon/Follow Me w otwartym FSX. W ten sposób aktywujemy produkt. Nie jest to proces jakiś trudny ale musimy uzbroić się w cierpliwość i postępować zgonie z instrukcją aktywacyjną. Warto też dodać, że może się zdarzyć, że przy wymianie jakiś ważniejszych podzespołów w komputerze nasz unikatowy kod charakteryzujący naszego PC się zmieni i program przestanie odpowiadać. Musimy wtedy przeprowadzić ponownie procedurę aktywacyjną. Samemu chyba robiłem ją z 4-5 razy w przypadku programu Walk and Follow, którego instalowałem jakieś 2 lata temu (nawet dodanie dodatkowego HDD powoduje, że program przestanie działać). Jest to trochę upierdliwe, tym bardziej, że musimy chwile poczekać niecierpliwie odświeżając skrzynkę pocztową czy już dostaliśmy mail zwrotny z kodem czy tez nie. Z drugiej strony rozumię jak najbardziej, że twórca programu chce się jak najlepiej zabezpieczyć przed nieopłaconym używaniem programu.

obrazek

Screen na którym widać już zaparkowany FollowMe (tutaj w postaci błyskającego do nas wozu Policji) oraz menu wyboru gdzie chcemy podkołować

Po przejściu całej procedury warto też zamknąć FSX i odpalić program Airports Databas Update tool (jeśli mamy system Vista to koniecznie w trybie administratora). Ma on za zadanie uaktualniać wszystkie porty lotnicze w naszym FSX (również te typu Addon) pod program FollowMe Service by właściwie je rozpoznawał. Faktycznie zauważyłem, że działa to bardzo dobrze. Np. nowe dodatki w postaci scenerii lotnisk nie miały obsługi Follow Me, jednak po wykonaniu uaktualnienia bazy program właściwie rozpoznawał już wszystkie drogi kołowania itp. Wszystko jednak zależy od konstrukcji lotniska, bowiem, jeśli zostało ono stworzone nie wg. standardów FSX, to program może go nie rozpoznać, ale to bardziej problem producenta lotniska niż studia DBS.

obrazek

Wycieczka za pilotującym nas pojazdem

Samochód Follow Me może doprowadzić nas w wybrane miejsce na lotnisku, czy to postojowe w postaci cargo, miejsce tankowania paliwa, ramy parkingowej czy pod rękaw itp. Program łączy się po prostu z bazą AFCAD konkretnego lotniska i konwertuje nam to do menu programu FollowMe Service. Oczywiście program rozpoznaje też wszystkie pasy i kierunki startu. Wystarczy podać tylko określone oznaczenie pasa, a nasz mały przyjaciel w postaci auta FollowMe doprowadzi nas oczywiście po drogach kołowania w konkretne miejsce. Pomysł jak dla mnie genialny i zarazem bardzo prosty i aż dziw, że na to nikt nie wpadł wcześniej (jest jeden inny dodatek ale nie współgra prawidłowo z FSX SP2).

obrazek

Jesteśmy na właściwym miejscu. Informuje nas o tym nowe okno. Esc i zwalniamy naszego małego przyjaciela by móc wkołować na pas startowy.

Całą procedurę zaczynamy od wciśnięcia ctrl oraz ~ (tyldy). Pojawia nam się wtedy menu (coś na kształt FSX’owego okna ATC), w którym możemy wezwać pojazd FollowMe lub zmienić jego typ. Program wykryje nasze ustawienie na lotnisku i poinformuje nas o wysłaniu auta. Warto tutaj też dodać, że w opcjach możemy zmienić odległość w jakiej auto ma się zatrzymać od naszego samolotu. Fakt, że pomysł bardzo dobry bowiem jeśli latamy np. dużymi linerami, to samolot potrzebuje więcej miejsc, zatem i auto powinno się zatrzymać dalej. W przypadku mniejszych samolotów, możemy te odległość ustawić na skrajnie małą, tak by samochód zatrzymał nam się bardzo blisko. Widać, też jak samochód wyjeżdża w nasza stronę gdzieś z końca lotniska i pędzi by wykonać swoje zadanie :). Kolejne okno poinformuje nas o przybyciu samochodu FollowMe (możemy też zadać pytanie gdzie się znajduje, a w odpowiedzi uzyskamy informację o kierunku jego postoju w systemie zegarowym względem naszego postoju oraz o odległości). Opcja przydatna gdy kokpit ogranicza nam widoczność, bo auto nie staje nam tuz przed nosem.

obrazek

Starszy typ pojazdu jaki możemy spotkać w programie 

W kolejnym oknie menu wydajemy prośbę o doprowadzenie nas w konkretne miejsce startu. Samochód FollowMe rusza, mu możemy tutaj zmienić jego prędkość (też pomysł super by się nie gimnastykować za bardzo z przepustnicą). Auto wiedzie nas drogami kołowania, jeśli kierowca zauważy, że samochód zbyt szybko jedzie, a my za bardzo zostajemy w tyle... zatrzyma pojazd i poczeka jak zbliżymy się na odpowiednią odległość, by kontynuować jazdę po chwili. Bez problemu samochód doprowadza nas do miejsca startu, a kolejny komunikat poinformuje nas o osiągnięciu punktu końcowego. FollowMe jeszcze przez chwile będzie tutaj widoczny, potem samochód zniknie.

obrazek

Oczekujący Follow Me na nas po wylądowaniu. Musimy wydać tylko komendę gdzie chcemy zakończyć swój rejs i rozładować ładunek.

obrazek

Pojazdy z Follow Me (czyli te defaultowe z FSX) maja też swoje własne oświetlenie, które zapala się o zmroku

Jak wygląda sytuacja po wylądowaniu i zjechaniu z pasa lądowiska? Tak samo tylko działa to w druga stronę. Otwieramy okno, wzywamy auto FollowMe. Po pojawieniu się samochodu wydajemy prośbę o pokierowanie nas w konkretne miejsce na lotnisku. Auto rusza i bez problemu, po drogach kołowania kieruje nas do wyznaczonego punktu. Poszczególne komunikaty informują nas o różnych etapach naszej lądowej „podróży”. 

obrazek

Jak widać kierowca naszego PILOTA jest skory do iście samobójczych poświęceń ;)

Jeśli chodzi o wybór aut jest on spory (za sprawą łatki 1.1 gdyż w wersji 1.0 mieliśmy zaledwie kilka pojazdów) – ale są to samochody dostępne w FSX, nie ma niestety osobnych pojazdów, typowych dla świadczenia serwisu FollowMe. Każdy jednak cos tam wybierze dla siebie bo są to auta i cywilne i wojskowe, większe i mniejsze. Może minusem jednak tutaj jest brak typowych aut pod te lotniskową usługę odpowiednio wymalowanych i oznakowanych, z dużymi kogutami na dachu i napisem właśnie Follow me. Nie jest jednak tak do końca źle bo w instrukcji do programu mamy opisane co należy zrobić, by mieć tych aut więcej. Cała zawartość pojazdów znajduje się bowiem w ścieżce <Simulator Folder>SimobjectsGroundVehicles i jeśli tutaj wrzucimy jakieś pojazdy, będziemy mogli je później wybrać w menu wyboru auta już w samym programie. Świetny pomysł, bowiem, np. jeśli latamy historycznymi samolotami i chcemy stworzyć sobie klimat np. z przed pół wieku, szukamy takich obiektów dostępnych na FlightSim lub Avsim (u mnie poszukiwania bez skutku no ale w teorii brzmi fajnie hehe), wrzucamy je do tego katalogu a następnie wybieramy sobie konkretne auto. Produkt też i jego działanie, w żaden sposób nie wpływa na wydajność i nie zmniejsza ilości klatek. Wszystko odbywa się bardzo płynnie. Przez ok. 3-4 tygodnie korzystania z niego nie zauważyłem też jakiś poważniejszych błędów (ba jakichkolwiek!), że coś się wysypywało lub, że coś się działo z FPS’ami. Sądzę, że jest to jeden z bardziej udanych „utility” dla FSX i usługa ta mocno pomaga przy poruszaniu się po obszarze lotniska, a do tego mocno też urealnia korzystanie z obsługi lotniskowej. Fajnie, że DBS wykorzystuje niszę w produkcji takich dodatków do Flight Simulatora i osobiście jestem fanem ich pomysłów. Może przydałoby się parę drobnych zmian w programie (właściwie dotyczy to tylko by było więcej aut niż te defaultowe z FSX SP2, albo by DBS wydało czasem coś tam z modeli samochodów Follow Me), jednak sam pomysł jest tak samo prosty jak i genialny i jeśli ktoś nie lubi kończyć lotu na samym wylądowaniu i wyłączeniu wszystkiego do poziomu Cold & dark na pewno będzie z programu zadowolony, tym bardziej, że jego cena nie jest też jakaś wygórowana (19$).

obrazek

Droga wolna!

obrazek

Peugeot na polskim lotnisku jako Follow Me (fot.Monty)

Polecam program i myślę, że jest on wart uwagi. Do tego znajdzie zastosowanie prawie na każdym lotnisku jak i niezależnie czy latamy samolotami pasażerskimi czy GA i stać ;) nas na wynajęcie na lotnisku z jednym taxiway i jednym runway pojazdu typu Follow Me.

29.05.10, YoYo

obrazek

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims

Strona DBS (producenta dodatku Follow Me)

http://www.dbsim.com/

obrazek

Świetne zdjęcie z Fiatem 500 z Tych (fot.Monty)


Komputer testowy:
  • procesor- Intel Core i7 930 (Socket 1366)  2.80 Ghz 

  • płyta główna- Gigabyte GA-EX58-UD3R (chipset Intel X58)

  • pamięć- 2x2GB=4Gb (Dual Channel PC3-10666, DDR3 1333Mhz) Patriot Viper II Sector5

  • grafika- Asus Radeon HD5870 1Gb DDR5

  • dźwięk- Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Music + głośniki Logitech 5.1 model X-530 

  • dysk- Western Digital Caviar GreenPower, 640GB, SATA/300, 64MB oraz Seagate Barracuda 7200.9 Ultra ATA, 250 Gb

  • system- Windows Vista PL 64Bit Home Premium Edition

  • TrackIR 5 (6DOF)

  • joystick: Logitech Force Feedback 3D Pro 

  • wolant: Pro Flight Yoke System Saitek

  • pozostałe kontrolery: Saitek X45+Throtlle Quadrant CH Products, CH Pedals USB, 

  • moduły panelowe: Go Flight GF-P8, Saitek Pro Flight Radio Panel, Saitek Pro Flight Switch Panel, Saitek Pro Flight Multi Panel

Software: 
sob., 29/05/2010 - 00:00 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu