Subscribe to YoYoSims RSS
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FS2004: B-25 (MAAM)

B-25J “MITCHELL” : “Briefing Time”

obrazek

The Mid Atlantic Air Museum's  

Tym razem postanowiłem połączyć dwie recenzje ze sobą. Dlaczego taki wybór? Uznałem że dodatek MAAM B-25J “Mitchell” do Microsoft flight Simulator 2004 A Century of Flight, aby został rzetelnie zrecenzowany zasługiwał na to aby w jego przypadku został użyty zestaw CH Product's Flight Sim Yoke USB and Pro Pedals USB (czytelnikom którzy są w temacie nie będę opisywał dlaczego) – recenzja znajduje się w dziale Hardware. W ten sposób chciałem uzyskać jak najbardziej realistyczne warunki latania wirtualnym B-25J, myślę że w stopniu zadowalającym udało mi się tego dokonać. Ocenę rozpocznę od recenzji MAAM B-25J “Mitchell”,  “Briefing Time”, a zakończę na opisie zestawu CH Product's Flight Sim Yoke USB and Pro Pedals USB – dział Hardware (jeśli ktoś jej jeszcze nie czytał TUTAJ).

...zapraszam do lektury.

obrazek”...samoloty bombowe z lotniskowca Hornet osiągają cele w Japonii. Pod dowództwem pułkownika Doolittle eskadra 16 bombowców Mitchell B-25 po wystartowaniu z odległego o 1050 km od Japonii Horneta bombarduje Tokio i inne cele, a następnie leci do Chin. ..  Amerykański rajd nie spowodował większych strat, podniósł natomiast morale amerykańskiego społeczeństwa pokazując, że siły Stanów Zjednoczonych są zdolne uderzyć bezpośrednio w Japończyków...”  

 

 

Epizod ten był pierwszą ważną akcją bojową samolotu B-25 “Mitchell”, oznaczało to że średni bombowiec B-25 “Mitchell” wyruszył na wojnę...

 obrazek 

The Mid Atlantic Air Museum's B-25J “Mitchell”, Briefing Time” 

 recenzja wspaniałego dodatku do Microsoft Flight Simulator A Century of Flight.

Autorami tego wspaniałego dodatku jest grupa osób znanych jako MAAM-SIM “The R4D Team”:TUTAJ. Zespół ten tworzy przepiękne dodatki do Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight pod skrzydłami The Mid Atlantic Air Museum's. Aby stać się właścicielami “Briefing Time”, należy go oczywiście nabyć. Dróg i sposobów jest wiele, np.: możemy B-25J “Mitchell”, “Briefing Time” zakupić ze strony muzeum MAAM w dwóch wersjach. Pierwsza z nich to wersja “download” która zawiera tylko samolot, oraz wersja w opakowaniu DVD, która oprócz samolotu w dwóch wersjach instalacyjnych czyli FS-2002 i FS-2004 zawiera kopię filmu instruktażowego pochodzącego z lat 40-tych oraz całą gamę filmów latającej współcześnie repliki prawdziwego B-25J “Mitchell:, “Briefing Time”. Oprócz tych wszystkich “łakoci” możemy również “zanurzyć” się w lekturę historycznego manuala samolotu B-25J “Mitchell”. Tą właśnie wersją mogę się cieszyć i dzięki firmie PILOTS.pl (www.pilots.pl) mogę dzisiaj ją Wam opisywać. Tak jak wcześniej wspomniałem posiadam wersje w opakowaniu DVD, dystrybutorem tej wersji na Europę jest niemiecka firma Profisoft, w Polsce zajmuje się tym PILOTS.pl Opisy znajdujące się na pudełku są w dwóch językach angielskim i niemieckim stąd moje przypuszczenia co do wydawcy na Europę. W pudełku poza płytą instalacyjną nic nie znajdujemy, a szkoda przydałyby się chociaż kolorowe foldery reklamowe innych produktów, być może wersja wydawana w Stanach Zjednoczonych takowe posiada, mogę tylko domniemywać ponieważ nie miałem możliwości sprawdzenia takiej wersji.

Chciałbym podkreślić jedną ważną rzecz, na pudełku jest napisane że MAAM B-25 “Briefing Time” jest kompatybilny z FS-2004, nie jest to do końca prawdą i proponuję zabawę zacząć od pobrania “upgrade” ze strony Flightsim lub Avsim dla MAAM B-25 “Briefing Time” są to następujące pliki:

b25j_fal.zip

bt_bm_9.zip

b25j_fal.zip  

 

Oczywiście “Mitchell” instaluje się bez problemu w FS-2004, ale niestety po instalacji (bez upgrade) możemy ujrzeć na ekranie naszego komputera komunikat o niekompatybilności niektórych plików znajdujących się w katalogu Modules naszego FS-2004. W moim przypadku chodziło głównie o starą wersję pliku Fssound.dll. Po instalacji “upgrade” problem minął bezpowrotnie! Oprócz tego proponuję też pobrać kolekcję perfekcyjnie wykonanych kamuflaży, plik:

rattlebt.zip

 

Dodatki w postaci “upgrade” kabiny pilotów oraz bombardiera, czyli następujące pliki:

btpugfs9.zip

bt_mod.zip  

 

Animowane odsuwane okno kabiny pilota:

btwindow.zip  

 

Oszklenie kabin pilotów, bombardiera, nawigatora, wieżyczek strzeleckich (plik ten znajduje się również na płycie z instalacją MAAM B-25J “Briefing Time”):

btglsfix.zip  

 

Efekt kapiącego oleju z silników:

bt_drip.zip  

 

Upgrade opisów oraz manuali:

b25btfm.zip

b25btptm.zip

btmanual.zip  

 

Lotniskowiec:

vn_tf16.zip

 

Scenerię muzeum MAAM:

krdg-fs9.zip

 

Oraz wedle uznania filmy pokazowe z symulatora:

b25video.zip

bt_vid_1.zip

bt_vid_2.zip

bt_vid_3.zip

bt_vid_4.zip

 obrazek 

Jest tego wszystkiego trochę, ale mimo wszystko warto, gdyż według mnie jest to w tej chwili autentycznie najlepszy dodatek w postaci samolotu do Microsoft Flight Simulator A Century of Flight. Bije na głowę wszystko to co widziałem do tej pory, za moment o tym napiszę.

Po uruchomieniu płyty instalacyjnej z “Briefing Time” naszym oczom ukazuje się ładne menu, a nasz słuch upaja się odtwarzanym w tle dźwiękiem uruchamiania silników B-25J “Mitchell”. Po wyborze wersji instalacyjnej, czekamy kilka sekund “ze spoconymi łapskami” na zakończenie procesu instalacji naszej bestii!

obrazek

Podkreślam iż należy pamiętać o “upgrade” na temat których pisałem powyżej.

Wraz z modelem B-25J “Briefing Time” otrzymujemy filmy instruktażowe które proponowałbym uważnie obejrzeć i odsłuchać, opis produktu z krótkimi wzmiankami pilotażowymi w formacie html, manual w formacie html, a raczej jego kopię z lat 40-tych i tu również należy się z nim zapoznać i przestudiować, przynajmniej ja wyznaję taką zasadę. Oczywiście tak jak zawsze nie będę opisywał szczegółowo tego co znajduje się w opisach i manualach produktu, to pozostawiam już osobom zainteresowanym zakupem MAAM B-25J “Mitchell”, “Briefing Time”.

W symulatorze mamy do wyboru dwie wersje modelu B-25J “Mitchell” i sporo wersji kamuflażu przypisanych do odpowiedniej wersji danego modelu 3D, a mianowicie:

 

Sztandarowa wersja B-25J “Mitchell” z oszklonym “nosem”:

B-25J “Mitchell”, “Briefing Time”, 489 Dywizjon Bombowy, 340 Grupa Bombowa, 12 i 15 Armia Powietrzna USAAF, Tunezja, Sycylia, Włochy, Korsyka.

 

B-25J “Mitchell”, “Briefing Time”, w naturalnej barwie polerowanego metalu przed naniesieniem kamuflażu, 489 Dywizjon Bombowy, 340 Grupa Bombowa, 12 i 15 Armia Powietrzna USAAF, Tunezja, Sycylia, Włochy, Korsyka.

 

B-25J “Mitchell”, “Lazy Daisy Mae”, 501 Dywizjon Bombowy, 345 Grupa Bombowa, Pacyfik.

 

B-25J “Mitchell”, “Mimi”, 487 Dywizjon Bombowy, 340 Grupa Bombowa, 12 i 15 Armia Powietrzna USAAF, Tunezja, Sycylia, Włochy, Korsyka.

 

B-25J “Mitchell”, “Tea Time”, 98 Dywizjon RAF.

 

B-25J “Mitchell”, “Tokyo Rose”.

 

B-25J “Mitchell”, “Bitemintheas”, 75 Dywizjon Bombowy, 42 Grupa Bombowa, 13 Armia Powietrzna, Pacyfik, na tym samolocie latał Jack Graden.

 

B-25J “Mitchell”, “Chowhound Junior”, 499 Dywizjon Bombowy, 345 Grupa Bombowa, Pacyfik.

B-25J “Mitchell”, “Pannell Job”, 500 Dywizjon Bombowy, 345 Grupa Bombowa, 5 Armia Powietrzna USAAF, Pacyfik.

 

B-25J “Mitchell”, “Dragon”, 405 Dywizjon Bombowy, 38 Grupa Bombowa, 5 Armia Powietrzna USAAF, Pacyfik.

 

B-25J “Mitchell”, “Watch out Sally”, 17 Dywizjon Zwiadowczy, 5 Armia Powietrzna USAAF,  “Noseart” jest fikcyjny.

 

B-25J “Mitchell”, “Angel of Mercy”, 381 Dywizjon Bombowy, 310 Grupa Bombowa, 12 Armia powietrzna.

 

B-25J “Mitchell”, “Tuskegee”, 618 Dywizjon Bombowy, 477 Grupa Bombowa.

 

B-25J “Mitchell”, “Nip Clipper”, Pierwsza Jednostka Specjalna teatru działań bojowych CBI, China, Birma, Indie.

 

B-25J “Mitchell”, “Lady Jean”, 438 Dywizjon Bombowy, 319 Grupa Bombowa.

 

B-25J “Mitchell”, “Burma Bridge Buster”, 490 Dywizjon Bombowy, 341 Grupa Bombowa, na tym samolocie latał Kapitan Bob Dethlefsen.

 

B-25J “Mitchell”, “Lady Luck”, 489 Dywizjon Bombowy, 340 Grupa Bombowa, 12 i 15 Armia Powietrzna USAAF, Tunezja, Sycylia, Włochy, Korsyka.

 

B-25J “Mitchell”, “Nocturnal Blues”, 418 Dywizjon Nocnych Myśliwców, CBI, China, Birma, Indie, 1944 rok.

 

B-25J “Mitchell”, “Meet Miss Runyon”, 447 Dywizjon Bombowy, 321 Grupa Bombowa, 12 Armia Powietrzna.

 

Wersja szturmowa B-25J “Srafer”:

B-25J “Mitchell”, “Falcons”, 489 Dywizjon Bombowy, 345 Grupa Bombowa "Air Apaches", Okinawa, 1945 rok.

 

B-25J “Mitchell”, “Burma Queen”, 82 Dywizjon Bombowy, 12 Grupa Bombowa, teatry działań ETO i CBI.

 

B-25J “Mitchell”, “Sag Harbor Express”, 499 Dywizjon Bombowy "Bats outa Hell", 345 Grupa Bombowa "Air Apaches".

Opiszę teraz to co będzie nas zadziwiać  z zewnątrz i od wewnątrz, czyli model 3D, kabina wirtualna oraz kabina 2D samolotu B-25J “Mitchell”, Briefing Time”.  

 obrazek 

Model 3D prezentuje się tak, jak na taki produkt przystało, czyli bardzo wysoko. W tej chwili “powalił” swoją jakością dotychczasowe samoloty które miałem przyjemność opisywać. Jakości tej oraz pieczołowitości  nie sposób zamknąć w kilku słowach, to po prostu trzeba zobaczyć. Model 3D B-25J “Briefing Time” to w tej chwili najwyższa półka jeśli chodzi o samoloty wielosilnikowe, w niedalekiej przyszłości zagrozić mu może tylko przygotowywany Super Constelation, którą również wkrótcę opiszę. Wróćmy jednak do naszej “bestii”. W modelu 3D nie pominięto właściwie niczego, uwzględniono wszystkie detale takie jakie posiadał prawdziwy samolot, oglądając ten model możemy z całą pewnością stwierdzić że mamy w domu wirtualną replikę prawdziwego samolotu B-25 ”Mitchell”, ja przynajmniej mam takie wrażenie. Płat, lotki, klapy lądowania, usterzenie, stanowiska strzelców bocznych, strzelca tylnego oraz górnej wieżyczki, a także pozostałe uzbrojenie defensywne zostały odwzorowane zgodnie z oryginałem. Animowane są już standardowo takie elementy jak: pokrywy wnęk podwozia przedniego i głównego, golenie podwozia przedniego i głównego, amortyzatory oraz zastrzały. Reflektory do lądowania w nocy, światła pozycyjne, wysuwana drabinka do przedziału kabiny pilotów, nawigatora i bombardiera. Tekstury kamuflażu czy tekstury polerowanego metalu zostały wykonane w technologii foto realistycznej. Faktycznie w tym przypadku są bardzo foto realistyczne! Wykonane są niesamowicie prawdopodobnie ze zdjęć muzealnej repliki. Tekstury takie mają wielką zaletę, nie odbiegają w sposób znaczy od całości tzn: kiedy latamy nad krajobrazem który został również wykonany ze zdjęć. Tekstury samolotu wykonane w technologii foto realistycznej nie kontrastują wtedy z całością, a my mamy większe odczucie realizmu. To co mnie zadziwiło najbardziej to animacja pilotów, a w zasadzie to pierwszego pilota. Po wywołaniu sekwencji klawiszowych czyli: Shift+W możemy zamykać i otwierać okno w kabinie pierwszego pilota, nic by nie było w tym dziwnego gdyby nie animowany łokieć pilota. Kiedy okno się otwiera pilot nonszalancko wystawia swój łokieć na zewnątrz, gdy zamykamy okno, ręka pilota powraca do kabiny! To naprawdę robi kolosalne wrażenie. Piloci oczywiście wraz z teksturą zostali wykonani perfekcyjnie, nawet takie szczegóły jak pasy pilotów zostały wykonane oddzielnie! Kabinę pilotów jak i bombardiera oraz nawigatora możemy również oglądać i podziwiać z zewnątrz. Aby dopełnić całości autorzy pomyśleli także o takich szczegółach jak animowane pokrywy przedziału bombowego w którym znajdują się bomby przygotowane do zrzutu, anteny radiostacji oraz pokrywy chłodzenia silników. Ciekawie wygląda również animacja kapiącego oleju z silników!

Dźwięk, czyli (miałem się już nie powtarzać) muzyka dla naszych uszu został wykonany na podobnym poziomie jak w samolotach, które wcześniej opisywałem. Jest oczywiście w standardzie 5.1, wymaga odpowiedniego sprzętu aby wydobyć z niego charakterystyczne piękno dwóch grzmiących radośnie czternasto cylindrowych silników gwiazdowych Wright Cyclone R-2600-16/29. Sekwencje dźwiękowe zostały nagrane z prawdziwych silników i dlatego brzmią tak realistycznie. Ciekawostką są również wypowiadane komendy drogą interkomu przez drugiego pilota. Polecam!

Opiszę teraz “wnętrzności” naszej wirtualnej bestii, następnie przejdę do opisu kabiny 3D oraz 2D poszczególnych sekcji członków załogi B-25 “Mitchell”, napiszę kilka słów o modelu lotu “Briefing Time” i wreszcie podsumowaniem zakończę recenzję B-25J ”Mitchell”, “Briefing Time”. Oczywiście na tym nie koniec tak jak obiecałem na początku mojej recenzji, ocenię również zestaw CH Product's Flight Sim Yoke USB and Pro Pedals USB, działający właśnie w środowisku B-25J ”Mitchell”, “Briefing Time”, recenzja zestawu CH znajduje się w dziale Hardware.

 obrazek 

Kabina 3D wykonana została na bardzo wysokim poziomie, jest perfekcyjna, tekstury są również jakości foto realistycznej w dużej rozdzielczości. Wykonane zostały poszczególne sekcje członków załogi. Wiele elementów w kabinie pilota jest animowanych są to: przyrządy, sterownica ręczna czyli wolant, sterownica nożna, pokrętła trymerowania, dźwignie hamulca postojowego, wypuszczania oraz chowania podwozia przedniego oraz głównego, klap lądowania, przepustnica, dźwignie zmiany skoku śmigła, dźwignie zmiany mieszanki paliwowej, dźwignie turbosprężarki, dźwignie otwierania oraz zamykania pokryw chłodzenia silnika etc. Do swobodnego przemieszczania się po kadłubie B-25J oraz jego poszczególnych sekcjach niezbędna staje się Activ Camera, która bardzo ułatwia nam zwiedzanie “brzucha bestii”. Za niewielki minus uważam to iż autorzy nie poszli dalej i nie wykonali interaktywnego oprzyrządowania w kabinie 3D. Chociaż z drugiej strony jest perfekcyjnie wykonana interaktywna kabina 2D rekompensująca nam braki kabiny 3D. Panele tablicy przyrządów zostały wykonane ze zdjęć współcześnie latającej repliki B-25J ”Briefing Time”. Autorzy odwzorowali przyrządy kabiny 2D perfekcyjnie, wszystkie przyrządy działają jak należy i nie ma tutaj miejsca na jakiekolwiek uproszczenia. W bardzo prosty sposób możemy przełączać się pomiędzy poszczególnymi sekcjami kabiny pilotów, dodatkowo możemy w każdej chwili “wywoływać” pomocnicze panele np.: do obsługi radiostacji czy konsolę obsługi pracy silnika. Funkcji które możemy wykonywać w kabinie 2D jest oczywiście więcej, podaje tylko przykłady niektórych z nich, resztę pozostawiam “do odkrywania” osobom które będą chętne na zakup MAAM B-25J ”Mitchell”, ”Briefing Time”. Spore wrażenia robią również sekcje 2D poszczególnych członków załogi “Briefing Time”, czyli: sekcja bombardiera z perfekcyjnie odtworzonym celownikiem bombardierskim typu: Norden, sekcje wieżyczki strzelca grzbietowego, strzelców bocznych oraz strzelca ogonowego.  

obrazek

obrazek

Model lotu wirtualnego B-25J “Mitchell” jest według mnie wykonany bardzo poprawnie, zdając się na autorów muszę napisać, że samolot zachowuje się bardzo przyjemnie szczególnie w locie, jest bardzo majestatyczny, nie powoduje niemiłych niespodzianek. Prawdopodobnie autorzy model lotu wirtualnego B-25J “Mitchell”, zaczerpnęli z repliki współcześnie latającego “Briefing Time”. Tak jak już wcześniej pisałem w moich recenzjach model lotu jest bardzo trudno oceniać dysponując wspomnieniami pilotów, najlepiej gdyby przed ekranem monitora zasiadł były pilot B-25J “Mitchell”, dokonując oceny modelu lotu wirtualnego samolotu. Dobrze wszyscy wiemy że jest to praktycznie niemożliwe do zrealizowania.  

B-25J “Mitchell”, “Briefing Time”, jako dodatek do Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight, jest wzorem do naśladowania dla innych autorów którzy wykonują lub będą wykonywali kolejne dodatki do tego symulatora. Chylę czoło przed autorami B-25J “Mitchell”, “Briefing Time”, gdyż jest to nie tylko wspaniały dodatek do  Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight, jest to także forma encyklopedii multimedialnej wydanej pod skrzydłami muzeum. Jest także formą dbania o tradycję lotniczą, a także hołdem złożonym w podziękowaniu za bohaterstwo i męstwo załóg które latały na B-25 “Mitchell”.

Dodatek ten gorąco polecam wszystkim miłośnikom lotnictwa z okresu Drugiej Wojny Światowej i nie tylko. Choć jego cena nie należy do niskich ok.170zł, to mimo wszystko warto uzupełnić nim swoją kolekcję. W tej chwili na rynku nie ma dodatku  w postaci samolotu z okresu Drugiej Wojny Światowej wykonanego z takim rozmachem, gorąco go wszystkim polecam.

 

Specjalne podziękowania kieruję do sklepu PILOTS pl (www.pilots.pl) za udostępnienie mi do recenzji dodatku w postaci The Mid Atlantic Air Museum's B-25J “Mitchell”, “Briefing Time”.

Pozdrawiam,

Kołodziejski Dariusz

obrazek 

Konfiguracja komputera:

  • Procesor - Athlon 2800XP+, 333 MHz FSB

  • Pamięć operacyjna - 1,5 GB RAM Dual Channel (3x512MB RAM, Kingston 333MHz, CL2,5)

  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400

  • Karta graficzna – Leadtek Winfast A 350XT TDH, GeForceFX 5900XT, 128MB, 8xAGP.

  • Dźwięk – nVidia Sound Storm 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580

  • Monitor NEC FE 791SB

  • Kontroler – CH Product's Flight Sim Yoke USB +Pro Pedals USB

  • TrackIr2 + TrackHat  

Gorąco polecam poszukanie sobie również materiałów na temat 489 Dywizjonu Bombowego w którym latał między innymi “Briefing Time”. Oraz obejżenie klasycznego filmu “30 sekund nad Tokio”.

obrazek

Ciekawe strony internetowe na temat samolotu B-25 “Mitchell” oraz jednostek latających na tym typie samolotu:

www.maam.org

http://www.web-birds.com

http://www.clubhyper.com/reference/b25insiderc_1.htm

http://www.clubhyper.com/reference/mitchellph_1.htm

http://www.clubhyper.com/reference/b25flightse_2.htm

http://www.clubhyper.com/reference/b25flightse_1.htm

www.b-25yellowrose.com

www.b25.net/

www.doolittleraid.com  

 

Software: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu