Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FS2004: T-34 B „Mentor” (Carenado)

Beechcraft: Carenado T-34 B „MENTOR” 

 obrazek
 
  ...choć oznaczenie (T-34) tego samolotu nawiązuje swoją bliskością do pewnej „bestii ze wschodu”, to jednak (na szczęście) w tym przypadku absolutnie nie będziemy mieli do czynienia z czołgiem!
 
Tym razem swojej ocenie poddałem wspaniale wykonany dodatek do Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight. Bohaterem recenzji jest model samolotu treningowego T-34 „MENTOR” wydanego przez zespół Carenado www.carenado.com.Tradycyjnie już recenzję rozpocznę od mini monografii samolotu T-34 „MENTOR”.
 
T-34 „MENTOR” - mini monografia samolotu.
 
Firma BEECH w roku 1948 z własnej inicjatywy zbudowała dwumiejscowy samolot szkolny, który był modernizacją BONANZy z motylkowym usterzeniem. Maszyna ta otrzymała oznaczenie: BEECH model 45 MENTOR. Zbudowano trzy takie prototypy z silnikami o różnej mocy, które w roku 1950 otrzymały od USAF wspólną nazwę YT-34. USAF przeprowadziło trzyletnie testy, zdecydowano się wreszcie 4 marca 1954 r. Stosować model 45 do podstawowego szkolenia lotniczego jako samolot treningowy T-34 „MENTOR”. Zbudowano ostatecznie 450 egzemplarzy. 17 czerwca 1954 r. US NAVY postanowiła wymienić silnik tłokowy „MENTOR”a na silnik turbośmigłowy. Wybrano PT6A-25 firmy PRATT & WHITNEY Aircraft of Canada. Pierwszy T-34C „TURBO MENTOR” rozpoczął swą służbę w listopadzie 1977 r. Liczne egzemplarze T-34 były eksportowane i jeszcze obecnie są wciąż eksploatowane na całym świecie. Zbudowano ponad 1200 egzemplarzy tego samolotu.
 
obrazek
 
T-34B „MENTOR” - ocena dodatku do Microsoft Flight simulator 2004 A Century of Flight
 
   Autorami „MENTOR”a jest zespół Carenado www.carenado.com Oprócz „MENTOR”a zespół ten tworzy również inne wspaniale wykonane modele samolotów treningowych oraz turystycznych do symulatora Microsoft flight Simulator 2004 A Century of Flight.      
  Z zakupem modelu „MENTOR”a nie ma żadnego problemu, wystarczy odwiedzić jeden z większych sklepów internetowych zajmujących się dodatkami do serii Flight Simulator, mam tu oczywiście na myśli Simmarket. Cena „MENTOR”a nie należy do wysokich, obecnie wynosi 17  w wersji download. Warto jest odwiedzać Simmarket, ponieważ można tam trafić na atrakcyjne promocje. Ogromnym zaskoczeniem było dla mnie to iż nie dostajemy żadnego numeru rejestracyjnego! Jest to duży plus gdyż nie musimy myśleć o wielokrotnej i uciążliwej aktywacji przez internet, ale tak jak pisałem we wcześniejszych moich recenzjach rozumiem autorów którzy zabezpieczają się w ten sposób.
 
obrazek
 
Otwarta osłona kabina i wiatr we włosach - szkoleniowy T34 Navy
 
   Instalacja „MENTOR”a przebiega bardzo szybko i bez problemów, deinstalator (Uninstaller) dodatku nie wyklucza się z innymi tego typu plikami, więc możemy cały proces instalacji wykonywać z zamkniętymi oczami. Instalacja na innych partycjach jak C: przebiega też bez jakichkolwiek problemów.
 
  Po instalacji „MENTOR”a należałoby zapoznać się z dość obszerną  dokumentacją dołączoną do modelu. Dokumentacja robi spore wrażenie szczególnie edytorskie, wykonana została na bardzo wysokim poziomie, jest kolorowa i co najważniejsze przejrzysta! Chociaż jestem zwolennikiem oryginalnych manuali, to w tym przypadku muszę zweryfikować swoją opinię. Dokumentacja wirtualnego T-34 jest „składanką” i oczywiście nie jest w stanie zastąpić oryginalnego manuala, jednak ta zawiera absolutne minimum tych wiadomości, które są nam niezbędne w symulatorze. Podoba mi się to, że dokumentacja została podzielona na mniejsze części: History Mentor Carenado, Performance Mentor Carenado, Cockpit Guide Mentor Carenado, Checklist Mentor Carenado. Jest to ważne w przypadku kiedy decydujemy się na wydrukowanie dokumentacji. Nie musimy wtedy drukować „kobył” czy „wyrywać” tematów z kontekstu manuala.
 
