Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FS2004: Cessna Skylane 182 RGII (Carenado)

Carenado Cessna SKYLANE 182 RGII

 
obrazek
 
Większość osób interesujących się lotnictwem kojarzy samoloty ze stajni Clyde'a Cessny, charakterystyczne górnopłaty z trójkołowym podwoziem. Niemniej jednak postanowiłem wszystkim czytelnikom recenzji Carenado Cessna SKYLANE 182 RGII przybliżyć najważniejsze informacje na temat tego właśnie samolotu.

Cessna 172/ 182 – mini monografia

W roku 1955 Cessna wyprodukowała model 172, który oparty był na swoim poprzedniku czyli modelu 170B. Samolot ten charakteryzował się udoskonalonym systemem klap i zastosowanym mocniejszym silnikiem. W roku 1956 model ten „wszedł” do produkcji seryjnej, wyprodukowano łącznie 1170 egzemplarzy tego typu.
Duży sukces jaki odnosiły i nadal odnoszą samoloty Clyde'a Cessny tłumaczyć można również zwiększonym bezpieczeństwem lotu, które osiągnięto przez zastosowanie podwozia z kółkiem przednim.
Powstały kolejne wersje, które różniły się od siebie wyposażeniem, silnikami oraz elektroniką. Modernizacją modelu 175 jest model 182 wyposażony w silnik Continental – O – 470 – S o mocy 172kW (223 KM). Kilka wersji otrzymało napęd turbinowy i podwozie chowane. Model 172 odpowiadał również potrzebom amerykańskich sił powietrznych, które użytkowały w latach 1963 – 1983 łącznie 864 egzemplarzy pod oznaczeniem T-41. Podstawowe wyszkolenie pilotów USAF prowadzono na tym typie samolotu. 
W latach osiemdziesiątych produkcja serii 172/ 182 została wstrzymana, na nowo podjęto ją w roku 1997 po dokonaniu modernizacji z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań.

 
obrazek
 
Dane techniczne samolotów Cessna serii 172/ 182:

· Rozpiętość: 10, 92 m;

· Długość: 8, 72 m;

· Wysokość: 2, 72 m;

· Powierzchnia nośna: 16, 16 m²;

· Masa własna: 815 kg;

· Maks. Masa startowa: 1406 kg.

· Zespół napędowy: sześciocylindrowy turbinowy silnik w układzie bokser Avco Lycoming O – 540 – L3C5D o mocy 175 kW (238 KM)

 

UWAGA - Napęd samolotu może różnić się w zależności od wersji.

· Osiągi: prędkość maksymalna 346 km/h;

· Pułap praktyczny: 6100 m;

· Maks. zasięg: 1909 km.

· Załoga: 1.

· Pasażerowie: do 3

 
obrazek
 
Carenado Cessna SKYLANE 182 RGII dla Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight – recenzja

Autorami, Cessny 182 RGII SKYLANE jest zespół Carenado www.carenado.com (więcej na ten temat pisałem przy okazji recenzji T-34 „MENTOR”), także i tym razem zespół Carenado pokazał na co go stać! Zakupu naszej wirtualnej Cessny możemy dokonać w dwojaki sposób: pierwszy, to zakup ze strony producenta czyli Carenado (adres do strony internetowej podałem powyżej), lub z SimMarket www.simMarket.com
W obu przypadkach osoby korzystające po raz pierwszy z wymienionych serwisów muszą się zarejestrować, niestety rejestrując się w firmie Carenado miałem z tym pewne problemy, jako osoba rejestrująca się pierwszy raz byłem cały czas odrzucany – dziwne? 
Niewiele więcej myśląc zarejestrowałem się w SimMarket, i to bez problemów! W SimMarket naprawdę warto się zarejestrować ponieważ cały czas jesteśmy informowani o nowościach, promocjach i produktach przygotowanych specjalnie dla nas, jest to bardzo miłe.

Zakupu, Carenado Cessna 182 RGII dokonałem właśnie w SimMarket, cena na dzień zakupów (22.01.2006) wynosiła: 16.50 €
W następnej kolejności otrzymujemy adres (na stronie internetowej SimMarket) do pobrania dodatku, w moim przypadku była to Carenado Cessna 182 RGII, sporym zaskoczeniem było dla mnie to iż poza wymienioną Cessną otrzymujemy do danego produktu stosowną aktualizację! Dla mnie bomba!

 
obrazek
 
Produkt, dodatek dla Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight w postaci Carenado Cessna 182 RGII nie wymaga aktywacji tzw. online.

Instalacja, Carenado Cessna 182 RGII przebiega bez problemów, instalować możemy bez obaw na innych partycjach jak C:
Odinstalowanie dodatku również nie nastręcza problemów, co ważniejsze, nie następuje zamiana deinstalatorów, innych, wcześniej zainstalowanych dodatków!

Następnie, proponuję dokładnie przestudiować załączone przez zespół Carenado instrukcje eksploatacji samolotu Cessna 182 RGII, w miarę możliwości proponuję wydruk! Naprawdę warto, tym bardziej iż dość często będziemy zaglądać do manuala, a poza tym instrukcje „papierowe” mają to coś niepowtarzalnego w sobie...

Są to następujące dokumenty:

· Carenado 182 RG Checklist – popularna Checklist, czyli procedury przed startem, w trakcie lotu oraz lądowania

· Carenado 182 RG Emergency – opis procedur awaryjnych

· Carenado 182 RG Manual Panel – opis tablicy przyrządów oraz samego oprzyrządowania

· Carenado 182 RG performances – opis osiągów samolotu Cessna 182 RGII

· Copyright Cessna RG - (tutaj raczej nie trzeba nikomu tłumaczyć o co chodzi)

 
obrazek
 
Autorzy bardzo mądrze podeszli do sprawy, w powyższych dokumentach zawarli tylko te, najważniejsze informacje dla wirtualnych pilotów.

W symulatorze, mamy do wyboru jedną wersję modelu samolotu Cessna 182 RGII, choć nie do końca, różnica sprowadza się np.: do wersji samolotu kiedy „siedzą” pilot i instruktor lub pasażer oraz kiedy znajduje się tam tylko pilot. Oczywiście autorzy wykonali również kilka różnych wersji malowania Skylane, oto niektóre z nich:

· Carenado Cessna Skylane II RG R182 white blue & blue sky

· Carenado Cessna Skylane II RG R182 white red & gray

· Carenado Cessna Skylane II RG R182 white blue & yellow

· Carenado Cessna Skylane II RG R182 white brown and orange

Oczywiście malowań (darmowych) jest znacznie więcej, zainteresowanych odsyłam do znanych serwisów internetowych, czyli: Avsim i Flightsim.

 
obrazek
 
Zewnętrzny Model 3D, jak przystało na firmę Carenado został wykonany przepięknie! Nie udało mi się znaleźć „typowych” załamań siatki 3D modelu. Oczywiście dużo tutaj „maskują” tekstury wykonane w technice foto realistycznej ale i bez tego model prezentuje się przednio!
W modelu 3D nie pominięto niczego, choć fani np.: samolotu JAK-3 CaptainSim (dział recenzji FS-2004) będą zawiedzeni brakiem modelu silnika samolotu. Jestem tutaj w stanie zrozumieć firmę Carenado, i tak ich model Cessny 182 RGII przy swojej jakości wykonania nie potrzebuje żadnych „upiększaczy” co innego jeśli takimi detalami jak np.: wyżej wspomniany silnik, autorzy nadrabiają braki bryły 3D modelu samolotu. W zamian „dostajemy” pięknie wymodelowany, animowany przedział bagażowy z widocznym tam osobistym bagażem załogi oraz plecakiem, pozostawionym zapewne przez zapominalskiego turystę...
Uwzględnione zostały wszystkie detale nawet te najdrobniejsze, kadłub, płat, lotki, klapy lądowania, podwozie przednie i główne, wnęki podwozia przedniego oraz głównego. Wirtualna załoga Cessny została również wykonana na najwyższym poziomie! Piloci „są” praktycznie wykonani na takim samym poziomie jakościowym jak w przypadku załogi samolotu Carenado T-34 MENTOR, czyli perfekcyjnie!
Ubranka pilotów zostały wykonane w technice foto realistycznej, widać na nich wszystkie szczegóły takie jak np.: marka odzieży! 
Animacja pilotów to prawdziwe mistrzostwo, piloci cały czas są animowani, autorzy uwzględnili różnicę w animacji pilota i pasażera! Model 3D pilotów oraz ich animacja została wykonana na najwyższym poziomie i jak do tej pory nikt jeszcze tego nie „przeskoczył”. 
 
obrazek
 
Animacji, poddano takie elementy jak:

· śmigło

· lotki

· klapy do lądowania

· ster kierunku i wysokości

· pokrywy wnęk podwozia przedniego i głównego

· golenie podwozia przedniego i głównego

· amortyzatory oraz zastrzały goleni podwozia przedniego i głównego

· drzwi wejściowe do kabiny pilota i pasażera

· okno

· drzwi luku bagażowego

· reflektory do lądowania w nocy

· światła pozycyjne

· wstęga „Remove before flight”

 
obrazek
 
Kabina 2D i 3D, zostały wykonane praktycznie na takim samym, wysokim poziomie, i tutaj już nikt nie musi za nas decydować czy będziemy korzystać z tej „gorszej” jakościowo kabiny czy z tej „lepszej” jakościowo kabiny 2D czy 3D. Obie reprezentują taki sam poziom, tak jak pisałem powyżej decyzja z której kabiny będziemy korzystać należy tylko i wyłącznie do nas!
Tekstury obydwu kabin (2D i 3D) zostały wykonane w technice foto realistycznej, swoim wyglądem zbliżone są do znanych nam kabin z modeli samolotów dla Flight Simulator hangaru MAAM (dział recenzji FS-2004). Całość jest naprawdę wykonana przepięknie, uwierzcie mi iż momentami można zatracić różnicę pomiędzy wirtualnym a rzeczywistym lataniem...
 
obrazek
 
Zwolennikom kabin 2D do gustu przypadnie opcja regulacji poziomu wysokości fotela pilota, tyle, że nie musimy tutaj operować skrótami klawiszowymi, część kabiny jest już przygotowana dla lotów z widzialnością Ziemi czyli VFR. Natomiast w przypadku kabin 3D problem z regulacją poziomu wysokości fotela pilota praktycznie nie istnieje, mam tą świadomość iż większość osób korzysta z TrackIr. Pięknie prezentują się nam również refleksy świetlne na osłonie kabiny pilota i pasażera.
Oprzyrządowanie również wykonane jest perfekcyjnie, pracuje tak samo (jest zsynchronizowane) zarówno w kabinie 2D jak i 3D.
 
obrazek
 
Oprzyrządowanie kabin 2D i 3D jest w 100% interaktywne! Praca poszczególnych wskaźników jest bardzo „płynna” i poprawna, AzSy oraz poszczególne przełączniki również pracują jak najbardziej w porządku. Testy przeprowadziłem z użyciem oprzyrządowania radionawigacyjnego, które w wielu innych dodatkach jest traktowane po macoszemu lub nie pracuje tak jak powinno.
Oczywiście tak jak przystało na porządny produkt firmy Carenado do bezproblemowego poruszania się pomiędzy kabinami 2D i 3D otrzymujemy bardzo wygodną konsolę, do której funkcji mamy w każdej chwili wygodny dostęp. 
 
obrazek
 
Dźwięk, jest standardu 5.1, sądzę, że został nagrany w kabinie prawdziwej Cessny 182 RGII, miałem okazję polatać prawdziwą Cessną i mogę zapewnić czytelników recenzji iż dźwięki są takie same jak w przypadku prawdziwego samolotu! Nic dodać nic ująć. Zespół Carenado „odwalił” kawał porządnej roboty! 

Model lotu, tutaj jest zawsze problem z właściwą oceną, Cessną miałem okazję latać ale jako pasażer, mogę „coś” na ten temat oczywiście napisać ale będzie to tylko i wyłącznie moja subiektywna ocena. Cessną lata się bardzo przyjemnie, choć upodobania są różne... mogę to stwierdzić na podstawie mojej obserwacji podczas lotu oraz z relacji pilotów którzy wylatali na tym typie samolotu bardzo dużo godzin.
Podobnie jest z wirtualną Cessną, jest to po prostu fantastyczny samolot do podstawowego szkolenia kandydatów na pilotów, jest świetnym wstępem do „dorosłego” latania, reasumując, piękny i przyjemny samolot! 
Na tym typie samolotu raczej nie doświadczycie, drodzy czytelnicy, przykrych niespodzianek podczas podniebnych eskapad. Polecam!

 
obrazek
 
Podsumowując, Carenado Cessna C182 RGII Skylane polecam wszystkim, początkujący piloci będą zachwyceni! Osobiście używam Cessny do tzw. krótkich skoków pomiędzy wirtualnymi miastami, wioskami itp. np.: w Australii (vistaoz.org). Skylane to wymarzony samolot dla wszystkich tych którzy omijają szerokim łukiem wielkie lotniska, a także ponad wszystko kochają wirtualne latanie pod niebem upalnej Australii, mroźnej Alaski lub innych niedostępnych zakątków Świata. 
Dodatek w postaci Carenado Cessna C182 RGII Skylane dla Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight, można śmiało kupować w ciemno, zresztą ze wszystkimi dodatkami hangaru Carenado jest tak samo! Polecam gorąco, z pewnością się nie zawiedziecie.
 
obrazek
 
Pozdrawiam,
Kołodziejski Dariusz

 
Model samolotu Carenado Cessna 182 RGII Skylane dla Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight:

www.simMarket.com

 
Przy wykonywaniu zrzutów ekranu używamy - Anticyclone ActiveCamera 2004 v2.0

Adresy stron internetowych, które powinieneś odwiedzić:

Producent samolotów Cessna:
http://cessna.com/

Zdjęcia samolotów Cessna:
www.airliners.net


Konfiguracja komputera:
  • System operacyjny – Microsoft Windows Home Edition, Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition PL
  • Procesor - Athlon 3200XP+, 400 MHz FSB
  • Pamięć operacyjna - 2 GB RAM Dual Channel (2x1024MB RAM (Infineon - Kit), Kingston 400MHz, CL 3.0)
  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400
  • Karta graficzna – Sapphire ATI Radeon X800GTO 256DDR3 256bit AGP TV/DVI.
  • Dźwięk – nVidia Sound Storm 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580
  • Monitor LCD AG Neovo F-417
  • Kontrolery – CH Product's Flight Sim Yoke USB + Pro Pedals USB + CH
  • Throttle Quadrant, CH FighterStick USB + CH Pro Throttle USB, FF Logitech WingMan Force 3D, TrackIr2 + TrackHat
Software: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu