Subscribe to YoYoSims RSS
Witaj Pilocie! FSX, FS2004, Flight, Rise of Flight, Lock On, DCS, Condor, Take on Helicopters, IL-2...


Digital Combat Simulator

Flight Simulator oraz P3D

Seria IL-2

Take on Helicopters

Condor Soaring Simulator

Rise of Flight

Falcon Allied Force

Testy Sprzętu

Startujemy !

Historia

Reportaże

FS2004: A-10 „Warthog” (Aerosoft)

AEROSOFT A-10 „Warthog” 
A tank commanders’ nightmare for Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight

 
obrazek
 
...myślę, że samolotu nie należy przedstawiać, jest to tak słynna maszyna iż doszedłem do wniosku, że ograniczę się (jak to bywa na początku recenzji) do opisania tylko kilku najważniejszych faktów z „życiorysu” Guźca.
   Zatem przypatrzmy się bliżej terminologii związanej z Guźcem czyli Fairchild A-10 „Warthog”.
 
Guziec, fakoszer, świnia brodawkowa, Phacochoerus aethiopicus, gatunek afrykański z rodziny świń; dł. Ciała do 2m; skóra ciemnoszara, porośnięta krótkimi włosami; wzdłuż karku i grzbietu biegnie grzywa grubych czarnych włosów, opadających aż na boki ciała; głowa ogromna, szeroki ryj, rogowate wyrostki pod oczami i na górnej wardze oraz wielkie, zakrzywione ku górze dolne i górne kły; żywi się głównie korzeniami i bulwami, w poszukiwaniu których ryje głębokie bruzdy, podobnie jak dzik, jada również drobne bezkręgowce i padlinę; zamieszkuje parami, rzadziej małymi stadkami, stepy pd. Afryki; zwierzę łowne.
 
 Wielka Encyklopedia Powszechna PWN. 

Fairchild A-10 „Warthog” (ze względu na wygląd i zastosowanie zwany przez pilotów Guźcem).
Rodzaj samolotu: jednomiejscowy samolot bezpośredniego wsparcia.
Zespół napędowy: 2 turbinowe silniki dwuprzepływowe General Electric TF 34 -  GE - 100 o ciągu 4033 daN (4112kG) każdy.
Wymiary: rozpiętość 17,33 m, długość 16,26 m, wysokość 4,47 m, powierzchnia nośna skrzydeł 47,01 m².
Masa: bojowa 11,321 kg, startowa maksymalna 22,680 kg.
Osiągi: prędkość maksymalna 707 km/h, prędkość przelotowa (na poziomie morza) 555 km/h, prędkość wznoszenia 1830 m/min, czas operowania ( w odległości 463 km od bazy) 1h 40 min, pułap praktyczny 10,570 m, promień działania 763 km, zasięg 920 km.
Uzbrojenie: zasadniczym elementem uzbrojenia jest 30 mm 7 - lufowe działko szybkostrzelne (4200 strzałów/min.) General Electric GAU - 8/A Avenger, z zapasem amunicji 1147 sztuk naboi z rdzeniowymi pociskami przeciwpancernymi - każdy o wadze 0,76 kg. Dodatkowo może mieć uzbrojenie podwieszane na 11-tu węzłach zewnętrznych (8 pod skrzydłowych, 3 pod kadłubowych) o łącznej masie 7257 kg.
David Donald, Wojskowe Samoloty Odrzutowe od 1939 do dnia dzisiejszego, DOM WYDAWNICZY BELLONA.

obrazek
 
obrazekJednym ze spektakularnych osiągnięć Guźców nad Zatoką było zniszczenie przez dwa A-10 z 76 TFS, 23 TFW, 23 czołgów irackich 25 lutego 1991 roku. Załogi A-10 w składzie: Capt. Eric Solomonsen i Flt. John Marks, dokonały tego przy pomocy pocisków „MAVERICK” i działek GAU-8, jako ciekawostkę podam iż pociski z tego działka (zdaniem załóg latających na A-10) są w stanie przebijać wieże czołgów produkcji radzieckiej na dystansie do 6200 m (7000 jardów), pomimo stosowanego w niektórych pojazdach pancernych pancerza reaktywnego!
 
 
...jak można wywnioskować z powyższego tekstu różnica pomiędzy naturą a techniką wydaje się być dość subtelna...
 
 
obrazek
 
AEROSOFT A-10 „Warthog” A tank commanders’ nightmare
for Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight – recenzja dodatku.
  Autorami „Koszmaru dowódców czołgów” jest Aerosoft. Firma ta, jest przede wszystkim „kojarzona” ze świetnie wykonanymi i wydanymi lotniskami, głównie są to niemieckie lotniska (seria German Airports 1-4). Aerosoft ma również w swojej ofercie kilka świetnie wykonanych modeli samolotów oraz w przyszłości śmigłowców. Oferta firmy jest dosyć opasła, wiec proponowałbym zapoznanie się czytelników ze stroną internetową Aerosoft: www.aerosoft.de (wersja niemiecka), www.aerosoft.com (wersja angielska). Z zakupem wersji pudełkowej (taką właśnie będę opisywał) oraz typu „download” raczej nie powinniśmy mieć kłopotu. Swojego czasu A-10 w wersji pudełkowej był również dostępny w zaprzyjaźnionym z nami sklepie internetowym PILOTS.pl www.pilots.pl
    Komputerowy Guziec wydany został w pudełku standardu DVD, oprócz płytki instalacyjnej w opakowaniu znajdujemy skrócony manual (taki sam w formacie PDF znajduje się na płycie instalacyjnej A-10). W zasadzie manual ten, formatem oraz częścią merytoryczną przypomina troszkę instrukcję znaną z MiG-21UM CaptainSim (dział recenzji FS-2004), na „poważne polatanie” to niestety trochę mało, ale ważne jest to, że jest!
 
obrazek
 
  Po włożeniu płytki instalacyjnej do napędu, naszym oczom ukazuje się przyjemne graficznie menu, w którym mamy możliwość przejrzenia zawartości CD oraz obejrzenia filmu, który to ukazuje nam wirtualnego A-10 w akcji.
   Instalacja przebiega bardzo sprawnie i już po chwili możemy zasiąść za sterami słynnego A-10. Przed przystąpieniem do lotów, należy zapoznać się z podstawowymi danymi zawartymi w manualu (plik o nazwie: Manual A-10 lub drukowany w wersji CD-ROM) pilota A-10, ważna jest tutaj przede wszystkim poprawna procedura uruchamiania wszystkich systemów A-10 oraz, co jest bardzo ważne jego silników! Myślę, że starzy weterani symulatora F-16 czyli legendarnego FALCON-a 4.0 nie powinni mieć tutaj jakichkolwiek problemów. Ciekawostką jest króciutki manual (plik o nazwie: Manual Scenery), w którym możemy zapoznać się ze szczegółami dodatkowej scenerii dołączonej do A-10.
 
 obrazek
 
W symulatorze mamy do wyboru trzy wersje konfiguracji podwieszeń A-10, do których zostały odpowiednio przypisane kamuflaże, a mianowicie:
 
 ·       Fairchild Republic A-10, 51st FW/25th FS
 ·       Fairchild Republic A-10, Black Lightning, Clean
 ·       Fairchild Republic A-10, Ferris
 ·       Fairchild Republic A-10, 118th FS
 ·       Fairchild Republic A-10, Peanut
 ·       Fairchild Republic A-10, 10th TFW, CO
 ·       Fairchild Republic A-10, Flipper
 ·       Fairchild Republic A-10, 104th FW
 ·       Fairchild Republic A-10, 118th FS, Ferry
 ·       Fairchild Republic A-10, 104th FW, Ferry
 ·       Fairchild Republic A-10, 51st FW/25th FS, Ferry
 ·       Fairchild Republic A-10, 10th TFW, CO, Ferry
 ·       Fairchild Republic A-10, 81st TFW/78th TFS
 ·       Fairchild Republic A-10, 81st TFW/78th TFS, Ferry
 
Z tego co wiem to w chwili pisania tego tekstu nie pojawiły się dodatkowe patche do A-10.
 
obrazek
 
  Zewnętrzny model 3D, proszę Państwa! To nowa jakość modeli 3D samolotów w Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight! Takiej szczegółowości nie znajdziemy nigdzie. A-10 swoim modelem 3D podniósł poprzeczkę bardzo wysoko, z samolotów odrzutowych nie ma sobie równych, powiedzmy że w tym momencie samoloty o napędzie tłokowym (wcześniej opisywane) pozostawmy w spokoju... A-10 stanie się (tak myślę) wzorem do porównania i oceny innych modeli 3D samolotów odrzutowych, choć pozycja jaką ma dzisiaj A-10 (sądzę, że się nie mylę), może zostać zachwiana ukazaniem się na rynku dodatków do Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight, modelem samolotu F-104 „Starfighter”, który ma być wkrótce wydany przez Cloud9. Na dzień dzisiejszy cieszmy się modelem Aerosoft A-10!
 
obrazek
 
Oglądając, a raczej podziwiając model zewnętrzny 3D, nie zanotowałem jakichkolwiek załamań, czy tak zwanych (przeze mnie) „ułomności” siatki 3D.     Autorom modelu 3D należą się ogromne brawa za ogrom pracy „włożony” w jak najdokładniejsze odwzorowanie wirtualnego modelu w stosunku do jego rzeczywistego odpowiednika w skali 1:1. Chylę czoło również i za wykonanie tekstur kamuflaży A-10, autorzy zdecydowali się na wykonanie tekstur techniką tradycyjnej grafiki czyli bez stosowania metody foto realistycznej, aczkolwiek w niektórych miejscach odnajdujemy elementy 3D „pokryte” teksturą foto realistyczną, są to np.:  
 
 ·       pięknie odwzorowane wnętrze kabiny pilota (patrząc z zewnątrz)
 ·       tekstura kombinezonu pilota
 ·       tekstura fotelu wyrzucanego typu „ESCAPAC”
 ·       tekstura działka GATLINGA GAU-8A
 ·       tekstura jaką zostały „pokryte” elementy uzbrojenia podwieszanego
 ·       tekstura jaką został pokryty model 3D centralnego wlewu paliwa
 ·       tekstura elementów 3D podwozia przedniego i głównego
 ·       tekstura zespołu silników samolotu
 
Tekstura kamuflaży została bardzo dobrze odwzorowana, zaznaczono ślady eksploatacji (bardzo subtelnie), dodatkiem są takie „smaczki” jak kompletne piktogramy! Ciekawostką jest umieszczenie przez autorów na drzwiach drabinki pilota tzw. „Ladder Door Art”, zainteresowanych odsyłam do tej strony internetowej: http://www.warthogpen.com/
 
obrazek
 
Wróćmy jeszcze na moment do zewnętrznego modelu 3D samolotu. Tak jak wspomniałem powyżej, bryła 3D modelu jest fantastyczna, skupmy się natomiast teraz na szczegółach 3D wirtualnego A-10, należą do nich:
 
 ·       pilot
 ·       drabinka pilota
 ·       podwozie przednie samolotu
 ·       podwozie główne samolotu
 ·       reflektory do lądowania w nocy
 ·       światła pozycyjne
 ·       pięknie odwzorowany model 3D silników General Electric TF 34 -  GE – 100
 ·       klapy lądowania
 ·       hamulce aerodynamiczne
 ·       pylony dodatkowego uzbrojenia podwieszanego
 ·       dodatkowe uzbrojenie
 
  obrazek
 
  Wewnętrzny model 3D, kabina 3D (wirtualna) wykonana została poprawnie, bardzo „czysto”, bez jakichkolwiek „wytrysków” graficznych, mogłoby być lepiej...
 
obrazek
 
AzSy, przyciski, przełączniki i oprzyrządowanie są interaktywne... no właśnie, nie do końca (nad czym bardzo ubolewam). Jest to niestety namiastka interaktywności w kabinie 3D (podobnie jak w kabinach 3D modeli MAAM), elementy te nie zostały niestety doprowadzone do ogólnie panującego obecnie standardu...szkoda. Oczywiście oprzyrządowanie pracuje jak najbardziej poprawnie!
 
 obrazek
 
  Kabina 2D, niestety nie rzuca na kolana, owszem tablica przyrządów oraz panele 2D poszczególnych sekcji jako tekstury są wykonane w jakości foto realistycznej, ale niestety praca poszczególnych AzS-ów czy przełączników pozostawia wiele do życzenia, jest to namiastka interaktywności i symulacji (trudny dostęp do odpowiednich materiałów?!). Być może dla „niedzielnych” pilotów to wystarczy, ja niestety jestem innego zdania (może się czepiam?). 
 
obrazek
 
Poszczególne panele kabiny 2D oraz tablica przyrządów 2D, nadzwyczaj przypominają te, które są nam znane właśnie z FALCON-a 4.0
 
obrazek
 
  Dopracowanie właśnie takich elementów jak interaktywność kabiny 3D czy 2D decyduje w dużym stopniu o sukcesie produktu! Większość czasu lotu spędzamy w kabinie samolotu, a nie siedząc „okrakiem” na samolocie... miejmy nadzieję, że w przyszłości ukaże się na stronie internetowej Aerosoft odpowiednia poprawka podwyższająca wartość A-10, choć zbytnio w to nie wierzę. Na otarcie łez, autorzy pomyśleli o dołączeniu w kabinie 2D przydatnego „nawigatora”, który to ułatwia poruszanie się i sprawne przełączanie się pomiędzy poszczególnymi sekwencjami paneli 2D kabiny.
 
obrazek
 
  Animacja obejmuje takie elementy jak:
 
 ·       osłona wlewu paliwa do tankowania w powietrzu
 ·       osłona głównego wlewu paliwa
 ·       golenie podwozia przedniego
 ·       golenie podwozia głównego
 ·       osłony podwozia przedniego
 ·       osłony podwozia głównego
 ·       osłona kabiny pilota
 ·       głowa pilota
 ·       kończyny pilota
 ·       przeciwsłoneczna osłona hełmu pilota
 ·       maska tlenowa pilota
 ·       drzwiczki drabinki pilota
 ·       drabinka pilota
 ·       efekty „świetlne” reflektorów do lądowania oraz świateł pozycyjnych
 ·       lotki
 ·       klapy do startu i lądowania
 ·       hamulce aerodynamiczne
 ·       stery kierunku
 ·       stery wysokości
 
obrazek
 
  Elementem godnym uwagi jest animacja i symulacja uzbrojenia (oczywiście niedosłowna). Jak wcześniej wspomniałem do A-10 dołączona została sceneria, która wykonana jest w formie poligonu. Więcej na ten temat nie chcę pisać (celowo) gdyż muszę zostawić (jak zawsze) coś do „odkrywania” dla osób chętnych zakupu A-10, sceneria jest naprawdę fajna i „wnosi” pewien niepowtarzalny klimat.
  Dźwięk, jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić „upaja” nas standardem 5.1. Ogólnie mówiąc jest wysokiej jakości. W Berlinie na ILA 2004, miałem okazję słyszeć dźwięk silników prawdziwego A-10 i muszę przyznać iż dźwięk wirtualnego Guźca jest bardzo zbliżony do oryginału. Sekwencje dźwiękowe bardzo płynnie „przechodzą” pomiędzy sobą i jak śmiem przypuszczać pochodzą zapewne od oryginału.
  Model lotu, został zaprogramowany na podstawie charakterystyk prawdziwego A-10. Samolot jest bardzo przyjemny w pilotażu, szczególnie na małych wysokościach sprawuje się fantastycznie do tego jest właśnie stworzony! Manewry tuż nad polem walki wykonuje bardzo poprawnie nawet przy dużym obciążeniu dodatkowym uzbrojeniem. Podczas lądowania również nie sprawia kłopotów. Podsumowując model lotu wirtualnego A-10 jest w porządku.
 
obrazek
 
  Podsumowując, dodatek do Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight w postaci A-10 „wnosi” bardzo dużo do świata FS-a, szczególnie pod względem zewnętrznego modelu 3D, gorzej jest z kabinami 3D i 2D, niestety nic na to nie można obecnie poradzić...
  Tak jak pisałem wcześniej, interaktywność kabin 3D i 2D bardzo wpływa na ocenę końcową dodatku, jest to też wielka domena symulatorów firmowanych przez Microsoft. Mam taką nadzieję, że Aerosoft A-10 „Warthog” A tank commanders’ nightmare, będzie kolejnym dodatkiem, wciąż powiększającej się kolekcji samolotów-legend do komputerowego symulatora lotu jakim jest Microsoft Flight Simulator 2004 A Century of Flight.
 
Specjalne podziękowania kieruję do firmy AEROSOFT za udostępnienie mi do recenzji dodatku w postaci: AEROSOFT A-10 „Warthog” A tank commanders’ nightmare
 
 Pozdrawiam,
Kołodziejski Dariusz
 

Konfiguracja komputera:
  • System operacyjny – Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition PL
  • Procesor - Athlon 2800XP+, 333 MHz FSB
  • Pamięć operacyjna - 1,5 GB RAM Dual Channel (3x512MB RAM, Kingston 333MHz, CL2,5)
  • Płyta główna – Abit An7 µGuru, nForce2 Ultra 400
  • Karta graficzna – Leadtek Winfast A 350XT TDH, GeForceFX 5900XT, 128MB, 8xAGP.
  • Dźwięk – nVidia Sound Storm 5.1 + głośniki 5.1 Creative Inspire P-580
  • Monitor LCD AG Neovo F-417
  • Kontroler – CH Product's Flight Sim Yoke USB +Pro Pedals USB, FF Logitech WingMan Force 3D
  • TrackIr2 + TrackHat
 
Przy wykonywaniu zrzutów ekranu używamy - Anticyclone ActiveCamera 2004 v2.0
 
Ciekawe strony internetowe na temat samolotu A-10 „Warthog”:
 
 
Literatura:
 
1.   D. Donald, „Wojskowe Samoloty Odrzutowe od 1939 do dnia dzisiejszego”, DOM WYDAWNICZY BELLONA, Warszawa 1998.
2.   R. Niccoli, „SAMOLOTY Najważniejsze typy Najciekawsze konstrukcje”, DOM WYDAWNICZY BELLONA, Warszawa 2001.
3.   „Encyklopedia Lotnictwa”, Wydawnictwo GEMINI POLAND, AEROSPACE PUBLISHING Ltd. 1992.
 
obrazek
Software: 

aerosoft.jpg capitan_sim.jpg  pilots.jpg

   

Partnerzy serwisu