  W symulatorze mamy do wyboru dwie wersje „MENTOR”a. Jedną z nich jest wersja „MENTOR”a w malowaniu NAVY z trójłopatowym śmigłem oraz wersja T-34 w naturalnym kolorze polerowanego metalu.
  Tekstury zewnętrzne „MENTOR”a zarówno w wersji NAVY jak i polerowanego metalu robią bardzo pozytywne wrażenie na oglądającym. Wykonane są (według mnie) w technice foto realistycznej jak i tradycyjnej grafiki. W teksturach bardzo ładnie „odbija” się światło tworząc przy tym ciekawe refleksy. Ogólnie można rzec, że tekstury są bardzo ładnie i dokładnie wykonane.
 
obrazek
Kolejny przykład malowania, a w zasadzie jogo braku na T34 z Carenado, należy zwrócić uwagę na świetną imitację różnej kolorystyki blach
 
   Model 3D jest wykonany przepięknie. Wymodelowany został perfekcyjnie, nie widać na nim załamań, choć dużo tutaj „dają” tekstury foto realistyczne. Model 3D jest wykonany na ogólnie wysokim poziomie płatnych dodatków i w zasadzie nie odbiega od standardów innych tego typu modeli samolotów z napędem tłokowym, jak choćby JAK-3 CaptainSim.    W modelu 3D nie pominięto niczego, aczkolwiek zabrakło mi modelu 3D silnika samolotu.       Uwzględnione zostały wszystkie detale nawet te najdrobniejsze, kadłub, płat, lotki, klapy lądowania, podwozie przednie i główne, piloci, i właśnie  w tym miejscu zatrzymamy się na dłużej. Piloci zostali wykonani, a raczej wymodelowani fantastycznie! W zasadzie w żadnym z dodatków, które miałem okazję widzieć piloci nie byli wykonani na tak wysokim poziomie! Po prostu są to zminiaturyzowani "wirtualni" ludzie.. Kombinezony pilotów zostały „skrojone” w technice foto realistycznej,  widać na nich wszystkie szczegóły takie jak np.: naszywki czy załamania materiału na których w fantazyjny sposób układa się światłocień. Animacja pilotów to prawdziwe mistrzostwo, piloci cały czas są animowani, jest nawet różnica w animacji pilota i ucznia! Model 3D pilotów oraz ich animacja została wykonana na najwyższym poziomie i jak do tej pory nikt jeszcze tego nie „przeskoczył”. Poprzeczka została „zawieszona” bardzo wysoko!
 
obrazek
Szykująca się do startu w pełni animowana załoga Mentora, uczeń oraz instruktor. Czy ten samolot ma wdzięk? Raczej nie, ale nie takie było jego przeznaczenie. Mentora najlepiej porównać do naszego TS-8 Bies.
 
  Animowane są już standardowo takie elementy jak: osłony kabiny pilota i ucznia, lotki, klapy do lądowania, ster kierunku i wysokości, pokrywy wnęk podwozia przedniego i głównego, golenie podwozia przedniego i głównego, amortyzatory oraz zastrzały. Reflektory do lądowania w nocy, światła pozycyjne. Wnętrze kabiny samolotu oczywiście możemy podziwiać zarówno z zewnątrz jak i od wewnątrz, widoczne są nawet refleksy w postaci odbijających się zarysów przyrządów na wiatrochronie i osłonie kabiny pilotów.
 
obrazek
 
obrazek
 
obrazek
Trzy screeny przedstawiające świetnie wykonany, fotorealistyczny kokpit 3D, panel przedni ucznia oraz widok do tyłu, a także nocne oświetlenie z pozycji instruktora (ten panel też jest w pełni wymodelowany!)
 
  Kabiny 3D i 2D wykonane zostały na bardzo wysokim poziomie. Cieszy mnie fakt iż autorzy nie zawęzili się tylko do wykonania kabiny 3D czy 2D. Tutaj mamy możliwość „przełączania” się pomiędzy obydwoma rodzajami kabiny. Tekstury paneli kabiny 2D jak i kabiny 3D wykonane zostały również techniką foto realistyczną i nie mam podstaw aby cokolwiek im zarzucić. Są bardzo dokładne i w dużej rozdzielczości tekstury! Wysoki poziom wykonania kabin 3D i 2D należy do nielicznych, ponieważ zarówno w kabinie 3D jak i na panelach 2D mamy możliwość interaktywnej ingerencji w pracę poszczególnych przyrządów samolotu. Obydwa rodzaje kabin są prawie w 100% interaktywne! Mogę natomiast zapewnić czytelników recenzji, iż wszystkie interaktywne AZSy, przełączniki i przyrządy pracują jak najbardziej poprawnie i nie ma sensu więcej na ten temat pisać. Muszę przecież „coś” zostawić dla chętnych zakupu „MENTOR”a.
 
obrazek
Podchodzący do lądowania T34 Mentor na lotnisku wojskowym, otwarcie owiewki daje bez porównania lepszy widok.
 
   Dźwięk jest standardu 5.1, podejrzewam iż został nagrany na podstawie dźwięków prawdziwego „MENTOR”a. Dysponując zestawem z głośnikiem nisko tonowym można wydobyć z dźwięków silnika T-34 swoiste „mruczenie”. Choć jest to raczej pobłażliwe podmiałkiwanie małego kotka w porównaniu z rykiem lwa czyli silnikiem WK JAKa-3, oczywiście nie zapominajmy o tym że były to zupełnie inne silniki.
 
  Model lotu programowany był na podstawie charakterystyk prawdziwego samolotu, czego dowód znaleźć można w jednym z manuali. „MENTOR”em lata się bardzo przyjemnie, jest to naprawdę bezpieczna maszyna, w końcu to samolot treningowy. Jest dosyć odporny na przeciągnięcia, trudno jest go wprowadzić w niekontrolowany korkociąg. Do wykonywania prostych figur pilotażowych jest po prostu stworzony! Przy starcie i lądowaniu również zachowywał się bardzo poprawnie. Według mnie jest też doskonałym samolotem do zapoczątkowania przygody z symulatorami. Znam osobiście osobę, która dzięki T-34, dała się „wciągnąć” w wir Flight Simulatora.
 
obrazek
 
   Podsumowując „MENTOR”a polecam każdemu kto pragnie posiadać w swojej kolekcji pięknie wymodelowany samolot treningowy. Jako dodatek do Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight, wyznaczył nowe standardy np.: wymodelowanie i animacja pilotów czy wykonanie kabiny pilota i ucznia na bardzo wysokim poziomie. W mojej ocenie model ten nie odbiega jakością od B-25J „Briefing Time” ze stajni MAAM, a trzeba wziąć to pod uwagę, że „Mitchell” uzyskał u mnie najwyższą ocenę (niebawem... MAAM DC-3/C-47).
 
Więcej screenów można znaleźć TUTAJ
 
Specjalne podziękowania kieruję dla Simmarket
 
Pozdrawiam, Kołodziejski Dariusz

Konfiguracja komputera:
  • System operacyjny – Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition PL.
  • Procesor - Athlon 2800XP+, 333 MHz FSB
  • Pamięć operacyjna - 1,5 GB RAM Dual Channel (3x512MB RAM, Kingston 333MHz, CL2,5).
  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400.
  • Karta graficzna – Leadtek Winfast A 350XT TDH, GeForceFX 5900XT, 128MB, 8xAGP.
  • Dźwięk – nVidia Sound Storm 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580.
  • Monitor LCD AG Neovo F-417.
  • Kontroler – CH Product's Flight Sim Yoke USB +Pro Pedals USB, Saitek X45.
  • TrackIr2 + TrackHat.
  • Przy wykonywaniu zrzutów ekranu używamy - Anticyclone ActiveCamera 2004 v2.0.
 
Literatura:
  •      R. Niccoli, „SAMOLOTY Najważniejsze typy Najciekawsze konstrukcje”, DOM WYDAWNICZY BELLONA, Warszawa 2001.
  •     „Encyklopedia Lotnictwa”, Wydawnictwo GEMINI POLAND, AEROSPACE PUBLISHING Ltd. 1992.  
Software: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu