Subscribe to YoYoSims RSS
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FSX: FSGlobal 2008 (PILOTs)

obrazek       

        FS Global X - 2008

 

Jeśli ktoś szuka fundamentalnych zmian w całym FS2004 bądź aktualnym FSX mamy dla niego propozycje od firmy PILOTs – FS Global 2008.
Czym jest ten produkt sprzedawany na ogół za niebotyczną sumę prawie 60 euro (czyli ok. 240zł), czy jest wart takiej sumy i czy warto tak naprawdę w ogóle go posiadać? Oczywiście mówimy o sytuacji gdy rozważamy wydanie tej kwoty na FS’a czy np. na nowy ciuch dla żony. Odpowiedź może być jedna – w zależności co kochamy bardziej i od stażu obcowania ;-DDD.
 

 

Ok., ale skupmy się na produkcie zakładając, że posiadamy wolne środki finansowe. FS Global jest produktem wszechdostępnym. Sprzedaje go wiele sklepów, nawet na Amazonie można znaleźć dzieło teamu PILOTs. Dystrybuuje go też Flightsim shop, Aerosoft itp. Produkt można kupić również w naszym rodzimym Pilots.pl, gdzie ugoszczą nas naszym ludzkim językiem. Produkt dostępny jest tylko i wyłącznie w wersji BOX, co oznacza, że chcąc go posiadać musimy zwrócić się do jednego z powyższych sklepów i otrzymać dodatek do serii FS pocztą (chyba, że sami się pofatygujemy). Aha, jeszcze jedna sprawa – recenzja produktu powstała już po wydaniu patcha optymalizującego dla FS X (FS X SP1), co pozwoliło też na głębsze podziwianie zmian wniesionych do programu przez FS Global 2008 dzięki większej liczby klatek :-). Dla osób, które nie znają serii FS Global, warto też dodać, że już parę lat temu wyszedł taki produkt oznaczony jako FS Global 2005 (zdaje się był to rok 2004). Na pewno nowsza wersja przejęła część wartości z poprzedniego wydania, jednak jak twórcy się chwalą, nowa odsłona jest dokładniejsza i wykonana od nowa na podstawie zupełnie nowych danych SRTM uzyskanych z NASA pod koniec roku 2006 (czyli sprawa dość aktualna, choć tak szczerze co mogło się zmienić w skorupie ziemskiej na przestrzeni 3 lat, nie licząc wdzierającego się morza i kradnącego nam plaże na wakacje – ale tego akurat z lotu ptaka raczej nie widać aż tak jak z dołu). 

 

obrazek

obrazek

Powyżej obraz przedstawiający pokrycie mesh'em typu SRTM defaultowego FS X i FS X wraz z FS Global 2008. I konkurs - znajdź różnicę na obu obrazkach ;)

Ale właściwie co to jest? FS Global 2008 to produkt zmieniający nam siatkę terenu we Flight Simulatorze. Coś co bardzo urealnia wartości optyczne FS’a. Osobom, które latają VFR już rozszerzyły się oczka. Ale od razu nasuwa się pytanie – Mesh? To tylko mesh? Tak, zgadza się. To tylko mesh (czyli wysokościowa siatka odchyleń ukształtowania terenu), który tak na marginesie można znaleźć w sieci. Po części jest to prawda ale też i nie do końca. Darmowe scenerie z nową siatką najczęściej są wycinkami jakiegoś terenu, o bardzo różnej też rozdzielczości. Te lepsze oferuje też nam firma FS Genesis, ale to też części, za które już trzeba płacić i to osobno. Seria FS Global, jak sama nazwa nam wskazuje pokrywa cały świat. Instalujemy raz i zapominamy o jakimś szukaniu jakiś fragmentów siatek terenu, które i tak będą albo w pewnych momentach niekompatybilne albo nie znajdziemy wszystkiego. Proste, łatwe i dobre, no ale trzeba zapłacić. Rozdzielczość jaką wnosi nam nowy FS Global 2008 to 19m (dzięki J. De Ferranti), co oznacza naprawdę dokładne odwzorowanie pofałdowania ziemi. Jeśli porównamy sobie to do FS Global 2005 od razu widzimy, że faktycznie rozdzielczość została poprawiona prawie 4-ro krotnie, no i sam FS X też już pozwala na dokładniejsze odzwierciedlenie siatki ukształtowania terenu dzieki suwakom w menu Settings (a nie modyfikacjom pliku txt jak w FS2004). Połączenie obu produktów może wywołać błogi uśmiech na naszych twarzach – pod warunkiem, że lubimy nisko latać, choć dla tych z wyższych flight level’i FS Global też może być bardzo ciekawym dodatkiem.

obrazek

Czas wzbić się w powietrze, w tle pofałdowanie terenu z FS Global 2008

Co ciekawe produkt wydany jest w jednym pudełku ale w którym znajdziemy dwie wersje FS Global 2008 – dla najnowszego dziecka od Microsoftu FS X i dla poczciwego FS 2004 (twórcy piszą też o całkowitej kompatybilności wersji FS2004 dla FS2002). Może zatem warto by się zrzucić na jedno pudełko i podzielić z kumplem używającego innego symulatora (pod warunkiem, że dokupimy dodatkową licencję na drugą część produktu, info: steve@fly2pilots.com )? Sama instalacja nie nastręcza problemów. Ciekawostką jest fakt, że mamy dwa nośniki z zapisem po obu stronach krążka – należy się zatem obchodzić z nimi ostrożnie. Razem w pakiecie znajduje się aż 6 dvd oraz krótka ulotka na temat instalacji. Tak, tak – 6 dvd. Świadczy to faktycznie o potężnej ilości danych w FS Global 2008. Dla poszczególnych wersji FS’a przeznaczone są 3 krążki dvd. 

obrazek

Po instalacji FS X zwiększa nam się o 13Gb – tak więc wolnego miejsca na dysku musimy mieć sporo. Osobno instalujemy wersje dla FS X i FS2004 w związku z różnym formatem danych odczytywanych przez symulatory. Sama instalacja troszkę przebiega, zatem spokojnie możemy wyjść na „pogaduchy” do blond sąsiadki. W końcu transfer 13GB danych (a z tego co pamiętam przy instalacji wymagane jest min. 15Gb wolnego miejsca na dysku) to nie byle co. Po instalacji takiego pakietu dobrze też zdefragmentować sobie jakimś profesjonalnym programem dysk z dodatkiem i FS X'em.

obrazek

Stara Dakota i Afryka

Sam defaultowy FS X i tak nie odwzorowuje danych SRTM w całości, jedynie Europę, Amerykę Północną, wschodnią część Azji i Australię (patrz wyżej). Pozostałe dane zaczerpnięte są z innego źródła. FS Global obejmuje prawie cały świat i robi to szczegółowiej dzięki większej rozdzielczości odwzorowanego terenu.

obrazek

Austriackie Alpy

 
Po instalacji najlepiej wybrać swoje ulubione scenerie. Jedną z nich u mnie jest lotnisko w Innsbrucku okalane charakterystycznym masywem górskim z północy i delikatniejszym stokiem południa z wąskimi gardłami. Obszar który może urzec widokami i jest niezłym wyzwaniem dla pilotów. Ponieważ scenerię kojarzę też dobrze z defaultowego FSX (chyba było to pierwsze lotnisko które odwiedziłem w FSX zaraz po instalacji) mogłem od razu powiedzieć „wow”. Co ciekawe, dzięki FS Global 2008 pojawiają nam się też poszczególne wysepki, które wynurzyły się z wody dzięki nowszej i bardziej rzeczywistej elewacji terenu (np. w jeziorach). Poniższe screeny zostały wykonane z ustawieniami w FSX: mesh complexity – 80%, resolution of mesh - 19m.

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

Nasze Tatry za to nie powalają na kolana, oczywiście wyglądają lepiej niż te znane z FSX prosto z półki, jednak ustępują meshowi polskiego autora do FS2004.

obrazek

Za to dość ładnie wyglądają standardowe pofałdowania terenu. Poniżej Afganistan oraz zachodnie wybrzeże USA.

obrazek

obrazek

Prawdziwym majstersztykiem jest FS Global 2008 wraz w połączeniu z jakimiś fotosceneriami. Poniżej cztery screeny podczas wycieczki po Szwajcarii (Swiss Pro.). Trzeba przyznać, że FS X daje obrazy prawie jak z reala, a FS X to przecież dopiero raczkujący produkt w naszych domowych zagrodach. Chyba czas na zmianę komputerów i kart graficznych by cieszyć się w pełni tym co za pleksiglasem w FS X i jego potencjałem.

obrazek

obrazek

obrazek

obrazek

Szwajcaria, Austria, część Francji czy Włoch - to wymarzone miejsca do lotów VFR, teren jest na tyle ciekawy, że można zapomnieć o wskazówce paliwa. Poniżej lotnisko w Saltzburgu, Cessna 182Q i w tym wypadku autogen na maksa, ale proszę nie pytać ile było klatek przy wygładzaniu x8 i anizo x16... no dobra, 12-14 :-D. Niemniej FS X z FS Global 2008 wygląda cudnie, a przecież pozostałe rzeczy są default ...

obrazek

Zostając jeszcze na chwilę w Europie poniżej Sycylia (free sceneria - Enna Madonie foto + FS Global X)

obrazek

Ciekawie też kształtują się wyspy Orcas, które śmiało możemy patrolować "Boberkiem"

obrazek

No i kolejny majstersztyk, ten pierwszy screeny to jeszcze DX9 a nie Dx10 - Kanada ;), teren równie wymarzony do niskich lotów wśród górzystych terenów. Na wycieczkę można wybrać się np. darmowym FU-24, który jest niekoniecznie samolotem turystycznym, niemniej z dużym klimatem. Wrażenia za oknem murowane.

obrazek

obrazek

obrazek

Podsumowanie

Niewątpliwie największym minusem produktu jest jego cena u nas kształtująca się na poziomie 214zł (czerwiec 2007) co dla przeciętnego zjadacza chleba w PL jest dość i tak sporo, w Europie na poziomie 60Eu. Nie jest to mało. Z drugiej strony patrząc na ceny konkurencji (np. FS Genesis, R.Toburet itp.) gdzie mamy wycinki sprzedawane osobno cena ta wydaje się bardzo atrakcyjna, ponieważ komplet meshy gdzie indziej, a kupowanych osobno znacznie przerasta owe 60Eu. Wydatek ten z czasem może się opłacić, ponieważ po instalacji zapominamy o zasysaniu dodatkowych scenerii z siatką typu Mesh bo chcemy polatać np nad Włochami. Mamy przecież cały Świat, który teraz tylko czeka by go na nowo odkryć w nowym symulatorze lotu. 

Produkt też ma parę drobnych innych wad, np. zdarzyło się, że z morza wystawał gdzieś jakiś mały trójkąt (Południowa Francja) - najprawdopodobniej jakiś bug w odczycie siatki przez Satelitę podczas skanowania terenu. Również lotnisko w Kabulu było poniżej drzew (błąd FS'a). Są to jednak rzadkie przypadki i w 95% nie doświadczymy żadnych uchybień, a nowy teren z FS Global 2008 wygląda po prostu wspaniale. Twórcy oddają też wersje do FS2004, który przez jeszcze długi czas będzie symulatorem numer 1 dla wielu z Nas. Wg mnie produkt zasługuje na piątkę, gdyż jest sam w sobie bardzo dobrze zrobionym i bardzo dobrym wizualnie addonem do FSX. Minusem jest niestety cena, za co też odejmuję pół punkcika, ostateczny werdykt 4.5 i sądzę, że produkt można polecić bez wahania osobom, dla których wydanie owych 200zł nie nastręcza problemów. Na pewno kupujący nie będą zawiedzeni.

Nie zauważyłem też by FS Global 2008 w jakiś sposób wpłynął mi na FPS'y, przy ustawieniach jakie podałem wyżej oraz Autogen Normal i złożoność scenerii Dense całość oscyluje z FSX SP1 w przedziale 22-28 (blokada na 28 klatek) klatek w zależności od obiektów na ziemi (scenerie 28, duże lotniska 22).

Recenzja FS Global w języku angielskim ukazał się też w maju 2007 na Flightsim, można ją przeczytać pod adresem TUTAJ (w tym screeny porównujące FSX z i bez FS Global). Pozdrawiam

 

3.06.07 YoYo

obrazek

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims

 

Dodatkowe screeny z porównań na stronie producenta TUTAJ.

 

Produkt można kupić w sklepie Pilots.pl TUTAJ

lub na www dystrybutora Aerosoft TUTAJ

obrazek

Katana X od Aerosoft nad darmową fotoscenerią wyspy Ohau (Hawaje) + oczywiście FS Global X.


Komputer testowy:

  • procesor- AMD Athlon 64 3500+ (Socket 939) OC 2520Mhz

  • płyta główna- MSI K8N Neo4-FI (nForce4Ultra)

  • pamięć- 1024 MB (Dual Ch. DDR400 Geil, CL 2.5)

  • grafika- GeForce GF7800GTX OC 256Mb, PCI-E x16 (3Dmark06: 4877 3Dmark05: 8447, 3Dmark03: 17072)

  • dźwięk- Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Music + głośniki Logitech 5.1 model X-530 

  • dysk- Samsung SP0812N (80Gb, 7200 RPM, Ultra ATA133 - system) oraz Seagate Barracuda 7200.9 Ultra ATA, 250 Gb - FSX

  • system- Windows XP Professional SP2

  • TrackIR 4 Pro + Vector Pro

  • joystick: Logitech Force 3D 

  • pozostałe kontrolery: Saitek X45+Throtlle Quadrant CH Products, CH Pedals USB, 

  • moduły panelowe: FS LCD, Go Flight GF-P8

Software: 
ndz., 03/06/2007 - 00:00 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu