Subscribe to YoYoSims RSS
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FS2004: Cessna 206 (Carenado)

obrazek

Carenado Cessna U206G Stationair 6 II Amphibian and Cargo version (download) – recenzja dodatku do Microsoft Flight Simulator 2004/ X w wersji „do pobrania”.

Od czasu ukazanie się recenzji Carenado Cessna 182 Skylane minął już przeszło rok. Jakiś czas temu redakcja YoYosims otrzymała do recenzji najnowszy produkt firmy Carenado, Cessna U206G Stationair 6 II Amphibian and Cargo version (download).

obrazek

Samolot Cessna 206/ 207 – krótka monografia.

Cessna model 206 wywodzi się z modelu 185. Samolot ten został poddany zasadniczym modyfikacjom do których zaliczyć należy:

1. Podwozie z kółkiem przednim.

2. Usterzenie poziome.

3. Klapy lądowania

4. Drzwi ładowni w wersji transportowej samolotu.

5. Zastosowanie mocniejszego silnika.

W roku 1969 wzbił się w powietrze pierwszy egzemplarz modelu 207 wyprodukowany seryjnie, który jest już samolotem siedmiomiejscowym z drzwiami transportowymi znajdującymi się po prawej stronie kadłuba. Oba modele Cessny, zarówno 206 jak i 207 mogą latać ze zdemontowanymi drzwiami transportowymi. Mają możliwość zrzucania ładunków z powietrza, umożliwiają wyskoczenie skoczków spadochronowych lub wykonywanie zdjęć lotniczych. Wersje z silnikami turbinowymi to: Stationair 6, 7 i 8. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie firmowej Cessny: http://cessna.com/

obrazek

Twórcami modelu „Cessenki” jest grupa osób z dobrze znanego nam Hangaru Carenado. Osobiście muszę przyznać, że dodatki Carenado są coraz lepsze! Wirtualne samoloty Carenado są testowane przez „rzeczywistych” pilotów, co daje nam pewność, że wykonane są naprawdę perfekcyjnie.

Zakupu recenzowanej Cessny dokonać możemy w dwóch miejscach (sklepach). Pierwszym z nich jest „domowa” strona internetowa Carenado: 

www.carenado.com

Drugim jest znany wszystkim Simmarket:

www.simmarket.com

Osobiście polecam właśnie Simmarket, przy okazji zakupu w tym sklepie wraz z produktem otrzymujemy bezpłatne łatki (patche). W przypadku Cessny U206G Stationair 6 II Amphibian and Cargo version będzie to darmowa łatka dostosowująca model do wymagań Microsoft Flight Simulator – X.

obrazek

Instalacja Cessny U206G Stationair 6 II Amphibian and Cargo version przebiega bez problemu. Przypominam, że opis dotyczy dodatku w wersji „do pobrania” (download). W sprzedaży dostępna jest jeszcze wersja „pudełkowa” (box), ale niestety nie miałem okazji jej testować. Model 3D samolotu jest  taki sam, zestawy różnią się zapewne dołączoną „papierową” instrukcji dla wersji „pudełkowej” (box).

obrazek

Wersja „do pobrania” (download) oferuje nam „elektroniczne” instrukcje, które proponuję wydrukować. Jak przystało na Carenado, instrukcje są wykonane bardzo dobrze, na wysokim poziomie merytorycznym oraz graficznym. Recenzowana Cessna U206G Stationair 6 II Amphibian and Cargo version występuje w symulatorze w kilku wersjach konfiguracyjnych UWAGA, nazewnictwo w JĘZYKU ANGIELSKIM:

Carenado Cessna 206 (standardowa wersja samolotu):

1. White-Red Wine-Gold/Pantwheels/2pilots

2. White-Red Wine-Gold/No Pantwheels/1pilot

3. White-Orange-Gray-Red/Pantwheels/1pilot

4. White-Orange-Gray-Red/No Pantwheels/2Pilots 

5. White-Gray-Blue Sky/Pantwheels/2Pilots

6. White-Gray-Blue Sky/No Pantwheels/1pilot

7. White-Gray-Red/Pantwheels/1pilot 

8. White-Gray-Red/No Pantwheels/2pilots

Carenado Cessna 206 Cargo (transportowa wersja samolotu):

1. Carenado Cessna Stationair 6 II Model U206G Cargo Pack without Pant Wheels

2. Carenado Cessna Stationair 6 II Model U206G Cargo Pack with Pant Wheels

Carenado Cessna 206 Float (samolot w wersji na pływakach):

1. Carenado Cessna Stationair 6 II Model U206G Amphibian Extreme Sports

2. Carenado Cessna Stationair 6 II Model U206G Amphibian Bush Plane

obrazek

Tekstury zewnętrzne modelu 3D Cessny 206 wykonane są bardzo ładnie. Autorzy zastosowali bitmapy o fotorealistycznej jakości. Zarówno wewnętrzny jak i wewnętrzny model 3D został wykonany na bardzo wysokim poziomie. Bardzo ciekawie prezentuje się Cessna 206 „na” pływakach, transportowa oraz w charakterystycznych „kapciach”... W tym miejscu można śmiało odwołać się do recenzji Carenado Cessna 182 Skylane. Oba modele jakością wykonania niewiele się różnią. Na uwagę zasługują perfekcyjnie wykonane pływaki oraz ich zastrzały.
Animacja poszczególnych elementów samolotu nie odbiega od normy, to znaczy, że animacji poddano następujące elementy wirtualnego płatowca:

1. Ster wysokości

2. Ster kierunku

3. Lotki

4. Klapy do startu i lądowania

5. Trymery

6. Amortyzatory goleni podwozia przedniego

7. Amortyzatory podwozia głównego

8. Okno kabiny pilota

9. Drzwi, od strony pilota

10. Drzwi transportowe

obrazek

Ciekawie rozwiązano animację oraz „położenie” ładunku w wersji transportowej recenzowanej Cessny. „Klikając” na powierzchnię siedzenia pasażerskiego, spowodujemy pojawienie się skrzyń w miejscu przeznaczonym dla pasażerów. Jest to raczej „bajerek” i nie ma większego znaczenia na zachowanie się samolotu w powietrzu. Ciężko jest w Microsoft Flight Simulator dobrać masę skrzyń, a co za tym idzie zmiany środka ciężkości samolotu.

obrazek

Kabina wirtualna (3D) wg. Carenado została opracowana na bardzo wysokim poziomie, ale uwaga, tylko graficznym! Praca oraz poszczególne funkcje oprzyrządowania pilotażowo-nawigacyjnego pozostawiają wiele do życzenia. Poniżej wyszczególniłem błędy w pracy oraz w funkcjonowaniu oprzyrządowania pilotażowo-nawigacyjnego:

1. Błędna animacja oraz praca przełącznika zbiorników samolotu.

2. Brak funkcji (+), (-) pokręteł całej konsoli radiowej! Aby ustawić np. Kod – 7000 dla lotów VFR w Polsce, na Transponderze należy przejść całą dostępną skalę urządzenia, to jest niedorzeczne! Podobnie jest w radio panelu! To są naprawdę poważne błędy, w monecie kiedy pod uwagę bierzemy realizm a nie grafikę. Wzorem prawidłowej pracy oraz funkcjonowania oprzyrządowania pilotażowo-nawigacyjnego jest model samolotu Cessna 172 z firmy Flight.

obrazek

Wyskalowanie przyrządów kabiny wirtualnej (3D) jest oczywiście jak najbardziej prawidłowe.

Kabina 2D na której najchętniej latam, została dość dobrze wykonana. Największym mankamentem tej kabiny jest nieczytelność oprzyrządowania pilotażowo-nawigacyjnego. Na monitorze LCD 17'' w rozdzielczości 1280x1024 skale na tarczach przyrządów są mało czytelne! Autorzy na szczęście pomyśleli o funkcji „wywoływania”, niejako powiększania, „kliknięciem” poszczególnych, ważniejszych przyrządów pilotażowych. Dysponując drugim monitorem LCD 17'' możemy na to sobie pozwolić, na dowolną konfigurację każdego z sub-paneli, ale co wtedy kiedy nie dysponujemy dodatkowym monitorem? Rozwiązaniem może być mało popularna soczewka Fresnel'a... Ocena kabiny 3D oraz 2D jest wg. mnie dostateczna. 

obrazek

Model lotu Cessny 206, biorąc pod uwagę to, co autorzy podają w instrukcji jest wg. mnie dość dobrze zaprojektowany. Choć z drugiej strony muszę przyznać, że model lotu, zachowanie się wirtualnej Cessny w powietrzu jest nazbyt gwałtowny... Jest to szczególnie widoczne w momencie używania orczyka. Aby dokonać obiektywnej oceny modelu lotu należałoby latać prawdziwą Cessną 206, jednak na dzień dzisiejszy jest to niemożliwe. Nie pozostaje mi nic innego jak tylko zadowolić się samolotami z „własnego” podwórka czyli Cessną 150/ 152 oraz 172...

obrazek

Dźwięki zostały wykonane na przyzwoitym poziomie, są takie jak w prawdziwym samolocie Cessna. Szczególnie przypadły mi do gustu dźwięki wypuszczania oraz chowania klap do startu i lądowania.

obrazek

Podsumowując, dodatek Carenado Cessna U206G Stationair 6 II Amphibian and Cargo version dla komputerowego symulatora lotu Microsoft Flight Simulator 2004/ X został dobrze przygotowany. Dużym plusem jest „mnogość” wyboru wersji tego samolotu. Natomiast wielkim jeśli nie największym minusem jest kabina i jeszcze raz kabina zarówno 3D jak i 2D! Praca oraz funkcje oprzyrządowania pilotażowo-nawigacyjnego pozostawiają wiele do życzenia. Dodatek ten kierowany jest do fanów samolotów ze stajni Cessny, oraz do tych osób, które kochają loty w nieznane zakątki Świata...

Link do darmowego updejtu wszystkich Carenda FS9 > FSX TUTAJ (Uwaga: wpierw przeczytaj Readme).

Specjalne podziękowania kieruję do Pana Fernando Herrera z Carenado za udostępnienie nam samolotu do recenzji.

Pozdrawiam, życzę szczęśliwego lotu i lądowania,

Kołodziejski Dariusz

obrazek

Click! Polityka oceny w serwisie YoYosims

 

 

Dodatkowe screeny  i info na stronie producenta TUTAJ

--------------------

Screeny TUTAJ

Model można kupić w sklepie Simmarket za pomocą karty kredytowej, link bezpośredni >>> TUTAJ.

obrazek

 


Konfiguracja komputera:

  • System operacyjny – Microsoft Windows Home Edition, Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition PL
  • Procesor - Athlon 3200XP+, 400 MHz FSB
  • Pamięć operacyjna - 2 GB RAM Dual Channel (2x1024MB RAM (Infineon - Kit), Kingston 400MHz, CL 3.0)
  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400
  • Karta graficzna – Sapphire ATI Radeon X1950 Pro 512MB RAM DDR3 256bit AGP TV/DVI.
  • Dźwięk – Sound Blaster USB 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580
  • 2x Monitor LCD AG Neovo F-417
  • Kontrolery – CH Product's Flight Sim Yoke USB + Pro Pedals USB + CH Throttle Quadrant, CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB, FF Logitech WingMan Force 3D, TrackIr2 + TrackHat

 

Software: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu