Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FS2004: Budapest Scenery 2004 (Lago)

Budapest Scenery 2004 – Lago 

obrazek

Ciężko jest porównywać miasta, które z nich jest ładniejsze, które ma swój ciekawszy klimat, ciekawszą zabudowę, które jest bardziej interesująco położone. Zapewne pytając się mieszkańców w dużej większości będą zgodnie bronili swojej tezy, że to ich właśnie miasto jest bardziej oryginalne i ciekawsze. Sytuacja się kąplikuje gdy tym bardziej zaczniemy mówić o stolicach. Najłatwiej taką ocenę wyrazić osobie z zewnątrz, która byłaby bardziej obiektywna i za którą by nie stały jakieś emocjonalne związki z konkretnym miejscem. Dziś może nie będziemy porównywać miast, choć takie nasuwają mi się myśli by pojechać zdrowo po naszych „architektach przestrzeni” Warszawy pamiętając to, co zastałem odwiedzając Budapeszt. Powiem tylko krótko: Węgrzy nie mają się czego wstydzić, a Budapeszt jest miastem do którego się nie tylko przyjeżdża w interesach ale które można, a nawet trzeba odwiedzić, zobaczyć, podziwiać i to nie raz!
Budapeszt jest największym i zarazem najważniejszym miastem Węgier. Mieszka w nim prawie 2 miliony ludzi, stanowi to 25% populacji całego kraju. Jest nie tylko stolicą państwa, lecz również najważniejszym centrum kultury, sztuki i edukacji Węgier. Budapeszt jest stosunkowo młodym miastem i młodą stolicą. Oficjalnie istnieje zaledwie od 1873 roku gdy połączono ze sobą dwa oddzielne miasta: Budę i Peszt pomiędzy którymi płynnie szeroki Dunaj. Buda leży na wzniesieniach, jest to zachodnia część miasta, wschodnią, oddzieloną rzeką Dunaj nazywano Peszt (była to bardziej robotnicza dzielnica, bogatsi mieszkańcy mieszkali w Budzie). Budapeszt zaczął się szybko rozwijać, przy wielu projektach zatrudniano znanych artystów, inżynierów, projektantów (również z zagranicy) tworząc z miasta miejsce którym miano się w przyszłości zachwycać. Już wtedy zaczęto mówić o Budapeszcie „Perła Dunaju” czy też „Paryż wschodu”. Pierwsza nazwa przylgnęła do stolicy Węgier z czasem na stałe i chyba każdy kto stanął na Wzgórzu Zamkowym spojrzał w dół na zabytki piętrzące się nad „modrą” rzeką od razu zrozumiał tę metaforę. By poznać zabytki Budapesztu na pewno potrzeba kilka dni do tygodnia wnikliwego zwiedzania.
 
obrazek
 
To nie satelitarna mapa tylko zrzut ekranu z FS2004 z dużej wysokości 
 
Firmy Lago fanom FS2004 nie trzeba chyba przedstawiać. Każdy kto interesował się choć trochę sceneriami do FS9 musiał zetknąć się z tym logiem. Lago – specjalista od scenerii, już jakiś czas temu opracował wirtualny model stolicy Węgier z przeznaczeniem dla Flight Simulatora (październik 2003). Jeśli chodzi o samoloty, które wyszły z pod kurateli tej firmy to można sporo dyskutować na ich temat (chociaż ostatnio, w 2004, Lago zaczęło współpracować z nową firmą projektującą co zaowocowało już lepiej wykonanymi modelami samolotów dla FS2004). Natomiast mocną stroną tego co Lago nam oferuje są scenerie. Jedna ze scenerii została już omówiona poprzednio (Wenecja, patrz dział recenzje FS2004) ale kolejne o których trzeba wspomnieć to najnowsza sceneria Rome, śliczne scenerie do lotów typu bush z serii Georander oraz wspaniała „aeroklubowa” Emma Field. Również Meshe (TerraMesh) sprzedawane przez firmę Lago stoją na bardzo przyzwoitym poziomie.
 
obrazek
 
Nisko też tekstury są niezłej jakości, a okolice miasta Budapeszt bardzo ciekawe
 
Scenerie opracowywane przez Lago mają spełniać trzy zadania, mają odwzorowywać najważniejsze (a nawet więcej) obiekty danej lokacji, mają odzwierciedlać ukształtowanie powierzchni oraz mają zawierać lotniska lub lotnisko. Do tego wszystkiego czasem dodawane są specjalne „smaczki” w postać dźwięków, animowanych postaci czy urządzeń oraz załączonej instrukcji w postaci pdf (wersje download). Obszar Budapesztu jest obszarem dużym, jeśli porównamy np. do Wenecji odwzorowaniem został objęty obszar co najmniej 5-6 razy większy. Oto co zawiera pakiet :
 
  • 7 lotnisk w tym międzynarodowy port lotniczy oraz lotnisko wojskowe
  • pełny mesh (siatka) Budapesztu i jego okolic
  • po części tekstury fotorealistyczne obszarów takich jak: lotniska, miasto, tekstury ziemi
  • 1000 bitmap wysokiej jakości,
  • 4 pory roku tekstur
  • 300000 obiektów w dodatku
  • ruch samolotów i pojazdów AI (np. autobusy na lotniskach, pojazdy na lotniskach, samoloty)
  • animowane obiekty (np. dym z kominów)
  • instrukcja w formacie pdf w załączeniu do produktu
 
Zakup scenerii oraz instalacja
 
Cena dodatku nie jest wygórowana i kształtuje się na poziomie 19,99 euro (styczeń 2005, Simmarket). Piszę, „nie jest wygórowana” ale jeśli sobie porównamy do Budapesztu z Lago np. firmy bądź osoby, które w tej cenie sprzedają jedno ładnie wymodelowane lotnisko z budynkami i hangarami można śmiało rzec, że cena jest bardzo dobra, należy pamiętać też, że obszar odwzorowany to nie tylko główny Airport ale i cała stolica oraz obszary wokół miasta. Istnieją dwie drogi zakupu Budapesztu Lago, jedna to wersja download poprzez ściągnięcie z jednego ze sklepów internetowych, druga to wersja CD, która jest trochę droższa. Plik instalacyjny mierzy sobie 230 Mb tak więc osoby, które nie mają stałego łącza raczej wybiorą wersje za dopłatą ale za to CD. Natomiast warto zaznaczyć, że firmy sprzedające za pomocą internetu dodatki w wersji download najczęściej posiadają bardzo dobre i szybkie serwery i przy stałym naszym łączu Budapeszt można zassać spokojnie w jedna godzinę. Do produktu dostajemy również niepowtarzalny „key” – specjalny kod instalacyjny e-mailem. Dopiero po wpisaniu kodu można poprawnie zakończyć instalację. Nie ma tutaj żadnej weryfikacji on-line dlatego też nie ma później problemu z reinstalcją BUDAPEST SCENERY 2004 czy instalacją na komputerze który nie jest połączony z Internetem. Sama instalacja przebiega bez kłopotów.
 
Zawartość pakietu
 
Jak już wspomniałem BUDAPEST SCENERY 2004 składa się z 7 odwzorowanych lotnisk (w tym główne i największe lotnisko Budapesztu Ferihegy Airport). Są to kolejno lotniska węgierskie (ich umiejscowienie przedstawiam na mapce poniżej):
 
  • Ferihegy International - LHBP
  • Budaőrs (dawne lotnisko pasażerskie) - LHBS
  • Farkashegy - LHFH
  • Hármashatárhegy - LHHH
  • Tököl (ex wojskowe) - LHTL
  • Dunakeszi - LHDK
  • Gödöllő - LHGD
 
obrazek
Orientacyjna mapa Budapesztu i lotnisk opracowanych przez Lago w dodatku
 
Oprócz lotnisk mamy do czynienia z odwzorowaniem budynków (mamy cały kompleks budynków w centrum miasta wręcz ściśle przylegający do siebie, coś na kształt scenerii znanej już Wenecji), ważniejsze obiekt Budapesztu na całym obszarze takie jak wieże, duże anteny, zabytki, większe kościoły, wszystkie mosty. Cześć mniejszych budynków została przedstawiona wykorzystując fotorealistyczne tekstury ale mamy z nimi do czynienia już dalej od centrum. Część też budynków generowana jest przez defaultowy FS2004 i wstawiona do scenerii. Wszystkie budynki w centrum miasta jak i budynki lotnisk mają niestandardowe tekstury. Również bieg Dunaju został zmieniony, brzegi bardziej poszarpane a rozmieszczenie wysp skorygowane (Margaret i Scapel). Pakiet scenerii zawiera nowy mesh terenu (siatkę topograficzną 40m.). Łącznie cały pakiet ma zawierać podobno aż 300.000 obiektów. Dzięki takiej szczegółowości obiektów i terenu Budapest Scenery 2004 nadaje się bardzo dobrze do lotów typu VRF. Warto też dodać, że pakiet oprócz tego składa się z 4 rodzajów tych samych tekstur odpowiednich dla każdej pory roku! Dodatek w dużej mierze był opracowywany przez team z Węgier.
 
Instrukcja
 
Instrukcja jest oczywiście częścią pakietu jednak warto o niej wspomnieć w osobnym akapicie bowiem nie jest to zwykły 4 stronicowy manual czy krótki readme. Instrukcja jaką wydało Lago do scenerii Budapesztu liczy sobie 49 stron. Przekracza więc objętość instrukcji nawet niektórych płatnych samolotów do FS2004! Instrukcja oprócz poruszenia podstawowych spraw dotyczących instalacji i dezinstalacji programu, użyciu kodu czy informacji na temat zmian partycji porusza sprawy z samym miastem oraz postępowaniem na lotniskach. Najwięcej części zajmuje oczywiście główne lotnisko Węgier czyli Ferihegy. Oprócz opisywania dróg podejścia i postępowania na tym lotnisku mamy wytłumaczone pojęcia dot. obsługi ILS, VOR, NDB, systemu ATIS oraz nawigacji w samym porcie lotniczym łącznie z omówieniem każdego pasa. Oczywiście zostały omówione również i pozostałe lotniska które dotyczą scenerii Lago. Oprócz samego tekstu instrukcja zawiera screeny z zainstalowanego produktu oraz mapy do każdego lotniska. Instrukcja zawiera również krótki rys historyczny i opis przeznaczenia poszczególnych lotnisk oraz FAQ. Opisuje również sposoby postępowania podczas podejścia i startu przy różnych warunkach atmosferycznych. Na końcu mamy zbiór częstotliwości oraz skany map lotniczych oraz mapę portu Ferihegy. Trzeba przyznać, że wszystko to daje doskonałe uzupełnienie do samej „fizycznie” scenerii i instrukcja w zupełności wyczerpuje temat Budapesztu na potrzeby latania w FS2004 nad tym regionem Węgier.
 
Powietrzna wycieczka po Budapeszcie
 
Swoją wirtualną przygodę z Budapesztem najlepiej rozpocząć od głównego lotniska czyli Ferihegy ( oznaczenie to LHBP ). Port składa się z dwóch części starszej i nowszej (jakiś czas temu oddanej do użytku: Ferihegy1 i Ferihegy2) i jest umiejscowiony na południowym wschodzie na obrzeżach samego miasta. 
 
obrazek
 
Letnia sceneria portu lotniczego Ferihegy 2 (LHBP)
 
Jest to największe lotnisko w scenerii, w końcu to port międzynarodowy! Oprócz ładnie naniesionych na budynki tekstur i wokół lotniska (zwłaszcza fajny efekt jest zimą kiedy zadbano nawet o „brudny śnieg” wokół pasów, lotnisko jest wyposażone w "efekty świetlne" na dzień oraz na noc. Bardzo ładnie wygląda zwłaszcza nocą gdzie oprócz bijących po oczach świateł z terminalów światło dostarczają latarnie, pojazdy oraz drobne żarówki np. nad drzwiami. Dysponujących Active camera zachęcam do wycieczek po porcie. Można tam znaleźć wiele smaczków jak wypchane walizkami wózki, stojące akumulatory, samochody holujące, nawet wymodelowane zostały drabinki przy różnych przejściach łącznie z poręczami.
 
obrazek
 
Rękaw, wymodelowano nawet odbojniki przy wspornikach
 
obrazek
 
Ruch AI na lotnisku, port gotowy na odebranie kolejnej grupy pasażerów
 
Rękawy są jak najbardziej ruchome. Zadbano także o system AGNIS/PAPA (wizualny system dokowania). System optycznie informuje pilota o pozycji samolotu względem rękawa i specjalnymi komunikatami wizualnymi informuje o wymaganych korektach. Co ciekawe tutaj system ten działa rozpoznając nasze położenie względem rękawa odpowiedniej bramki. Obecnie lotnisko przyjmuje nawet i do 5 milionów pasażerów rocznie z 30 różnych linii lotniczych.
 
obrazek
 
Działający system AGNIS / PAPA
 
obrazek
 
  W tle Ferihegy 1 (LHBP) w scenerii zimowej, dalej port Ferihegy 2
 
Na północ od poru międzynarodowego mamy lotnisko Gödöllő LHGD (jest to też mała miejscowość leżąca poza granicami już miasta), jest to zarazem chyba najbliższe lotnisko położone od Ferihegy. Właściwie wszystkie lotniska oprócz głównego portu oraz lotniska wojskowego mają charakter aeroklubowy. Pokryte są trawą oraz najczęściej składają się z hangaru (lub kilku) i kilku małych zabudowań. Na LHGD można spotkać też poczciwe stojące Antki2.
 
obrazek
Lotnisko Godollo już z trawiastą płytą, "gapowiczów", czy też "spottersów" można spotkać w wielu miejscach scenerii Lago
Dalej wybierając się na zachód spotykamy po drodze kolejne lotnisko, jest to Dunakeszi  LHDK. Lotnisko o bardzo aeroklubowym charakterze o czym świadczą stojące na trawie tuż przed hangarami dwa szybowce. W ten sposób zwiedziliśmy wszystkie lotniska po stronie Pesztu (zostało jedynie Toloko do niedawna zamknięte dla cywilów, o nim dalej). 
 
obrazek
 
obrazek
Dwa screeny z lotniska LHDK czyli Dunakeszi, pierwszy screen wykonany z ziemi, na drugim mamy lotnisko w tle, jest to również lotnisko aeroklubowe
Wybierzmy się zatem do centrum miasta oraz popatrzmy co zaoferuje nam produkt Lago. Zarówno po tej stronie miasta jak i na drugim brzegu Dunaju wymodelowano szereg zabytków oraz budynków: m.in. Parlament, Zamek Budański (Królewski: obecnie muzeum i galeria), wzniesienie oraz Pomnik biskupa Gellérta i Statuę,  Baszty Rybackie, wszystkie mosty w tym zabytkowy Most Łańcuchowy czy Bazylika św. Stefana itp.
 
obrazek
 
Najlepszy widok również w realu na panoramę Budy i Pesztu można ujrzeć ze wzniesienia Gellerta (130m.), jest to jedno z najwyższych wzniesień w stolicy Węgier. Całe wzgórze zamkowe liczy sobie ok 1,5 km z czego najwyższy punkt ma 167m. Na pierwszym planie austriacka Cytadela oraz Statua Wolności - dziewczyna z liściem palmy, kiedyś trzymała też czerwoną gwazdę.
 
obrazek
 
Budapeszteński natłok budynków - centrum Pesztu
 
obrazek
 
Pałac (zamek królewski) na Wzgórzu Zamkowym obecnie Galeria sztuki oraz muzeum
 
obrazek
 
Ten budynek, który piętrzy się bezpośrednio nad Dunajem to Parlament mierzący sobie prawie 100m wysokości, tutaj o zachodzie
 
obrazek
 
Kolejny "nocny" screen. Na pierwszym planie kościół Macieja. Jest to jeden z pięknych budynków Wzgórza Zamkowego przyciągającego rzesze turystów. Tak naprawdę świątynia nosi nazwę "Przenajświętszej Panienki", jednak mieszkańcy Budapesztu nazywają ją w skrócie kościołem Macieja (to ten Maciej przyczynił się do rozwoju miast, a tym kościele brał dwa razy ślub)
 
obrazek
 
Zachodzące Słońce nad Budą oraz historyczny i fantazyjnie oświetlony Most Łańcuchowy, którego oddanie do użytku w 1849r. pochłonęło szereg ofiar, jedno z przęseł na inauguracji oddania mostu zawaliło się (przy budowie mostu pracowała ekipa z Anglii)
 
obrazek
 
Zamek królewski na wzgórzu i widok na południową część Pesztu, na wzniesieniu Cytadela
 
obrazek
 
Główny i jeden z wielu stadionów w Budapeszcie
 
Kolejne lotnisko już po przekroczeniu Dunaju na zachód (Buda) to mały aeroklub Hármashatárhegy LHHH. W związku ze swoim położeniem jedno z najtrudniejszych lotnisk do lokalizacji (lotnisko leży w małej kotlinie i w zasadzie startować można tylko w jednym kierunku na zachód, gdyż w kierunku wschodnim mamy już wzniesienie, które dla małych samolotów może być śmiertelne)
 
 
obrazek
 
Podejście do Hármashatárhegy LHHH
 
Kolejne lotnisko aeroklubowe jakie można spotkać lecąc na południe od LHHH to również mały port lotniczy LHFH Farkashegy . Oba lotniska mają stosunkowo szerokie pole wzlotów. 
 
 
obrazek
 
LHFH Farkashegy
 
Budaőrs LHBS największe lotnisko po tej stronie Budapesztu to dawne lotnisko pasażerskie, które przed wojną było głównym portem lotniczym Budapesztu. Ponieważ jednak podejście do tego lotniska nie było najprostsze (zwłaszcza przy złej pogodzie kiedy nad lotniskiem notorycznie zalegały mgły utrudniające widoczność pilotom) postanowiono port lotniczy wybudować w nowym miejscu. Lotnisko posiada duże hangary oraz większą ilość budynków użytkowych.
 
 
obrazek
 
Widok na przedwojenne lotnisko Budaőrs z lotu ptaka
 
obrazek
 
Stara i obdrapana kontrola lotów
 
obrazek
 
Znajomy kształt na pierwszym planie (poza paniami :)? To "pomnik" przy jednym z hangarów na lotnisku Budaőrs
 
I ostatnie lotnisko ze scenerii Budapesztu Tököl LHTL, lotnisko wojskowe które przez długi czas było w użyciu Rosjan i bloku Układu Warszawskiego.
 
 
obrazek
 
Mi-24, a w tle Tököl LHTL już oczywiście z betonowym pasem, po lewej stronie widoczne maskowane hangary wojskowe
 
Podsumowanie
 
BUDAPEST SCENERY 2004 potwierdza kolejny raz, że mocną stroną firmy Lago są niewątpliwie scenerie. Lotniska, centrum miasta wraz z zabytkami i tekstury zostały bardzo dobrze wymodelowane oraz umiejscowione we właściwym położeniu (porównując mapę miasta). Oczywiście nie wszystkie obiekty zostały tutaj przedstawione i to co mamy nie odwzorowuje stolicy Węgier w 100% jest jednak zalążkiem tego co prawdziwy Budapeszt może nam zaoferować. Czy to w dzień czy nocą Budapeszt z Lago pod FS2004 wygląda wyśmienicie. Jest to również doskonałe miejsce do lotów widokowych czy na orientację w terenie a szereg lotnisk w mieście jak i wokół ułatwi nam międzylądowania po wybranej przez nas trasie. Niektóre z lotnisk nie są w ogóle uwzględnione przez Flight Simulator 2004 i by je znaleźć trzeba faktycznie kierować się załączoną do instrukcji mapą oraz mocno wytężać wzrok. Porównując Budapeszt np. do scenerii Wenecji jest on wykonany nieco gorzej (mniej szczegółów miasta oraz tekstury nieco mniejszej rozdzielczości, jest to po części widoczne na niskich pułapach ok 100m.) ale ma za to olbrzymi plus jakim nie może poszczycić się Wenecja z Lago - sceneria Budapesztu generuje o wiele więcej FPS nawet przy maksymalnym ustawieniu niż ma to miejsce w Wenecji z Lago (standardowo Budapest Scenery zgodnie ze specyfikacja na dole miał 17-25 FPS przy lekkim zachmurzeniu, niekiedy dochodzi do 30-40, ustawienia grafiki: prawie wszystkie suwaki maksymalnie). Tutaj producenci poszli jak widać nieco na kompromis wynajdując dla wirtualnych pilotów złoty środek (zalecane ustawienia grafiki pod FS2004 dla Budapest Scenery przez Lago to scenery complexity na very dense). Myślę, że śmiało można polecić tę scenerię mimo, że od czasu jej wydania już trochę minęło. W scenerii nie dostajemy jedynie lotniska międzynarodowego ale cały kompleks charakterystycznych dla stolicy Węgier budynków. Również miłośnicy lotnisk wojskowych zjadą tutaj swoje ulubione, a oprócz tego mamy kilka mniejszych lotnisk aeroklubowych i dawny, przedwojenny port lotniczy. Sumując to wszystko Budapeszt od Lago szybko się nie znudzi a instrukcja dostarczy realnych wrażeń z procedur. Aż żal ściska, że nie ma tak ładnie wymodelowanych polskich miast czy chociażby naszej stolicy, a polscy programiści wciąż śpią w kwestii opracowania miast w Polsce pod FS2004.
 
Specjalne podziękowania kieruję dla Simmarket
 
Pozdrawiam, YoYo

Komp. Testowy:

  • Procek: AMD XP Athlon 2800+ 333
  • Płyta: MSI  KT4V 8xAGP
  • Pamięć: 1 GB RAM 333
  • Grafa: Leadtek GeForce FX5700 128 Mb A360 TD 8xAGP
  • Windows XP Prof.
  • Dysk Samsung 7200/obr 80Gb 8Mb cache
  • Muza: SB 5.1
Przy wykonywaniu zrzutów ekranu używamy - Anticyclone ActiveCamera 2004 v2.0. 
Software: 
śr., 02/02/2005 - 00:00 -- YoYo

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu