ACTIVE CAMERA 2004 2.0
Flight Simulator 2004 (jak i zresztą poprzednie części z tej serii) to koło napędowe dla wielu firm, nie tylko jak to zazwyczaj dla Microsoftu. Świat bowiem w FS jest tak otwarty dla gracza, że nie tylko powstają darmowe czy płatne samoloty i scenerie które można przenieść potem sobie do efesa i podziwiać go od nowa. Oprócz nowych siatek topograficznych ziemi, programów generujących ładniejszą i bardziej rzeczywistą pogodę z serwerów światowych z sieci można zassać też i inne dodatki jak np. bardziej realistyczne zegary, gps-y, ruch lotniczy AI czy np. program Active Camera 2004 o którym dziś będzie mowa. Dzięki temu FS wciąż żyje i wciąż nas zaskakuje swoją otwartością struktury i możliwością ingerencji w wirtualny świat symulatora.
Ktoś kiedyś zauważył, że widoki w „czystym” efesie nie są wcale dobrze przedstawione i jest ich dość mało. Mam widok z wieży kontrolnej z lotniska (na ogół wtedy stanowimy kropkę na horyzoncie jeśli nie zbliżymy widoku, mamy widok panelu 2D, mamy widok panelu 3D ze swobodą ruch głową po kabinie w osi X i Y oraz mamy widok lotu, tutaj można obracać kamerą wokół samolotu). Jeśli porównamy np. teraz sobie widoki Iłka czy z Lock On od razu można stwierdzić, że wybór jest minimalny i spełniający podstawowe kryteria – widok z kabiny (jak w IL-2 F1, widok samoloty podczas lotu jak F2 i widok z wieży – jak z ustawionej kamerki na ziemi w iłku) i to tyle tego dobrego. Nie można powiedzieć, że jest tego dużo, a raczej odwrotnie, kiedy w dobie obecnych simów widoków i efektów z nimi związanych zaczyna być coraz więcej. Rozwiązaniem może być tutaj właśnie jeden z dodatków do efesa – Active Camera 2004.
Sama idea programu jest prosta, jak nazwa wskazuje program dotyczy właśnie aktywnych widoków i odblokowuje/ wykorzystuje zupełnie inne opcje niż oferuje nam defaultowy FS2004. Sam program nie jest nowy, powstawał równolegle z poprzednimi wersjami FS zatem wersja 2004 jest to kolejna już jego odsłona.
Czym to się je, czyli jak zacząć?
Programik zajmuje mało, zaledwie 5Mb w wersji download i w taki sposób jest dystrybuowany. Normalnie jest on płatny, jednak producent postanowił (i słusznie) wydać wersję demo AC2004 i dopiero po testach z Active Camera można wysupłać te 15$ (na dzień 9.02.05, np. karta kredytowa) i nabyć pełną wersję na stronie producenta lub w SimMarket. Ogólnie każdy kto chce mieć pełną wersje AC2004 musi ściągnąć najpierw wersję demo, program instaluje się w zasadzie dwoma kliknięciami i pojawiające się okienko przy wejściu do FS2004 informuje już nas o zainstalowaniu AC2004 w wersji demo. Mi akurat nie przypadło to do gustu gdyż dochodzi do kolejnego klikania jakiegoś znów "OK" ale akurat w tym przypadku producent ma do tego prawo, przecież w końcu to darmowe demo. Demo AC2004 jest w pełni funkcjonującym programem jednak ograniczone do jednego lotniska i obszaru wokół niego – amerykańskiego Seattle. Pomysł świetny bo można potestować wszystkie opcje! Jeśli np. wylecimy już poza obszar działania Active Camera program nas o tym poinformuje, że od tej pory będziemy już mieli tylko widoki ze standardowego FS2004. Co zatem daje pełna wersja? Oczywiście nieograniczone działanie AC2004 na terenie całego Fsa. Od razu powiem też co robić by mieć pełną wersję. Program AC2004 (mamy dostęp do opcji po wciśnięciu ALT już w grze i dalej wybieramy Options/ ActiveCamera 2004) generuje nam kod do naszego komputera (unikalny i różniący się od konfiguracji). Kod można zobaczyć w opcji Register, a po zakupie AC2004 full dostaniemy kod do odblokowania działania AC2004 (nasz należy wcześniej wysłać mailem i dostaniemy odp. zwrotną z kodem do wpisania, trzeba poczekać 1 dzień na mail zwrotny chyba że akurat się uda wcześniej go dostać : ). Po przekopiowaniu zbioru literek i cyferek do okna Register mamy już pełną wersje AC2004, a uporczywy pop-up przy wejściu do efesa na szczęście znika. Do programu załączona jest również b. obszerna instrukcja w języku angielskim. Jeszcze tylko jedna sprawa techniczna, jeśli bowiem mamy Flight Simulator 2004 w wersji 9.1 (czyli z dodatkowym patchem) należy dodatkowo ściągnąć specjalną łatkę z www producenta, inaczej AC2004 pod FS2004 v.9.1 nie będzie działał nam prawidłowo (jaką mamy wersje sima można sprawdzić wciskając ALT podczas gry i wybierając zakładkę Help/ About...).
Danie główne – nowe opcje
Wraz z instalacją AC2004 zyskujemy nowe rodzaje widoków w FS2004 takie jak:
-
Widok przelotowy (fly by jak w iłku F3)
-
Widok podejścia/ odejścia z lotniska (nowa forma widoku typu Tower)
-
Swobodę widoku wewnątrz kabiny wraz ze specjalnymi dodatkowymi efektami i z możliwością przemieszczania się po samolocie
-
Swobodę poruszania się wokół samolotu chodząc np. po płycie lotniska (widok FPP) itp.
-
Padlock
-
oraz... nowe dźwięki
Te cztery podstawowe opcje są rozbudowane i tak też można definować:
Widok przelotowy (fly by) – tryb widoku, czy kamera może być umieszczona zawsze po lewej, prawej czy losowej stronie od przelatującego samolotu oraz odległości do samolotu i czy można obracać widokiem podczas opcji fly-by
Nowy efekt widoku fly by wnosi sporą dynamikę do FS 2004
Widok podejścia/ odejścia z lotniska – różne możliwości ustawienia kamerki oraz modyfikacja odległości od/do samolotu
Swobodę widoku wewnątrz kabiny i na zewnątrz na ziemi wraz ze specjalnymi dodatkowymi efektami i z możliwością przemieszczania się po samolocie – chyba jedna z najciekawszych opcji jakie daje AC2004. Po pierwsze można swobodnie spacerować po lotnisku a widok FPP umieszczony jest na poziomie dorosłego człowieka. Chodzimy za pomocą klawiatury numerycznej (jest dostępna również opcja bieganie – z shiftem), rozglądać się można za pomocą np. myszki z przytrzymanym środkowym klawiszem. Doszedł tutaj zatem element np. zewnętrznej inspekcji płatowca przed lotem, czyli dążymy do większego realizmu w Fs2004. Można nie tylko pochodzić sobie wokół własnego samolotu i pooglądać jego tekstury, detale wykonania podwozia itp. ale pospacerować sobie np. po całej scenerii, między blokami czy przyjrzeć się bliżej samemu lotnisku. Oprócz tego (opcja ta nazywa się External) mamy swobodę poruszania się za pomocą również klawiatury numerycznej po samolocie (Interial). Dzięki temu można przybliżyć się do kokpitu (czy oś Z), „przesiąść” się na fotel co-pilota lub przejść się po luku bagażowym i pasażerskim (jeśli został wymodelowany) i popatrzeć przez np. iluminator w tylnych drzwiach kadłuba. Tutaj również rozglądamy się za pomocą myszki, czyli precz z grzybkiem na joyu! Oczywiście widokami można operować czyli np. je zbliżać czy oddalać. Bardzo ciekawą opcję dodaje również AC2004 podczas lotu. Jeśli zaznaczymy poszczególne pozycje w opcjach będziemy mieli dostęp do ruchów głową pilota jakich nie mamy w FS2004 więc – zaburzenia widoczności podczas turbulencji (obraz staje się niewyraźny i podskakuje), przy skrętach i zmianie położenia samolotu – głowa będzie zachowywać się naturalnie trzymając się praw grawitacji (efekt taki np. jest też w Lock On jeśli go włączymy) i wzrok nasz będzie podążał nieco inaczej niż w zwykłym efesie. Również mamy nowe efekty drgania widoku przy starcie i lądowaniu (wszystkie te opcje można modyfikować pod wzg. natężenia). Oprócz tego z poziomu kokpitu i miejsca pilota można włączyć padlock czy też śledzenie ruchu AI. Obraz wewnątrz jak i z zewnątrz można przybliżać / oddalać teraz za pomocą kółka w myszce!
Zająć miejsce Co-pilota np w tym Ju-52? Z Ac2004 "no problem"!
Inspekcja zewnętrzna DHC-2 z Aerosoftu. Oprócz tego, że można chodzić czy nawet biegać wokół samolotu i po lotnisku słychać nasze kroki!
A może zwiedzić ślicznie zrobiony przedział pasażerski? Swoboda ruchu zapewniona, aż chce się usiąść w niebieskim fotelu
Przejście się pod skrzydłem A-10 z Aerosoftu, na pierwszym planie AIM-9
Zwiedzanie naszego wirtualnego portu lotniczego może być równie interesującym zajęciem, można wręcz uczynić sobie prawdziwa wycieczkę np. dojazd autem do lotniska z jakiegoś domu (np.darmowe dodatki od Billa), przejście do swojego samolotu już na zewnątrz i start ...
Padlock – umożliwi nie tylko śledzenie innego samolotu (wskazujemy go myszką, blokujemy, lub ustawiamy opcje auto) ale również daje możliwość umieszczenia punktu stałego patrzenia np. na ziemi (np. na nasze lotnisko, dobra opcja np. do wykorzystania przy lądowaniu)
Niektóre opcje użytkownicy Track IR powinni wyłączać jak np. ruchy głową-dodatkowe efekty (program generujący ruchy grawitacyjne czy efekt trzęsącego się obrazu ewidentnie koliduje z trackiem i widoki w pewnym momencie zaczynają skakać), bez sensu używanie jest również w tym przypadku padlocka, bo po co skoro i tak sterujemy głową obrazem. Natomiast program może dla posiadaczy Tracka IR spokojnie zastąpić Track IR Vector, dlaczego? Opcje jakie daje Track IR Vector (oś X,Y i Z) dostępne są tutaj z poziomu klawiatury – zatem np. nie ma problemu przybliżenie się do kokpitu i spojrzenie za nasz wolant, czy też przybliżenie się do okna z boku i spojrzenie co jest pod naszym samolotem i jak koło dotyka płyty lotniska. Różnica tutaj jest tylko taka, że położenie względem widoku modyfikujemy za pomocą klawiatury numerycznej a nie za pomocą zbliżania się do urządzenia jakim jest Track IR Vector.
Pora na deser – podsumowanie
Active Camera 2004 jest naprawdę świetnym uzupełnieniem „gołego” Flight Simulator 2004. daje sporą swobodę rozglądania się i opcję z nowymi widokami. Odblokowuje potencjał obrazów w FS2004 i daje możliwości innego poznania naszego samolotu niż tylko z miejsca pilota. Program nie jest pozbawiony błędów np. okno Options nie zawsze się wyświetla (trzeba np. dać obraz zewnętrzny i zbliżyć maksymalnie widok do swojego samolotu wtedy dopiero wciskami ALT / Options i wybieramy AC2004. Dalej jeśli wybierzemy widok zewnętrzny dla pilota to mogą zginąć nam tekstury lotniska, też jest na to rozwiązanie, trzeba przełączyć się wpierw na widok zewnętrzny i wtedy dać dopiero Externala, widok już będzie ok. i najwyżej zginą dalekie tekstury powierzchni ziemi ale ponieważ dotyczy to bardzo odległego widoku nie przeszkadza to za bardzo. Jak widać program też zaczyna trochę wariować gdy mamy włączone dodatkowe efekty ruchu głową i używamy Track IR (natomiast osoby które rozglądają się za pomocą grzybka doświadczą wszystkich efektów ruchu głową). Również należy pamiętać by przy przełączaniu sie np. na spacer po lotnisku nie być akurat na widoku z panelem 2D. Na spory plus oprócz swobody rozglądania się i nowych efektów zasługuje edytor klawiszy (wszystko można modyfikować po swojemu), dokładna instrukcja z dużym FAQ i wykorzystanie myszy i kółka do sterowania widokami na zewnątrz oraz wewnątrz samolotu z możliwością przemieszczania się po poszczególnych sekcja samolotu. Świetnym dodatkiem również są dźwięki. Chodząc po lotnisku słyszymy własne kroki (do tego symulowany jest ruch głową podczas chodzenia), na lotniskach jak wyjdziemy z kokpitu słychać ptaki czy wiatr, również lecąc i przełączając się na widok zewnętrzny mile dotrze do nas oprócz dźwięku motoru szum wiatru.
Zresztą, o czym tu mówić, najlepiej ściągnąć demo i pobawić się Active Camera 2004 samemu! Zawsze jak komuś program nie przypasuje można w końcu go odinstalować!
Polecam również filmik mojego autorstwa z Decathlonem w którym wykorzystany został m.in program Active Camera 2004. Film (12 Mb) jest dostępny TUTAJ. Jeśli już go nie ma na serwerze to film można też ściągnąć z serwisu FlighSim. By ściągnąć film należy się tu zarejestrować/ zalogować, dalej w opcji Main Menu wybrać Search File i wpisać dane pliku czyli: superdec.zip
Filmy przedstawiające działanie Active Camera można znaleźć również na oficjalnej stronie produktu.
Podziękowania dla teamu AC2004 za umożliwienie testowania programu.
YoYo
Inna ciekawa recenzja (więcej screenów z efektami):
Strona Active Camera 2004:
Komp. Testowy:
-
Procek: AMD XP Athlon 2800+ 333
-
Płyta: MSI KT4V 8xAGP
-
Pamięć: 1 GB RAM 333
-
Grafa: Leadtek GeForce 6800 128 Mb A400 TDH 8xAGP
-
Windows XP Prof.
-
Dysk Samsung 7200/obr 80Gb 8Mb cache
-
Muza: SB 5.1
Firma:
Software: