Subscribe to YoYoSims RSS
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FS2004: Venice (Lago)

VENEZIA... 

obrazek

Przez wieki symbol potęgi handlu i pieniądza … ale też rozpusty i moralnego upadku …

to chyba właśnie dlatego czuję się tam tak dobrze :-))) 

Miasto które może przyprawić o zawrót głowy atmosferą i nagromadzeniem bezcennych zabytków na jednostce powierzchni, ale też - już tak ciut bardziej przyziemnie – tłumami turystów i cenami  ;-)

obrazek

Dość powiedzieć że ceramiczna gondola długości ok. 40 cm na którą miałem chrapkę - na zdjęciu powyżej, (była tak fantazyjnie zagięta …… no dzieło sztuki po prostu)  kosztowała 9600 euro (słownie: dziewięć tysięcy sześćset) Już nawet wyciągnąłem portfel ale wtedy zauważyłem że pani sprzedawczyni zamiast stringów ma jakieś majciochy i do tego jeszcze rajstopy zamiast pończoch!!!! Skandal. Ja nie Szmajser na rajstopy nie polecę. No i ochota na zakup przeszła... 

obrazek 

To nie pamiątkowa pocztówka z wakacji, to widok wirtualnej Wenecji pod FS2004.

No dobrze ale niech takie szczegóły nie psują nam wizerunku Najjaśniejszej. Miasto jest wyjątkowe pod każdym względem … muszę powiedzieć że gdy pierwszy raz do niego jechałem to miałem ambiwalentne uczucia. Generalnie nie lubię rzeczy które się wszystkim podobają (wyjątek – unikalny talent aktorski panny Sylvii Saint). No i jechałem z nastawieniem że zobaczę disneyland dla japończyków. Ale na miejscu …. Najjaśniejsza powaliła mnie na kolana. Może jest to także kwestia zboczenia zawodowego … choć w sumie każdego powinno powalić miejsce gdzie mieszają się wpływy łacińskiego Zachodu i bizantyjskiego Wschodu, miejsce gdzie niezwykłe, mauretańskie niemal w wymowie ornamenty późnogotyckich maswerków nad Canale Grande sąsiadują z boskimi w proporcjach dziełami oświeconego Palladia czy Longheny…, gdzie dzieła wielkiego Tycjana wiszą w miejscach dla których zostały namalowane (a to jest coś zupełnie innego niż oglądać te same dzieła w muzeach!), gdzie Verrocchio wciąż poraża nas brutalną wręcz mocą bijącą z oblicza Colleoniego, gdzie młody Durer chłonął ducha renesansu, który tak wyraźnie pobrzmiewa w jego późniejszej, gotyckiej wszak z początku twórczości …… echhhh rozmarzam się. Tak czy inaczej miejsce jest niezwykłe. Niemniej jego blask gaśnie ….. we fleszach tłumów jednodniowych turystów ‘zaliczających’ kolejny etap wycieczki do słonecznej Italii  :-/   Jaka jest rada …?

Przyjechać do Wenecji nie w sezonie, na parę dni, i koniecznie nocleg w mieście (a nie na stałym lądzie). Dopiero wtedy, bez presji czasowej, po godz 17-18, kiedy to hordy jednodniowych turystów wracają skąd przyszły, a zachodzące słońce nadaje wszechobecnym nad laguną mgiełkom lekko różowawy kolor (tak często oglądany w dziełach weneckich artystów , można posmakować tego miasta i przez otwarte okno hotelu wsłuchać się w jego tętno nie bezczeszczone tupotem dziesiątek tysięcy butów turystów …….

Hmmmm miałem atak Graf o’Manna właśnie  ;-)))))

No dobrze ale tematem ma być Wenecja …. ale w FSie, autorstwa niezrównanej w produkcji dodatków ‘lokalizacyjnych’ włoskiej firmy Lago   :-D

Jak widzicie mam do tego miasta duży sentyment, podyktowany także względami osobistymi, i dlatego jak zobaczyłem to:

http://www.lagosim.com/default.asp?act=scheda&p=100042&lang=eng

to pomyślałem że zawsze chciałem mieć takie coś pod swoimi skrzydłam ….

obrazek

Jako że uważam iż (jeśli chodzi o simy i dodatki do nich) to należy płacić za oryginały (z prostej przyczyny – jak nie będziemy płacić to ich produkcja się nie będzie opłacać i nie będziemy dostawali takich cacek jak omawiane - proste), to wysupłałem 25 eurasków i posłałem gdzie trzeba. W międzyczasie ściągnąłem plik, i gdy po paru minutach mailem przyszło mi hasło, byłem gotowy do instalacji. Instalacja przebiega szybko i sprawnie – samoinstalujący się plik .exe w ciągu kilkunastu sekund załatwia sprawę.

No i ruszamy – razem ze scenerią otrzymujemy kilka ‘sprefabrykowanych’ lotów, więc szybkie ‘wskoczenie’ w naszą nową scenerię nie sprawia problemu.

Tradycyjnie do takich lotów widokowych i szybkiej ‘inspekcji’ nowej scenerii wybrałem mojego ulubionego Ryana STA niezastąpionych Billa & Lynn Lyonsów.

Korekta usadowienia w kokpicie, mieszanka: rich, magneta: both, zapłon, klapy i startujemy.

To co zobaczyłem mnie powaliło. Wcześniej wielokrotnie przelatywałem nad defaultową Wenecją i zawsze mi było żal że takie cacuszko jest tak olane …. A teraz zobaczyłem ku rozkoszy niegodnych oczu Wenecję wypisz wymaluj tak jak wygląda. Razem z miastem dostajemy niezwykle szczegółowo oddany port lotniczy Tessera i małe trawiaste lotnisko San Nicolo na Lido – idealne do kilkunastominutowych lotów widokowych jakimś kaszlaczkiem typu np. Tiger Moth. Poziom szczegółowości oddania portu Tessera powala na kolana. Zresztą myślę że screeny na stronce lago mówią za siebie …

Ale skupmy się na mieście. No coś nieprawdopodobnego. W trzech wymiarach zostały wymodelowane uliczki, kanały, bloki kamienic, mosty, wszystkie najważniejsze zabytki - łącznie z kolumnami z figurami św. Maurycego i weneckiego lwa na Piazzetta!!! Są nawet flagi przed bazyliką na Piazza San Marco, a dzwon na szczycie dzwonnicy San Marco porusza się! No naprawdę lot na niskim pułapie nad uliczkami i kanałami Wenecji dostarcza niesamowitych wrażeń. Zwracają uwagę świetne tekstury budynków. Praca włożona w tak szczegółowe oddanie konkretnych kamienic musiała być ogromna.

obrazek

Na Canale Grande i w bezpośrednim otoczeniu miasta oddany jest ruch wodny – w sposób dwojaki: albo jako model 3D (naprawdę duża mnogość typów – od wielkich wycieczkowców do małych motorówek, a nawet gondoli!), albo jako płaska tekstura, która z tysiąca metrów wygląda znakomicie, ale z 40 m bardzo średnio szczerze mówiąc. Troszkę brakuje dynamicznych aspektów scenerii – takich jakie widzimy w Emma Field (też z Lago). Motorówki i statki tkwią nieruchomo, wyglądając jak zabawki porozkładane na dywanie. Niemniej myślę że jest to wynikiem trade-offu pomiędzy atrakcyjnością scenerii a możliwościami komputerów które to mają potem za przeproszeniem pociągnąć. Inną tego typu rzeczą (do czego autorzy się otwarcie przyznają) jest wymodelowanie kanałów jako ‘ziemi’ a nie ‘wody’. Tzn nie ma możliwości przepłynięcia motorówką czy wodnosamolotem. W pewnym momencie motorówka nam się zatrzymuje a potem zaczyna się po prostu ‘ląd’ z teksturą wody i ‘wodnymi’ obiektami. IMHO przynajmniej Canale Grande mogła być jednak ‘woda’. Przepłynięcie się po nim motorówką byłoby fantastyczną zabawą i świetną okazją do podziwiania wyników ciężkiej pracy panów z Lago. Oprócz tego czasem moje FSowe tekstury wody są jasne (np. o świcie) i wtedy granica między wodą i ‘wodą’ w kanałach jest mocno widoczna i psuje efekt. Oczywiście jeśli jesteście zwolennikami nowoczesnych ‘linerów’ to tych rzeczy nie zobaczycie pewnie ani z pułapów przelotowych ani ze ścieżek podejścia na Tessera, ale jeśli tak jak ja lubicie wycieczkowe loty samolotami międzywojennymi z tzw. „Złotego Wieku” awiacji, to te w sumie drobiazgi mogą drażnić. Jak już jestem przy obiekcjach, to powiedziałbym że grobla łącząca ląd stały z Wenecją jest, w porównaniu do filigranowej architektury miasta, zbyt toporna i jakaś taka masywna. Zresztą może marudzę oceńcie sami na screenach.

Ale dość marudzenia wracamy do plusów. Czymś co bardzo dodaje życia scenerii są pojedyncze dymy z kominów  unoszące się jakby od niechcenia nad miastem. No to jest Moi Drodzy miodzio …. zwłaszcza o świcie efekt jest po prostu znakomity. Duże brawa.

Tekstury nocne …. ojojojoj no cacy :-P   Zwłaszcza oświetlenie bulwaru ciągnącego się od Pałacu Dożów robi wrażenie – pięknie widać że bulwar jest oświetlony pojedynczymi latarniami. Z wysoka Wenecja w nocy jarzy się jak węgle w ognisku. Super.

I znowu grobla łącząca Wenecję z lądem ciut zbyt zwraca uwagę jaskrawością świateł widocznych z bardzo daleka …. ale w końcu nie latałem nocą nad Wenecją w realu i nie wiem – może to tak wygląda.

obrazek

Hmmm co jeszcze …. smaczku Wenecji dodaje grzebień Alp na horyzoncie za równiną Veneto (jak się nazywa ten region) – tylko oczywiście trzeba znaleźć sobie odpowiedniego ‘mesha’ bo jak wiadomo defaultowo ukształtowanie terenu w FSie jest cieniutkie …. a kto latał nad północnymi Włochami to wie że bardzo charakterystyczną cechą ukształtowania terenu jest tam to że Alpy się ‘kończą’ i nagle zaczyna się praktycznie idealnie płaska równina, zupełnie prawie bez jakichś „form przejściowych”.

Podsumowując ….. sceneria Wenecji z Lago jest naprawdę znakomita i IMHO warta każdego zainwestowanego o w nią eurasa. Jest parę ‘ale’ – ale ‘ale’ są zawsze  ;-)

Największe wg mnie zalety to:

- niezwykła szczegółowość scenerii – zarówno miasta jak i lotnisk

- znakomite tekstury budynków

- smaczki takie jak dymy z kominów czy ruszający się dzwon

- świetne tekstury nocne

 Wady:

- „zgubiona” wieża przy kościele San Giorgio Maggiore – zapomnieli jej zrobić najwyraźniej ale w necie można ją znaleźć ponoć jako darmowy patch

- płaskie, sztuczne w wyglądzie tekstury stateczków

- brak dynamicznej scenerii

- Canale Grande potraktowane jako ziemia z teksturą wody

I to chyba byłoby na tyle. Nie wspominałem jeszcze o zmorze wszystkich graczy zawsze, czyli syndromie ‘be sure to upgrade your computers’. Jak się można spodziewać taka masa obiektów obciąża kompa dość znacząco i z detalami ziemi wody chmur i samolotu na maxa troszku haczy …   No cóż … coś za coś …

obrazek

Na koniec dodam tylko że (przynajmniej ja) klasę Wenecji z Lago poznaję po tym, że moje zainteresowanie tą scenerią nie ograniczyło się do okresu nowości kiedy to każdy nowy add-on fascynuje, ale i teraz, kiedy trochę czasu już minęło, z wielką przyjemnością do Wenecji wracam i za każdym razem nie mogę wyjść z podziwu i gapię się na Najjaśniejszą jak Jojek na chomika.

Bene

Finito

Świerczek

Software: 
wt., 31/01/2006 - 00:00 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu